Dacia je opět v čele: Nové SUV má dojezd 1 400 km i nejlepší pohon na trhu. A jako vždy za směšné peníze

Dacia je excelentním poměrem ceny a nabízené hodnoty přímo pověstná. Jako by to nestačilo, přidává k tomu sofistikovaný pohon – a její dvě SUV jsou rázem zajímavější!

i Zdroj fotografie: Dacia
                   

Ano, mám pro Dacii slabost. Co naplat, musím se přiznat. Zřejmě už nikdy mne nepřestane fascinovat příběh, kdy Renault v roce 2004 poslal do Rumunska Gérarda Detourbeho s úkolem „udělej s tím něco“ a on to doopravdy udělal. Kompletní restart značky, nová filozofie, využití ověřené techniky z koncernu, „jen“ za lidové ceny. Logan MCV za 169 tisíc korun byl v roce 2006 bomba, jen si vzpomeňte. Dnes? Bigster je o kosmický rok jinde a Dacia zdaleka nekončí. Nejnovější pohon je toho jasným důkazem. Pojďme se na něj s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.

Dacia jako case study: Od „auta pro chudé“ k „chytrá volba“. Geniální repositioning v praxi

Jakmile u nás v redakci dojde na článek o Dacii, opět a znovu s pokorou pročítám materiály o tom, jak z vyloženě tragických licenčních kopií Renaultu 12 v podobě Dacie 1300–1310 (pamatuji si je já sám důvěrně z našich silnic) povstala jak Fénix z popela nová Dacia, která dnes přidělává vrásky na čele v podstatě každému evropskému výrobci. Neb s úspěchem konkuruje takřka všem, a speciálně v poměru výkon/cena je zřejmě nedostižná. A Renaultu dnes a denně vrací to, co do ní (v podobě milionů eur a prověřených technologií) investoval.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Jednou z těchto technologií, u Dacie mimořádně oblíbených, je duální provoz na benzín/LPG. Nová generace disponuje dvěma nádržemi – 50litrovou na benzín a 62litrovou na LPG. Při spotřebě pouhých 5,5 l/100 km tak vůz ujede až 1 400 km na jedno natankování. Klíčem k úspornosti je však 48V mild-hybridní pohon. Rekuperací brzdné energie dobíjí malou baterii, která pak pomáhá při akceleraci. Systém dokáže snížit spotřebu až o 10 %. Motor 1.0 TCe produkuje 100 koní a 170 Nm, mild-hybrid přidá dalších 20 Nm. Finále? Z 0 na 100 km/h jste za 11,5 sekundy, s „maximálkou“ až 180 km/h.

Nízká cena a sofistikovaný pohon: Z obojího má konkurence neklidné spaní

I přes pokročilou techniku však zůstává Dacia věrna filozofii dostupnosti. Obě SUV nabídnou moderní prvky jako 8″ dotykový displej, digitální přístrojový štít, vyhřívaná sedadla či kamerový systém. To vše v případě Dusteru za cenu od 450 000 Kč. V porovnání s mild-hybridními SUV konkurence, jakými jsou např. Hyundai Tucson (od 750 000 Kč), jde o bezprecedentní láci. Ale pozor. Ani nový Duster, ani větší Bigster nejsou odfláknuté, „lowcostové hračky”. Naopak. Každou zaplacenou korunu na nich velmi dobře vidíte. Viz třeba toto video:

A pokud v rámci této dostupnosti nabídne i velmi sofistikovaný pohon, kombinující benzín, LPG a mildhybridní technologii (mimochodem Dacia je v tomto směru zřejmě jediná v Evropě), je to dle mého soudu důvodem k potlesku. A byla by to mimochodem i moje volba, pokud bych se někdy měl pro Duster či Bigster rozhodovat. Dojezd 1 400 km je již opravdu hodně, a i spotřeba relativně velkého SUV, jakým je Bigster, se nechá díky 48V mildhybridu udržet ve velmi přijatelných hodnotách. Vážná konkurence pro Škodu Karoq? Řekl bych, že zdaleka nejen pro ni. Jak to vidíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články