Zásadní nevýhoda elektromobilů, o které nikdo nemluví. Jsme snad jediní, kdo to vidí?

V redakci AutoŽivě jsme se podívali na zoubek nevýhodám elektromobilů, které výrobci neradi přiznávají. Jak to dopadlo? Posuďte sami.

i Zdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas
                   

Znáte to: vyrazíte s rodinou na víkend, kufry jsou plné, děti mají hračky, kočárek a psa. Jenže v případě elektromobilů může být už první balení zavazadel poměrně frustrující. Hlavním problémem je extrémní hmotnost baterií, které samy o sobě váží i přes půl tuny. Kolegové z redakce AutoŽivě například při testu Tesly Model 3 zjistili, že po naložení čtyř dospělých osob zbývalo na zavazadla místo sotva na batoh a svačinu. Norská organizace OFV dokonce spočítala, že dieselová auta mají v průměru až o 31 % větší užitečnou nosnost než jejich elektrické protějšky.

Servis a opravy, příběhy plné bolesti a peněženek

V redakci AutoŽivě jsme už slyšeli mnoho příběhů zoufalých majitelů elektromobilů, kteří zůstali v šoku poté, co jim servis vystavil účet za opravu. Výměna baterie nebo oprava elektromotoru totiž může snadno spolknout i více než polovinu ceny vozu. Nedávno nám napsal čtenář, že za výměnu baterie ve svém čtyři roky starém elektromobilu musel zaplatit přes 200 tisíc korun. Pokud si myslíte, že oprava vašeho spalovacího auta je drahá, elektromobily vám pravděpodobně vyrazí dech.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas

Další tvrdou realitou elektromobilů je jejich rychlá ztráta hodnoty. V redakci AutoŽivě jsme provedli analýzu trhu a zjistili jsme, že během prvních pěti let mohou některé elektromobily ztratit až 70 % ze své původní hodnoty. Proč? Technologie elektromobilů se vyvíjí tak rychle, že nový model může velmi rychle zastarat. Starší elektromobily tak končí podobně jako mobilní telefony, po pár letech už nejsou zajímavé pro nikoho.

Zima a elektromobily, vztah komplikovaný jako na Facebooku

Kolega z AutoŽivě se v únoru letošního roku vydal na zimní výlet elektromobilem na Šumavu a zažil doslova peklo na zemi. Z původně slibovaného dojezdu 400 kilometrů se rázem stalo 250 km. Důvod? Nízké teploty. V zimě totiž může dojezd elektromobilů klesnout až o 40 %, což potvrzují i naše redakční testy. Skutečně chcete v zimě stát na nabíjecí stanici častěji než v supermarketu ve frontě na slevy?

iZdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas

Ačkoli automobilky tvrdí, že síť nabíjecích stanic roste, realita mimo hlavní dopravní trasy je často žalostná. Během redakčních testů AutoŽivě jsme se nejednou setkali s tím, že nabíjecí stanice byly obsazené nebo nefunkční. Servisní síť na elektromobily také stále pokulhává a většina běžných servisů není schopna provádět komplikovanější opravy elektrických vozů.

Elektromobil ano, ale opravdu pro každého?

Jak by řekl kolega Ondřej Komárek, elektromobil rozhodně není pro všechny. Pokud vám nevadí občasné dobrodružství a máte na účtu rezervu na případnou opravu, může být elektromobil zajímavou volbou. Jinak se vyplatí velmi dobře zvážit, zda právě vám přinese víc radosti než starostí.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články