STK každý rok? Vyšší místa tak chtějí bojovat proti vrakům na silnicích. Zjistili jsme, co se chystá

Tak dlouho jsme si říkali, že už nás v autě na českých silnicích nic nepřekvapí, až přišla Evropská unie a rozhodla, že tomu tak opravdu nebude.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

A kdo ví – možná věděla, že nás tím pěkně naštve. A možná jí to bylo jedno. A o co jde? Podle nových plánů by totiž auta starší deseti let mohla jezdit na technickou kontrolu každý rok. Ano, každý.

O nás bez nás (už zase)

A víte, co je podle nás na tom všem úplně nejhorší? Že tohle rozhodnutí padlo někde jinde – konkrétně v Německu, ale dolehne i k nám. A to dřív, než se nadějeme. Protože jakmile něco „navrhne“ Evropská komise, většinou se to dřív nebo později prosadí úplně všude, jak naše redakce ze získaných zkušeností soudí.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Co se vlastně chystá?

V Německu je průměrné stáří automobilů 10 let. A u nás? Krásných šestnáct (vlastně podle webu Cebia je to ještě o chlup víc). A právě pro tahle „vysloužilá“ auta se chystá změna – STK každý rok, ne jednou za dva roky, tak jak jsme byli zvyklí doteď.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Dinkun Che

Oficiálně je to kvůli bezpečnosti. Prý mají starší auta víc vad – což samozřejmě chápeme. Kvůli opotřebení pomalu odcházejí brzdy, světla i rezavé podvozky… Ale zároveň to podle nás vypadá tak, že se tu zkrátka a dobře chystá velké vytlačování starých aut z provozu. 

A přitom ne každý z nás si může nebo chce koupit nové. Některé vozy mají možná ošoupaný lak, ale jinak slouží bezvadně, a navíc ke zhoršení stavu nedochází skokově, takže kdo se o své auto jen trochu stará, toho bude každoroční STK spíše obtěžovat a tahat z něj peníze navíc, což je možná to, o co tu jde především (ale nechceme vám nic podsouvat)…

Sbohem, youngtimere?

Ale nenechte se mýlit – Německo to může mrzet ještě víc než nás. Mají tam totiž přes 700 tisíc youngtimerů – to jsou krásná starší auta, která jsou sice letitá, ale pořád v perfektní kondici. A teď se na ně má TÜV (německá STK) dívat přísněji. Znamená to, že i pečlivě udržované klasiky mohou mít problém.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Ale ruku na srdce – dokud budou poctivě udržovaná auta sloužit a lidé na nové mít nebudou, budou se staré káry držet jako klíště. A každoroční STK? To zkrátka zavedeme jako další nutné (a drahé) zlo. Určitě to však nikoho nedonutí k tomu, aby si pořídil nové auto (a ideálně elektromobil), jak si od toho nejspíš ti nahoře slibují.

Co na častější nutnost absolvování STK říkáte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články