Jen 3 % řidičů tuší, kolik metrů od lampy smí parkovat. Policie neupozorňuje, už rovnou pokutuje

Nenápadný proužek na sloupu veřejného osvětlení značí přísné omezení, jak daleko od ní se může parkovat. Málokdo o něm ví, policie ale případný prohřešek nekompromisně trestá.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Možná jste si při cestách po Německu všimli malých červených značek na sloupech veřejného osvětlení a přemýšleli, co vlastně znamenají. Turistické značky, jak je známe z našich lesů, to zřejmě nebudou, jakkoli si jsou celkem podobné. Tyto nenápadné symboly mají překvapivě dlouhou historii a jejich původ sahá až do německého zákona o silničním provozu z roku 1937. A platí dodnes. A protože neznalost zákona neomlouvá, pojďme se na jejich význam s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.

Zajímavá historie a ještě zajímavější přítomnost

Německý zákon o silničním provozu (tzv. Straßenverkehrs-Ordnung, StVO) z roku 1937 zavedl systematické používání červeno-bílých dopravních značek podle tehdejších mezinárodních standardů. Červená barva byla přitom vyhrazena pro zákazové a příkazové značky, a to již Ženevskou úmluvou z roku 1931. Systém se rychle rozšířil i do okupovaných oblastí po roce 1938, kde byl aplikován spolu s přechodem z levostranného na pravostranný provoz. Červené značky na sloupech osvětlení tak vznikly jako řešení regulace parkování zejména ve městech. Zajímavé, není-liž pravda?

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Parkování minimálně 10 metrů od lampy. Věděli jste to?

Jak to celé funguje? Červené značky na sloupech osvětlení zakazují parkování vozidel v určité vzdálenosti od sloupu, typicky v rozmezí 5–10 metrů na obě strany. Tento zákaz platí především kvůli bezpečnostním důvodům – zaparkované auto může blokovat světlo ze sloupu a vytvořit tak nebezpečnou tmavou zónu pro chodce i ostatní řidiče. V noci jsou tyto zóny kritické pro bezpečnost silničního provozu, protože narušení osvětlení může způsobit vážné nehody. Moderní dopravní předpisy tento princip zachovávají, i když se forma značení může mírně lišit podle konkrétní země.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Dejte si pozor zejména v historických centrech německých měst

A jaké vám hrozí sankce? Pokuty za parkování v zakázané zóně kolem sloupů osvětlení se pohybují od 20 do 70 eur podle země a závažnosti přestupku. V některých německých městech jsou tyto kontroly obzvláště přísné, zejména v historických centrech, kde je veřejné osvětlení považováno za klíčový bezpečnostní prvek. Policejní hlídky nebo městská policie pravidelně kontrolují dodržování těchto předpisů, a to zejména v nočních hodinách, kdy je význam osvětlení nejkritičtější.

iZdroj fotografie: Polizei.de

A i když technologie veřejného osvětlení prošla za posledních 85 let zásadním vývojem, princip zůstává stejný. LED osvětlení sice poskytují lepší rozptyl světla, nicméně i zde může zaparkované vozidlo narušit osvětlení komunikace. Červené značky na sloupech se tak často kombinují s časově omezenými zónami parkování. Některá města experimentují s inteligentními systémy, které automaticky detekují nepovolené parkování a zasílají upozornění přímo řidičům.

Jinými slovy: vždy parkujte alespoň 10 metrů od takto označeného sloupu. Vyhnete se tak „nedorozumění s místní policií“, jak zaznělo v jednom z filmů o Batmanovi. Mimochodem, ten také „úřadoval“ ponejvíce za tmy. Něco tedy na správném režimu osvětlení zřejmě bude. Držíme palce při prázdninových cestách a pozor na sloupy s pruhy!

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články