Německá dálnice už není divoký západ. Už teď platí nové rychlostní limity, většina řidičů o tom nemá ani tušení

Ještě donedávna si čeští řidiči při cestě do Německa užívali: stačilo pustit nohu z plynu a letět si po dálnici bez omezení.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek AutoŽivě.cz
                   

Jenže tenhle sen se pomalu, ale jistě začíná rozplývat. Od května 2025 totiž Německo tiše a bez velkých fanfár zavedlo na některých dálnicích nové rychlostní limity. Většinou vás o nich budou informovat dodatkové tabule a cedule. A pokud o nich nevíte, můžete zbytečně riskovat nejen pokutu, ale i problémy s pojišťovnou.

Konec bezstarostného svištění

Ještě pořád se traduje, že v Německu můžete po dálnici jezdit, jak rychle chcete – přiznejte se, že jste si to ještě donedávna mysleli? Ono koneckonců nedávná kauza Filipa Turka ze strany Motoristů (psal o ní například Deník). Ale realita je jiná – na některých úsecích dálnic se může tento bájný limit měnit podle počasí nebo třeba hustoty provozu. Takže zatímco ráno platí 130, odpoledne může být kvůli vedru jen 100.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Proč se to děje? Dálnice nezvládají vedra

Hlavním důvodem nových omezení je počasí – letní vedra, abychom byli konkrétnější, která ničí starší betonové úseky silnic vysvětlují stránky ETSC. Ty pak pro řidiče představují skryté nebezpečí – a to samozřejmě hlavně při vyšších rychlostech. Protože kdo by si při svištění stotřicítkou všiml nějaké praskliny nebo výmolu?

A protože Německo nechce čekat, až se něco opravdu stane, nasadilo preventivní brzdu. A to hned se vší parádou. Nové limity budou na zkoušku platit na vybraných místech po celé léto. Zatím tedy prý jen do září – ale kdo ví, jak to dopadne dál.

iZdroj fotografie: Pixabay

Kde platí nová omezení a jaká jsou pravidla?

Zpomalení se týká hlavně Bavorska, takže pokud se tam chystáte, myslete na to. Konkrétně věnujte pozornost aktuálním značením těchto úseků:

  • A3: mezi Deggendorfem a Hengersbergem
  • A93: od Saalhauptu po Elsendorf
  • A92: mezi Oberschleißheimem a Eching-Ost, a taky mezi Freisingem a Dingolfingem

Na těchto úsecích obvykle platí maximální rychlost 120 km/h pro osobní auta do 3,5 tuny a 80 km/h pro nákladní auta a vozidla nad 3,5 tuny. Tak pozor na to. A pamatujte: kolik ušetříte na čase, tolik můžete ztratit na pokutě – a to se rozhodně nevyplatí.

Co na nové limity v Německu říkáte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články