Doby, kdy Češi vládli motocyklovému světu, jsou zřejmě navždy a nenávratně pryč. Přesto jsou nové modely naší tradiční značky (a jejich čínská varianta) mimořádně zajímavé.
Všechno to začalo poměrně nevinně. A hlavně nenápadně. Před několika málo lety se na trhu objevila moderní, nicméně v klasickém designu ze 60. let vyvedená Jawa 300 CL a nejeden fanoušek (nejen retrodesignu) zalapal po dechu. Byla (a pochopitelně stále je) totiž mimořádně zajímavou variantou pro všechny, kdo vyznávají klasický design. Tady navíc (alespoň pro nás Čechy) možná ten nejklasičtější – kultovní Jawu 350. Ale to není zdaleka konec. Jsme AutoŽivě.cz a podíváme se s vámi na jeden zajímavý comeback společně.
Česká Jawa byla kdysi pojmem na celém světě. I v Indii
U modelu 300 CL to ale neskončilo. Minulý rok přinesl indický výrobce výrazně sportovnější Jawu 350 Bobber, a přesto se stále najde nemálo kritiků. Že není z Čech, ale pochází z Indie? No a? Váš „americký“ iPhone snad pochází ze Spojených států? Indie je navíc s Jawou spojena tak jako málokterý stát na světě, náš kdysi tradiční výrobce tam kdysi ve velkém vyvážel a pak i montoval miliony strojů. Je tedy vcelku nabíledni, že pokud remake „Kývačky“ nebo Péráku od Jawy, pak Indie bude volbou číslo jedna.
Čínské firmy se zhlédly v retro designu nových modelů
Nejinak je tomu nyní kupodivu i v Číně, která sice na jedné straně chrlí poslední novinky ze světa elektromobilů, plné displejů a mikrofonů pro karaoke, na druhou stranu se ale vrací k retromodelům v klasickém designu. Možná jde o kompenzaci a vybalancování právě oné hypermodernosti. Jeden z největších čínských výrobců CFMoto tak nedávno představil model 500SR VOOM, první „youngtimer“ v historii výrobce. Na designu se mj. spolupodílelo italské Studio Modena 40. Finále? Motocykl je v testech oceňován jak po stránce stylu, tak i pro svůj nečekaně zajímavý zvuk a dobré jízdní vlastnosti.
Čtyřválec 500 ccm, 80 koní: na kochání krajinou zcela dostačující
O pohon se stará řadový čtyřválec (!!!) o výkonu 80 koní, který se však v nízkých a středních otáčkách nemá příliš k světu. Svůj maximální kroutící moment (nikterak zázračných 49 Nm) totiž dosahuje až při 10 000 otáčkách za minutu. Stačí to? Na kochání okolím rozhodně. Navíc špičkové výkony nejsou zřejmě to hlavní, o co v případě 500 SR šlo. Pokud někdy styl (nebo chcete-li forma) převažuje nad výkony (nebo-li obsahem), je to právě tady. Za svoje peníze tak dostáváte standardní výkony, ale nestandardně velkou porci stylu.
Pokud byste trvali na kombinaci obojího, máte možnost například u BMW. Jejich retro model R12 je poctou silničního speciálu za 60–70 let, a poctou více než skvělou. Jeho dvouválec „boxer“, jak je u BMW Motorrad zvykem, nabídne 80 kW neboli 109 koní a opravdu neuvěřitelnou porci stylu. Jak ale tušíte, nebude to zadarmo. Ceníková cena 541 400 korun hovoří celkem za vše, a to jsme ještě nezačali zaškrtávat doplňkovou výbavu. CFMoto vychází při přepočtu na třetinovou cenu (zhruba 180 000 korun), jakkoli v nabídce českého dovozce zatím není.
Retro počin za rozumnou cenu: Jawa z Indie, nebo CFMoto z Číny?
A i když se jedná o retro verzi, nechybí ani moderní inovativní prvky, jako jsou dvojitě zaslepené světlomety, USB dobíjení nebo LED osvětlení skryté pod kapotáží. Malá vyvýšená zadní kapotáž pak doplňuje trochu rebelský vzhled celého stroje. Nečekaně se tedy potkává čínská novodobá produkce s českou klasikou, minimálně cenově: jak Jawa 350 Bobber, tak novinka od čínské CFMoto míří de facto na stejného „retro“ zákazníka. Mimochodem, jaká by byla vaše volba? „Naše“ Jawa, nebo novinka z Číny?