Tak dlouho jsme si říkali, že už nás v autě na českých silnicích nic nepřekvapí, až přišla Evropská unie a rozhodla, že tomu tak opravdu nebude.
A kdo ví – možná věděla, že nás tím pěkně naštve. A možná jí to bylo jedno. A o co jde? Podle nových plánů by totiž auta starší deseti let mohla jezdit na technickou kontrolu každý rok. Ano, každý.
O nás bez nás (už zase)
A víte, co je podle nás na tom všem úplně nejhorší? Že tohle rozhodnutí padlo někde jinde – konkrétně v Německu, ale dolehne i k nám. A to dřív, než se nadějeme. Protože jakmile něco „navrhne“ Evropská komise, většinou se to dřív nebo později prosadí úplně všude, jak naše redakce ze získaných zkušeností soudí.
Co se vlastně chystá?
V Německu je průměrné stáří automobilů 10 let. A u nás? Krásných šestnáct (vlastně podle webu Cebia je to ještě o chlup víc). A právě pro tahle „vysloužilá“ auta se chystá změna – STK každý rok, ne jednou za dva roky, tak jak jsme byli zvyklí doteď.
Oficiálně je to kvůli bezpečnosti. Prý mají starší auta víc vad – což samozřejmě chápeme. Kvůli opotřebení pomalu odcházejí brzdy, světla i rezavé podvozky… Ale zároveň to podle nás vypadá tak, že se tu zkrátka a dobře chystá velké vytlačování starých aut z provozu.
A přitom ne každý z nás si může nebo chce koupit nové. Některé vozy mají možná ošoupaný lak, ale jinak slouží bezvadně, a navíc ke zhoršení stavu nedochází skokově, takže kdo se o své auto jen trochu stará, toho bude každoroční STK spíše obtěžovat a tahat z něj peníze navíc, což je možná to, o co tu jde především (ale nechceme vám nic podsouvat)…
Sbohem, youngtimere?
Ale nenechte se mýlit – Německo to může mrzet ještě víc než nás. Mají tam totiž přes 700 tisíc youngtimerů – to jsou krásná starší auta, která jsou sice letitá, ale pořád v perfektní kondici. A teď se na ně má TÜV (německá STK) dívat přísněji. Znamená to, že i pečlivě udržované klasiky mohou mít problém.
Ale ruku na srdce – dokud budou poctivě udržovaná auta sloužit a lidé na nové mít nebudou, budou se staré káry držet jako klíště. A každoroční STK? To zkrátka zavedeme jako další nutné (a drahé) zlo. Určitě to však nikoho nedonutí k tomu, aby si pořídil nové auto (a ideálně elektromobil), jak si od toho nejspíš ti nahoře slibují.