Mimořádně skvělé výsledky Škody na náročném německém trhu vedou nutně k zamyšlení, jestli dřívější žák již tak trochu nepřekonal svého učitele – automobilku Volkswagen.
Obliba naší největší tuzemské automobilky je v Německu konstantně na velmi vysoké úrovni. Jednak si Škodu Němci často vykládají jako „levný Volkswagen” (pár diskusí na to téma jsem zažil a opravdu jim nevysvětlíte, že tomu tak není), jednak speciálně v bývalé východní části Německa má Škoda desítky let dlouhou tradici jako dostupná a technicky dokonalejší varianta k tehdejším Trabantům a Wartburgům. A dnes? To je hodně zajímavé. Pojďme se na to s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.
Auto Motor und Sport & Best Cars 2025: Škoda boduje!
Jak totiž uvádí renomovaný magazín Auto Motor und Sport ve své tradiční čtenářské anketě Best Cars 2025, české škodovky si v konkurenci domácích i světových značek vedly mimořádně dobře. V několika kategoriích se dokonce probojovaly do elitní pětky. Kupříkladu malá Fabia obsadila 1. místo (!!!) mezi dováženými malými vozy, Octavia pak skončila první opět mezi dováženými kompakty, což je vzhledem k nemalé konkurenci vynikající výsledek. Posuďte sami:
Pořadí | Malé vozy | Podíl na trhu |
---|---|---|
1. | VW Polo | 15,2 % |
2. | Audi A1 | 12,1 % |
3. | Renault 5 E-Tech | 10,6 % |
4. | Mini | 7,7 % |
5. | Škoda Fabia | 7,2 % |
Fabia poráží Evropský vůz roku 2024 – na německé půdě!
První místo Fabie v kategorii malých dovážených vozů je o to cennější, že porazila i vůz roku 2024 Renault 5 E-Tech a má takřka poloviční podíl oproti hegemonu kategorie, VW Polu. Volkswagen musí tento úspěch zřejmě mrzet, nebo se rovnou musí stydět. „Skouda” a konkuruje u nás doma Polu? Našemu milovanému Polu? Nevídané. Sami redaktoři se ve videotestu Fabie níže ptají: Proč chtít ještě Golfa? A odpovídají si sami: Fabia je tak povedené auto, že na Golfa zapomenete. Co dodat?
Pořadí | Malé vozy (import) | Podíl na trhu |
---|---|---|
1. | Škoda Fabia | 14,8 % |
2. | Renault 5 E-Tech | 13,3 % |
3. | Mini | 12,2 % |
4. | Alpine A290 | 7,8 % |
5. | Mini E | 6,8 % |
Octavia a Kamiq Němcům ukazují, kde „soudruzi z NDR udělali chybu“
To stejné platí u Octavie, jakkoli její zařazení mezi „kompaktní“ vozy již nějakou tu dobu malinko pokulhává. Poslední generace Octavie mi totiž přijde jako cokoli, jen ne kompaktní. A stejná (možná ještě lepší) situace se opakuje u malých/kompaktních SUV, kdy Kamiq na třetím místě za sebou nechává Dacii Duster (byť o dvě desetiny procenta). Jinými slovy, v důležitých a nejrozšířenějších kategoriích je Škoda za celkem jasného lídra. I na německém trhu.
Pořadí | Kompaktní třída (import) | Podíl na trhu |
---|---|---|
1. | Škoda Octavia | 18,9 % |
2. | Cupra Born | 12,4 % |
3. | Cupra Leon | 11,8 % |
4. | Mazda 3 | 6,2 % |
5. | Seat Leon | 4,5 % |
Pořadí | Malé SUV/Crossover | Podíl na trhu |
---|---|---|
1. | VW T-Roc | 15,9 % |
2. | Audi Q2 | 13,7 % |
3. | Škoda Kamiq | 5,5 % |
4. | Dacia Duster | 5,3 % |
5. | Alfa Romeo Junior | 4,7 % |
Tiguan malý a Touareg drahý? Ještěže máme Škodovku a Kodiaq
Druhá příčka Kodiaqu (dokonce před stálicí Volvo XC60) mezi velkými dováženými SUV dokazuje, že Škoda umí uspět i v prestižnějších kategoriích. Výborný poměr výkon/cena, kterou největší Škoda disponuje, jej staví na piedestal tam, kde je pro nemálo zákazníků Tiguan příliš malý a Touareg již příliš drahý. I relativně bohatí Němci se tak učí šetřit – s koncernovou technikou jim to navíc jde celkem snadno.
Pořadí | Velká SUV (import) | Podíl na trhu |
---|---|---|
1. | Alfa Romeo Stelvio | 10,1 % |
2. | Škoda Kodiaq | 9,3 % |
3. | Volvo XC60 | 7,1 % |
4. | Toyota Landcruiser | 6,9 % |
5. | Land Rover Defender | 6,4 % |
Kombinace historické vazby, členství v koncernu VW, a především schopnost nabídnout „více auta za méně peněz“ z ní dělá oblíbenou volbu pragmatických Němců. Fakt, že v anketě hlasovalo 101 000 čtenářů, dává výsledkům vysokou vypovídací hodnotu. Pro Škodu je to jasný signál, že její strategie dostupné kvality funguje i na „domácím hřišti“ mateřského koncernu. Co bude dál? Bude Škoda VW porážet i nadále? Jak to vnímáte vy?