Volvo vyvinulo zcela nové bezpečnostní pásy. Jsou inteligentní a umí se přizpůsobit „na míru“ každému řidiči

Bezpečnostní pás je základ ochrany řidiče i spolujezdců, Volvo ho dalo zadarmo všem automobilkám. Udělá teď znovu to samé?

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan
                   

Pásy v autě u nás nebyly vždy povinné. Málokdo si to asi pamatuje, ale v někdejším socialistickém Československu byla zavedena povinnost používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech aut vyhláškou č. 80/1966 Sb. (§ 3 odst. 5) s účinností od 1. ledna 1967. Jednalo se o automobily vybavené bezpečnostními pásy a pozor, platilo to při jízdách mimo obec. Pásy ve městě? Nejsou potřeba. To platilo necelou dekádu. Od 1. ledna 1976 byla totiž povinnost rozšířena na všechna sedadla povinně vybavená bezpečnostními pásy. Musím dodat, že ne všechna sedadla byla povinně vybavena pásy.

Bezpečnostní pásy jsou povinné od šedesátých let 20. stol.

Teprve po pádu železné opony, první rok po sametové revoluci, tedy od 1. ledna 1990, začalo platit, že musí být pásy používány i v obcích. Nicméně bezpečnostní pásy nejsou žádnou novinkou. A nebyly ani v šedesátých letech minulého století. Vznikly v devatenáctém století, první aplikace byly v letectví. Tedy pokud mne neklame má paměť. Pás tak, jak ho známe dnes, dostal svůj základ ve vynálezu Louise Renaulta. Ten přišel s pětibodovým řešením. Tříbodový pás vyvinulo z pětibodového základu Volvo.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj: Depositphotos

Volvo je značka, která si už desítky let buduje pověst průkopníka v oblasti bezpečnosti. A právem. Není to jen prázdná fráze do marketingových brožur. V roce 1959 se tedy objevil první tříbodový bezpečnostní pás a mohl za to švédský inženýr Nils Bohlin. Co je možná ještě důležitější, a opět spíše pátrám v paměti, než abych si byl stoprocentně jistý, Volvo tehdy svůj patent nabídlo zdarma všem ostatním automobilkám. To je gesto, které v dnešním světě působí skoro neuvěřitelně. Odhaduje se, že právě díky tomuto vynálezu bylo zachráněno už přes milion lidských životů. Jenže Volvo se nespokojilo s tím, co už jednou dokázalo.

Volvo svým pásem už zachránilo přes milion životů

Teď přichází s dalším krokem, který může znovu změnit pravidla hry. Nový inteligentní systém bezpečnostních pásů automobilka představí už příští rok v elektrickém crossoveru EX60. Je přesně tím typem inovace, která má potenciál posunout bezpečnost v autech na úplně novou úroveň. Už samotný princip je fascinující, pásy, které se dokážou přizpůsobit konkrétnímu člověku, jeho tělesné stavbě, hmotnosti, výšce i aktuální poloze na sedadle. Vše je řízeno soustavou čidel rozmístěných po celé kabině, která v reálném čase sbírají data a posílají je do řídicí jednotky systému pásů.

iZdroj fotografie: Volvo

Ta pak dokáže v případě nehody zareagovat rychleji než člověk stačí mrknout okem. Výsledkem je, že adaptivní pás automaticky zvolí optimální konfiguraci, která maximalizuje ochranu konkrétního pasažéra. Volvo tvrdí, že jejich systém dokáže rozpoznat nejen základní parametry, jako je výška a váha, ale i tvar těla a přesnou polohu na sedadle. K tomu přidává informace z vnějších senzorů a čidel nárazu, takže systém ví, odkud hrozí nebezpečí, a podle toho upraví napnutí pásu, jeho vedení i další parametry.

Bezpečnostní pás je základem bezpečnosti v autech

V praxi to znamená, že pás se v případě čelního nárazu chová jinak než při bočním střetu nebo převrácení vozu. A to vše bez zásahu řidiče nebo posádky, automaticky a v řádu milisekund. Zajímavé je, že nový systém už není statický, ale je připravený na bezdrátové aktualizace softwaru. To znamená, že pásy budou v budoucnu dostávat vylepšení a nové funkce podobně jako chytré telefony nebo infotainmenty v autech.

iZdroj fotografie: Police ČR

V porovnání s dnešními systémy, které nabízejí tři profily omezení zatížení, zvládne nový adaptivní pás až jedenáct různých nastavení. To je obrovský skok, který umožňuje mnohem jemnější a přesnější reakci na konkrétní situaci. Na vývoji systému se podílí německý dodavatel ZF. Nám v redakci AutoŽivě se líbí, že Volvo tímto krokem znovu potvrzuje, že bezpečnost není jen marketingová nálepka. Že je to pro značku skutečná filozofie. Jsem zvědavý, jestli nový systém znovu nabídne zdarma a všem.

Jezdíte se zapnutými pásy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články