Za pár let budou ojeté elektromobily neprodejné. Spočítali jsme, co za tím bude stát

Dnes zaplatíte za nový elektromobil milion i víc, ale za pět let ho neprodáte ani za pár tisícovek. Myslíte si, že přeháníme? My si naopak myslíme, že se jedná o krutou realitu, která nás brzy dožene.

i Zdroj fotografie: Aukční server Copart
                   

Stačí se podívat na to, co se ve světě děje už teď – a spočítat si, kam to celé směřuje. Na to bohužel nemusíte být žádný raketový inženýr. Ojeté elektromobily totiž ztrácejí hodnotu mnohem rychleji než auta se spalovacím motorem – to je prostě fakt, kterému se vyhnout nelze.

iZdroj fotografie: Aukční server Copart

Proč? Důvodů je hned několik. Technologický vývoj jede neuvěřitelným tempem – to za prvé. Takže to, co bylo včera absolutní špičkou, je dnes pomalu podprůměr. Elektromobil s dojezdem 300 kilometrů? Dnes už to žádný zázrak není – spíše ojetina, kterou prostě nikdo nechce.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Lepší to nebude, spíše naopak

A co hůř, za pět let už nikdo nebude chtít ani „zánovní“ elektroauto, které se bude nabíjet celou věčnost a ujede na jedno nabití sotva 200 km, protože baterie mezitím ztratily třetinu kapacity. A taková výměna baterie není právě levná, například u Tesly vás může stát 15 000 až 22 000 dolarů – odpovídá přibližně 349 500 až 512 600 Kč (pokud počítáme orientační kurz 1 USD ≈ 23,30 Kč, což je hodnota z července 2025).

iZdroj fotografie: Aukční server Copart

A právě baterie je hlavní slabinou. Každý, kdo měl někdy mobil, ví, jak rychle časem odcházejí. A u aut je to úplně stejné, jen to stojí o řád víc. Výměna baterie? V některých případech stovky tisíc korun. A není tajemství, že tahle částka často převyšuje cenu samotného vozu. Takže místo klasického ojetého auta dostanete plechovou skříň, kterou se bojíte zapnout. Opravdu si ještě někdo myslí, že s tím poklesem ceny u elektromobilů přeháníme?

A co software? I ten stojí za zmínku

Dnešní elektromobily jsou počítače na kolech – o tom asi také není třeba diskutovat. Jenže starý počítač už dneska nikdo nechce ani jako exponát do muzea, tak proč by někdo chtěl auto, které neumí aktualizace nebo má v sobě zastaralé aplikace, na které už neexistují ani záplaty? Starší spalovací auta mají aspoň „duši“. Najdeme mezi nimi mnohé ikonické modely, milujeme zvuk jejich motoru a umíme vyjmenovat jejich rodokmen. Ale zkuste něco takového najít u elektromobilů… A nedejte se mýlit, nostalgie má mezi majiteli starších vozů stále ještě své zastánce, a přes to podle nás prostě nejede vlak.

Co si o situaci starých elektromobilů myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články