Ušetřit trochu peněz při pořízení vozu je určitě zajímavá a lákavá věc. Otázkou je, jestli se sleva nakonec nedorovná při náhradních dílech. Pokud je tedy vůbec seženete.
Nemalé procento těch, kdož se rozhodnou pro koupi auta z produkce čínských automobilek, je motivováno snahou ušetřit. Dá se to pochopit, s ohledem na specifickou „podpůrnou politiku“, kterou vůči domácím výrobcům uplatňuje čínská vláda. Jinými slovy, zcela nepokrytě je dotuje, aby uspěli v souboji s celým světem. Což se jim pravda zatím vcelku daří, zvláště když nepopiratelné kvality podpoří nízkou cenou. Jak to ale bude, až si budete chtít koupit nějaký běžný, spotřební náhradní díl? Podívali jsme se na to v redakci AutoŽivě.cz za vás.
Velmi rychle jsme si zvykli, že jakýkoli díl lze objednat. Často do druhého dne
Od dob socialistické Mototechny, kde jsme si mnozí pokoušeli vybudovat alespoň jakési „neformální přátelské vazby“, abychom nemuseli následně doslova „žebrat“ o každý náhradní díl, uplynulo již poměrně hodně vody. Dnes není problém přijít do některé z prodejen zavedených řetězců s náhradními díly a přímo na místě online vybrat potřebný náhradní díl s tím, že často druhý den bude k dispozici. Případně si jej, pokud si troufneme na výběr, můžeme rovnou objednat a koupit sami.
Platí to tak u drtivé většiny automobilek, a protože ty jsou ze zákona povinny vyrábět náhradní díly ještě 10 let po skončení výroby daného typu automobilu, sehnat se dá v podstatě opravdu všechno. Mnohdy v několika verzích od různých výrobců, počínaje těmi, kteří daný díl dodávají přímo automobilkám do prvovýroby až po lacinější varianty pro méně náročné zákazníky. To platí u evropských, japonských, korejských, stejně jako třeba amerických firem a dodavatelů.
Tři hlavní kategorie: brzdy, podvozkové díly + filtry a náplně
Jak to je ale s těmi čínskými? Tato otázka nás v redakci samotné zaujala, a tak jsme otevřeli online katalog Auto Kelly, jednoho z největších řetězců s náhradními díly. A začali jsme „lovit“. Výsledky? Docela zajímavé. Zajímaly nás tři hlavní skupiny náhradních dílů: brzdy, podvozkové díly (čepy, táhla, stabilizační tyče apod.) a nakonec filtry a náplně. A začali jsme rovnou u v Čechách možná nejrozšířenějšího čínského výrobce – automobilky MG.
Na oblíbená SUV ZS/HS není sice nabídka kdovíjak veliká, ale ze všech třech oblastí by se vybrat dalo. To však kupodivu neplatí například o malém MG3, jak v jeho čistě spalovací, tak hybridní verzi. Tam musíte zcela nutně do autorizovaného servisu s každou maličkostí. A co třeba na BYD? Tam je to ještě horší, brzdy v podstatě vůbec, pár drobností na model SEAL ale seženete. Stěrače, nosiče na kola, měřič tlaku v pneu. To není zrovna nabídka z největších, popravdě řečeno.
Pojďme dál. Co třeba Great Wall? Tam je to ještě horší. Krom jednoho tažného zařízení nic. A to přitom jde o plug-in hybridy, čili s běžným spalovacím motorem a běžnými součástkami na výměnu. Kde neplatí ona oblíbená mantra „elektromobilistů“, že jejich auto žádné díly ani náhradní kapaliny nepotřebuje. Potřebuje, samozřejmě. Nicméně, ani elektromobil, ani hybrid, ani „spalovák“ nesmí být z Číny. Jinak totiž rovnou cestu za náhradními díly mimo autorizované servisy vzdejte. Téměř nic na ně totiž neseženete.
Sleva při nákupu? Aby se nevrátila i s úroky při servisu
Což je možná zajímavý poznatek pro všechny, kdo by nákupem vozu z Číny chtěli ušetřit. Ano, pořizovací cena může být nízká. Jen abyste pak ale tuto úsporu nedohnali v servisu. Přesně v duchu oblíbeného fóru dua Šimek a Grossmann: „Nechci slevu zadarmo.“ Budete totiž nuceni platit přesně to, co vám naúčtují. Jiná cesta není – a alternativní díly neseženete. Aspoň tedy prozatím. Jak to vidíte vy, spoléháte se vždy na autorizovaný servis, nebo rádi nakupujete i jinde?