Průzkum ukazuje: Téměř polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat k autům se spalovacím motorem

Spokojený zákazník si koupí jednu věc, a pokud potřebuje inovovat, koupí si ji znova. Elektromobily ale úspěch neslaví.

i Zdroj fotografie: Tesla
                   

Jednou elektromobil, navždy elektromobil? Ne, podle nejnovějších zjištění renomované společnosti McKinsey & Co. to neplatí. Není to zbrusu nová věc, novinka dneška, průzkum už je nějakou dobu veřejný. Věc se týká toho, jestli si majitelé elektrických aut chtějí koupit jako další auto znovu elektrické. V průzkumu došlo k překvapivému odhalení. To ukazuje, že skoro polovina majitelů elektromobilů v USA zvažuje návrat ke spalovacím motorům.

Průzkum přinesl nečekané výsledky a zaskočil majitele EV

Tato zpráva nejenže šokovala odborníky v samotné firmě, která dělala průzkum. Ale také upozorňuje na hlubší problémy, jež panují v oblasti elektrických vozidel. Přechod na elektromobily je dlouhodobě propagován jako ekologičtější a modernější volba ke klasickým spalovacím vozům. Ovšem mnozí z těch, kteří si elektromobil pořídili, zřejmě nejsou s tímto rozhodnutím spokojeni. JJá za sebe nemohu posoudit relevantním názorem.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: VW

Elektromobil jsem si nekoupil. A dokud to půjde, ani si ho nekoupím. To není hloupá a ničím nepodložená zášť. Moje zkušenosti s elektromobily jsou jenom a jenom špatné. Byl jsem svědkem toho, jak jsme zavařili na okruhu Nissan Leaf. Téměř jsem umrzl a onemocněl jsem, když jsem jel v zimě přes Prahu v Peugeotu iOn. To nejsou jediné zkušenosti. Jen ty nejhorší. Taky si pamatuji, jak jsem jel elektrickým Mini a to přestalo jet. Jen tak, samo od sebe.

3 automobilky se spojily, aby vytvořily novou generaci spalovacích motorů. Bude čistší než elektromobily, EU mlčí a valí oči

Vystoupil jsem z auta a nechal ho svému osudu. U elektromobilů mne odrazuje doba nabíjení. A i to, že nemám přístup k nabíjení tak snadný, jako když chci natankovat benzín nebo naftu. Já bych si tedy elektromobil nekoupil. Ani napoprvé. Ovšem teď zpátky k tématu, jde o pořízení elektrického auta znovu, opakovaně. Výsledky zmíněného průzkumu ukázaly, že 46 % z dotazovaných vážně zvažuje návrat ke spalovacím autům. To zjevně ukazuje na nespokojenost s elektrickým pohonem. Průzkum byl proveden v rámci Mobility Consumer Global Survey 2024. A byl původně zveřejněn na automobilovém odborném portálu. Není to žádný výmysl.

Lidi elektromobily nechtějí a bojí se i autonomního řízení

Majitelé elektromobilů často tvrdí, že lidé, kteří mají pochybnosti o elektromobilech, jen nepoznali jejich výhody. Že nevěnovali pozornost kladům, které nabízejí. Možná. Já se vždy snažil u každého auta, nejen elektrického, objevit jeho vlastnosti jak pozitivní, tak negativní. U elektromobilů pozitiva rozhodně nepřevládají. Podle mého názoru. A evidentně i podle názoru téměř poloviny dlouhodobých majitelů. V kontextu průzkumu se tedy ukazuje, že i mezi vlastníky elektromobilů existují rozdílné názory a rozdělené postoje. Hodně rozdělené.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Téměř polovina se cítí zjevně tak, že udělala chybu ve svém rozhodnutí. A že není dostatečně přesvědčena o výhodách elektrických vozidel. Mezi hlavní důvody pro zvažování rozhodnutí vrátit se ke spalovacím motorům patří nedostatečná nabíjecí infrastruktura. Chápu. Dále to jsou vysoké provozní náklady a obtížné plánování delších cest. Jak jinak. O tom vím své. A dodnes obdivuji kolegu, který absolvoval cestu z Prahy do Ostravy a zpět. Zjištění a výsledky analýz naznačují, že nespokojenost s používáním elektromobilů roste.

Kdyby byly elektromobily dobré, lidé by se k nim chtěli vracet

Pokud se podíváme na globální rozměr, zvažuje návrat ke spalovacím motorům pouze 29 % majitelů elektromobilů. To jsou alarmující čísla. Stále existuje hodně, skutečně hodně moc lidí, kteří by nikdy nechtěli vlastnit elektromobil. To odráží trend z roku 2022. Pouze devět procent amerických majitelů elektromobilů je spokojeno s aktuální dobíjecí infrastrukturou. Toto všechno odráží potenciálně vážný problém do budoucna. Podle vedoucího centra pro budoucnost mobility v McKinsey se s rostoucím počtem vlastníků elektromobilů bude nedostatečnost infrastruktury pravděpodobně dále zhoršovat.

iZdroj fotografie: HZS Praha

Noví majitelé budou častěji spoléhat na veřejnou nabíjecí síť, zatímco současní vlastníci mají většinou možnost dobíjet své vozy doma. Společnost McKinsey & Co. je známá svou profesionální metodologií. Průzkum zahrnoval odpovědi od 30 tisíc respondentů na celkem 200 otázek v 15 zemích, které pokrývají 80 % globálních prodejů automobilů. Kromě toho průzkum ukázal, že pro americké spotřebitele nejsou důvodem k nákupu nového vozu pokročilé asistenční systémy. Pro 48 % dotazovaných nebyly tyto technologie zajímavým faktorem, 43 % je bralo v úvahu a pouze 9 % je považovalo za klíčové při rozhodování o koupi.

Spalovací motor je ověřená klasika, na kterou je spolehnutí

S elektromobily souvisí i téma autonomní jízdy a provozu vozidel „bez řidiče“. Pouze 11 % amerických respondentů podporuje vládní legalizaci plně autonomních vozidel na veřejných silnicích. Celých 48 % uvedlo, že by to za několik let podpořilo, a 41 % uvedlo, že by to nepodpořilo nikdy. Dále se říká, že 53 % globálních respondentů uvedlo, že AV bezpečnost se musí zvýšit, než budou podporovat autonomní technologii. To byly také hlavní obavy pro 21 % respondentů na celém světě. Ti uvedli, že by nikdy nechtěli přejít na elektromobil.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A z opačné strany – kolik lidí si chce koupit EV znovu? Tak 18 % respondentů uvedlo, že jejich dalším vozidlem bude EV, tedy elektromobil. To je nárůst z 16 % v roce 2022 a 14 % v roce 2021. Zpráva ale nekončí a také říká, že několik výrobců automobilů, včetně značek Tesla, Mercedes-Benz, General Motors a Ford, snížilo své krátkodobé cíle pro elektromobily. No, o tom, co se děje s VW, radši rovnou pomlčíme. Nechci malovat čerta na zeď.

Automobilky mají problémy, lidé EV nechtějí. A bude to horší

„V příštích čtyřech letech porostou prodeje elektromobilů v průměru o 21 % ročně, ve srovnání s průměrem 61 % mezi roky 2020 a 2023,“ uvádí dále zpráva. „Podíl elektrických vozidel na celosvětovém prodeji nových osobních vozidel vyskočí v roce 2027 na 33 % ze 17,8 % v roce 2023. Nad globálním průměrem je teď pouze Čína (60 %) a Evropa (41 %),“ prezentuje dále dokumentace

Některé evropské automobilové trhy se pohybují rychleji, severské země bych viděl jako příklad. Jiné stagnují. Já „čtu“ tuto zprávu tak, že elektromobilita není ideálním řešením. Zájem o ně je uměle vyvolaný. A dříve či později to celé krachne. Možná ne úplně, elektřina je alternativa. Ale ne všespásná. To by si všichni měli uvědomit a začít myslet. Jde o nás o všechny.

Koupili byste si elektromobil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články