Nelehká doba v celé automobilové branži vede v některých případech ke smutným koncům těch, kteří svoje podnikání nakonec nezvládli. Velký prodejce automobilů patří mezi ně.
Doby, kdy vlastnit či jen provozovat prodejnu automobilů či jejich síť a mít to jako velmi spolehlivý byznys, generující poměrně zajímavé zisky, jsou, zdá se, definitivně pryč. Pokud tedy nemáte dobře umístěnou prodejnu Škody Auto (nebo Hyundai), může se vám stát, že vás nízké marže a online byznys ve finále celkem spolehlivě „přivedou na buben“. Jakkoli jste ještě před pěti lety pořádali opulentní vánoční večírek, neb se dařilo. Pojďme se na jeden takový případ s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.
Když se sejde víc nepříznivých faktorů, nastává konec
Je z Německa a je poměrně čerstvý. Jak uvádí mj. třeba německý Bild, dealerská síť Am Damm s 11 pobočkami a 250 zaměstnanci vyhlásila insolvenci. Tento kolaps přitom není ojedinělý – jen v Německu za posledních 18 měsíců zkrachovalo 47 dealerství, v celé EU dokonce 312. Důvod je prostý: marže z prodeje nových vozů klesly na historické minimum 1,8–2,3 %, zatímco v roce 2019 dosahovaly 4,5 %. Když průměrný dealer prodá měsíčně 35 vozů za 40 000 eur, vydělá pouhých 31 500 eur. Po odečtení mezd, nájmu a energií (které zdražily o 40 %) zbývá – ztráta.
Ojetiny válcují trh, zdražení nových aut tomu nahrává
Zákazníci navíc přecházejí na ojetiny – v Německu se letos prodalo 5,8 milionu ojetých aut oproti 2,4 milionu nových. Důvod je jasný: průměrná ojetina stojí 18 700 eur, nový vůz 47 300 eur. Při současné inflaci a nejistotě volí 71 % kupujících levnější variantu. Dealeři nových vozů tak přicházejí o podstatnou část trhu. Am Damm měl roční obrat 120 milionů eur, ale provozní zisk pouze 1,4 milionu – stačilo 12 měsíců poklesu prodejů o 20 % a firma skončila v červených číslech.
Dalším faktorem je přechod na přímý prodej. Tesla prodává 100 % vozů online, VW plánuje do roku 2030 převést 80 % prodejů na přímý model. Mercedes již omezil dealerské marže z 15 % na 7 %. Tradiční dealeři se stávají pouhými „výdejními místy“ bez reálného výdělku. Studie PwC varuje: do roku 2028 zanikne v EU až 40 % současných dealerství. Přežijí jen ti s diverzifikovaným byznysem – servis, ojetiny, financování. Pokud máte dnes „jen“ prodej, běžíte závod o přežití s časem.
Drahé energie „likvidují“ firmy nejen u nás, ale i v Německu
Pak tu máme energie, energetická krize totiž zasadila prodejci další ránu. Showroom Am Damm v Berlíně platil měsíčně 45 000 eur za energie (nárůst z 19 000 v roce 2021). To je opravdu šílená částka. Při maržích pod 2 % museli prodat o 28 aut měsíčně více jen na pokrytí energií. Nereálné. Celkové fixní náklady dealerství vzrostly o 67 % za tři roky, tržby ale pouze o 12 %. Německá asociace dealerů ZDK hlásí, že 38 % členů je ve ztrátě, dalších 29 % balancuje na hraně rentability.
Závěr je jasný: Současná doba vyžaduje kapitálovou sílu – experti radí mít rezervu minimálně 18 měsíců provozu. Am Damm měl pouze na 6 měsíců. Britská Pendragon (2,1 miliardy eur obratu) přežila jen díky prodeji 40 % poboček. Arnold Clark musel propustit 2 000 lidí. Přežijí jen ti největší: Emil Frey Group (11,8 mld. eur), Groupe PGA (8,9 mld. eur) nebo AAA Auto (1,2 mld. eur). Malí nezávislí dealeři jako Am Damm nemají v této brutální konsolidaci šanci. Jak říká šéf ZDK: „Prodávat nová auta v roce 2024 je cesta do pekel.“ Co dodat. Měli by ti malí skončit, co myslíte?