Němci sestavili žebříčky nejlepších aut všech kategorií. Na kterém místě se umístilo vaše?

Mimořádně skvělé výsledky Škody na náročném německém trhu vedou nutně k zamyšlení, jestli dřívější žák již tak trochu nepřekonal svého učitele – automobilku Volkswagen.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Obliba naší největší tuzemské automobilky je v Německu konstantně na velmi vysoké úrovni. Jednak si Škodu Němci často vykládají jako „levný Volkswagen” (pár diskusí na to téma jsem zažil a opravdu jim nevysvětlíte, že tomu tak není), jednak speciálně v bývalé východní části Německa má Škoda desítky let dlouhou tradici jako dostupná a technicky dokonalejší varianta k tehdejším Trabantům a Wartburgům. A dnes? To je hodně zajímavé. Pojďme se na to s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.

Auto Motor und Sport & Best Cars 2025: Škoda boduje!

Jak totiž uvádí renomovaný magazín Auto Motor und Sport ve své tradiční čtenářské anketě Best Cars 2025, české škodovky si v konkurenci domácích i světových značek vedly mimořádně dobře. V několika kategoriích se dokonce probojovaly do elitní pětky. Kupříkladu malá Fabia obsadila 1. místo (!!!) mezi dováženými malými vozy, Octavia pak skončila první opět mezi dováženými kompakty, což je vzhledem k nemalé konkurenci vynikající výsledek. Posuďte sami:

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

PořadíMalé vozyPodíl na trhu
1.VW Polo15,2 %
2.Audi A112,1 %
3.Renault 5 E-Tech10,6 %
4.Mini7,7 %
5.Škoda Fabia7,2 %

Fabia poráží Evropský vůz roku 2024 – na německé půdě!

První místo Fabie v kategorii malých dovážených vozů je o to cennější, že porazila i vůz roku 2024 Renault 5 E-Tech a má takřka poloviční podíl oproti hegemonu kategorie, VW Polu. Volkswagen musí tento úspěch zřejmě mrzet, nebo se rovnou musí stydět. „Skouda” a konkuruje u nás doma Polu? Našemu milovanému Polu? Nevídané. Sami redaktoři se ve videotestu Fabie níže ptají: Proč chtít ještě Golfa? A odpovídají si sami: Fabia je tak povedené auto, že na Golfa zapomenete. Co dodat?

PořadíMalé vozy (import)Podíl na trhu
1.Škoda Fabia14,8 %
2.Renault 5 E-Tech13,3 %
3.Mini12,2 %
4.Alpine A2907,8 %
5.Mini E6,8 %

Octavia a Kamiq Němcům ukazují, kde „soudruzi z NDR udělali chybu“

To stejné platí u Octavie, jakkoli její zařazení mezi „kompaktní“ vozy již nějakou tu dobu malinko pokulhává. Poslední generace Octavie mi totiž přijde jako cokoli, jen ne kompaktní. A stejná (možná ještě lepší) situace se opakuje u malých/kompaktních SUV, kdy Kamiq na třetím místě za sebou nechává Dacii Duster (byť o dvě desetiny procenta). Jinými slovy, v důležitých a nejrozšířenějších kategoriích je Škoda za celkem jasného lídra. I na německém trhu.

PořadíKompaktní třída (import)Podíl na trhu
1.Škoda Octavia18,9 %
2.Cupra Born12,4 %
3.Cupra Leon11,8 %
4.Mazda 36,2 %
5.Seat Leon4,5 %
PořadíMalé SUV/CrossoverPodíl na trhu
1.VW T-Roc15,9 %
2.Audi Q213,7 %
3.Škoda Kamiq5,5 %
4.Dacia Duster5,3 %
5.Alfa Romeo Junior4,7 %

Tiguan malý a Touareg drahý? Ještěže máme Škodovku a Kodiaq

Druhá příčka Kodiaqu (dokonce před stálicí Volvo XC60) mezi velkými dováženými SUV dokazuje, že Škoda umí uspět i v prestižnějších kategoriích. Výborný poměr výkon/cena, kterou největší Škoda disponuje, jej staví na piedestal tam, kde je pro nemálo zákazníků Tiguan příliš malý a Touareg již příliš drahý. I relativně bohatí Němci se tak učí šetřit – s koncernovou technikou jim to navíc jde celkem snadno.

PořadíVelká SUV (import)Podíl na trhu
1.Alfa Romeo Stelvio10,1 %
2.Škoda Kodiaq9,3 %
3.Volvo XC607,1 %
4.Toyota Landcruiser6,9 %
5.Land Rover Defender6,4 %

Kombinace historické vazby, členství v koncernu VW, a především schopnost nabídnout „více auta za méně peněz“ z ní dělá oblíbenou volbu pragmatických Němců. Fakt, že v anketě hlasovalo 101 000 čtenářů, dává výsledkům vysokou vypovídací hodnotu. Pro Škodu je to jasný signál, že její strategie dostupné kvality funguje i na „domácím hřišti“ mateřského koncernu. Co bude dál? Bude Škoda VW porážet i nadále? Jak to vnímáte vy?

Taky vám přijde, že Škoda již překonala svého učitele?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články