Nové nařízení STK v platnosti: Kdo ho ignoruje, riskuje pokutu. Miliony vozidel musí neprodleně na dodatečnou kontrolu

STK pro nová auta platí po čtyřech letech, pak každé dva roky. Karavany jsou na tom stejně jako klasická auta, s výjimkou.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Nemá cenu chodit kolem horké kaše. Už jsme o tom v redakci AutoŽivě informovali, nicméně nám přišlo docela dost dotazů na to, abychom věc ignorovali. Takže je tady vysvětlení znovu a jednodušeji. Nové nařízení, které vstoupilo v platnost koncem června, přineslo změnu pro majitele určitého typu vozidel. Obytných vozidel, a jde o obytná auta v Německu. Ačkoliv se může na první pohled zdát, že jde jen o další byrokratickou povinnost, realita je mnohem složitější a pro mnohé možná i překvapivá.

STK je povinná každé dva roky, jednoletý návrh neprošel

Vždyť kdo by čekal, že se najednou ocitne v situaci, kdy bude muset se svým vozem absolvovat dodatečnou technickou kontrolu, a to i přesto, že pravidelnou STK má v pořádku? Přesně to se nyní děje a není to rozhodně maličkost, kterou by bylo možné jen tak přejít mávnutím ruky. Pokud majitel vozu tuto dodatečnou kontrolu neabsolvuje, vystavuje se riziku pokuty. O co tedy jde? Věc se má tak, že obytná vozidla s trvale instalovaným plynovým systémem musí nyní podstoupit samostatnou kontrolu plynu každé dva roky.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

A ne jenom tak, ale podle normy DVGW G 607. Původní jednoleté přechodné období skončilo, kontrola je nyní povinná. Dříve byla kontrola povinná pouze u obytných vozů s aktivním plynovým topením. Teď je to jinak. Nyní je povinná pro všechny obytné vozy s pevným plynovým systémem. Takže ke klasické kontrole, tam se nic moc nemění. I přes snahy EU pro starší auta, tedy starší deseti let, prosadit jednoleté prohlídky, povinnost je dvouletá. Německá STK, tedy TÜV, je de facto ekvivalent naší pravidelné technické kontroly.

Kontrola na obytná auta povinná dva roky, u nás tři, anebo nic

A je tady tedy pravidlo vyrazit na ni každé dva roky. Jenže na rozdíl od klasické kontroly, která se provádí každé dva roky, se tato kontrola týká výhradně plynového systému. Kontroluje se mimo jiné plynové potrubí, spoje, pojistné ventily a upevnění plynových lahví. Podle asociace TÜV mohou kontrolu provádět pouze certifikovaní odborníci. Mluvíme o tom, že to lze provést ve zkušebnách TÜV, dílnách nebo mobilních službách. Zvýšené bezpečnostní riziko v návaznosti na staré plynové systémy tady je. Podle TÜV je důvodem nové povinné kontroly právě zvýšené bezpečnostní riziko, které představují zastaralé nebo špatně udržované systémy.

iZdroj fotografie: Škoda

Plyn je praktický v každodenním životě, ale pokud je poškozený, může představovat skutečné nebezpečí. Jak pro samotné cestovatele, tak i pro ostatní, třeba v kempu. Nové nařízení má údajně za cíl vytvořit větší bezpečnost a jednotnější standardy. Týká se podle některých zdrojů až 2,4 milionů vozidel. Pokud něco platí v Německu, pak nutně musí zaznít otázka, jestli to platí i u nás. Ne, neplatí, ne v takové míře a v takovém rozsahu jako u německých sousedů. Ano, jak jsme zjistili v redakci AutoŽivě, tak revize plynových rozvodů obytných vozidel je povinná.

Soukromníci se svými karavany na kontrolu plynu nemusí

Povinná, každé tři roky, a to včetně ročních zkoušek těsnosti. Ovšem pouze pro firmy a podnikatele, kteří obytné vozy nebo karavany provozují. Musí na STK nebo na specializovanou kontrolu plynu i soukromí majitelé obytných aut? Ne, nemusí. Soukromí vlastníci tuto povinnost nemají, ale provádět revizi se z bezpečnostních důvodů doporučuje. Revize zahrnuje kontrolu funkčnosti spotřebičů, stavu hadic, trubek a regulátoru.

Revizi smí provádět pouze revizní technik s příslušným oprávněním. Takže ne jenom tak někdo, kdo „tomu rozumí, protože si to dělá doma už dvacet let“. Závěrem to tedy shrnu pro ty, kteří si nebyli jistí a psali nám dotazy. Povinnost kontroly a revize plynového systému v obytných vozidlech se týká v dvouletém cyklu Německa. V ČR platí tříletá periodicita, pouze pro firmy a podnikatele. Soukromí vlastníci obytných aut a karavanů na povinnou revizi se svým vozem nemusí a STK platí jako u klasických osobních aut.

Jezdíte karavanem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články