Za necelých 2 500 Kč se rychlost zvýší o 50%. Drobná úprava a co dokáže, radost dělá řidičům i cyklistům

Za opravdu drobné peníze si můžete zvýšit rychlost vašeho stroje o 50 procent. Případné komplikace s policií a pojišťovnou pak ale budou spíše tím menším problémem.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Je 2 500 korun za zvýšení maximální rychlosti o 50 % moc, nebo málo? Zajímavá otázka. S ohledem na to, co za ty peníze získáme, to může leckdo vidět celkem rozdílně. A jako někdo, kdo má za sebou stovky tisíc kilometrů na kole a stihnul za tu dobu otestovat nejrůznější značky, typy a komponenty na kola, jsem se samozřejmě nemohl vyhnout otázce maximální rychlosti elektrokol. A výsledek je docela zajímavý, popravdě řečeno. Pojďme se na něj s AutoŽivě.cz podívat každopádně společně.

Jednoduché řešení i montáž – a z kola je „motorka“

Úvodem dikce zákona: Standardně je v Evropské unii limit pro asistenci motoru stanoven na 25 km/h. Přesně v tomto bodě se většina sériových motorů „vypne“ a dál už jedete čistě „na své nohy“. Případně také z kopce. Co ale s kolem udělá součástka, nazvaná (celkem vtipně) SPEEDi, v ceně necelých 100 euro (zhruba 2 500 korun)? Malý adaptér SPEEDi díky důmyslnému planetovému převodu „obalamutí“ senzor a nahlásí řídící jednotce, že se kolo otáčí pomaleji, než tomu je ve skutečnosti.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Zdravější je elektrokolo nebo klasické kolo? Konec debat. Lékaři odhalili, co skutečně pomáhá tělu

Výsledek? Jasně predikovatelný. Motor pomáhá až ke zmíněným téměř 38 km/h. Mému kamarádovi cyklistovi nezabrala instalace ani deset minut, nemusí se zasahovat do motoru ani elektroniky. A stačí nasednout a tiše užasnete. Z kola je náhle „malá motorka“. Ono mezi 25 km/h a 37,5 km/h je totiž opravdu zásadní rozdíl. Jenže. Všechno pro má i svoje proti. 25 km/h nevzniklo jen tak náhodou, jakkoli některá omezení ze strany EU jsou spíše povahy úřední než praktická.

Babetta z Lidlu? V Česku začal revoluční prodej: Nové horské elektrokolo s dojezdem až 100 km a boží cenou

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Pojďme se podívat nejprve na otázku legality. V okamžiku, kdy s takto upraveným kolem vyjedete na běžnou cestu či cyklostezku, porušujete zákon. Navíc pokud by se přihodila nehoda, pojišťovna může plnění z důvodu nelegální úpravy odmítnout. A je celkem jasné, že to také udělá. Navíc některé firmy při zásahu do magnetu nebo snímače nekompromisně ruší záruku. Chápu je. Staví kola, ne motocykly. A vědí moc dobře, proč 25, a ne skoro 38 kilometrů za hodinu.

Zákonné omezení není možná ten hlavní problém

Tím hlavním limitem je totiž ovladatelnost kola, jehož hmotnost nezřídka přesahuje 25 kilogramů. A podobně nezřídka na něm jezdí zcela nesportovní, aspoň minimální zkušeností v ovládání kola nepolíbení jezdci. V tom se e-biking liší od běžné cyklistiky: Na výlet do hor se na normálním kole pustí jen trénovaný sportovec, neb ten netrénovaný to zkrátka nevyjede. Na e-kole? Stačí v pátek zajet do obchodu a v sobotu se jede na Sněžku. Což je vpravdě malinko šílené.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
RokPočet nehodPočet těžkých zraněníPočet úmrtí
2020334443
2021412626
2022527899
202361510711
2024*318547
Zdroj: Redakce AutoŽivě, Policie ČR, *data za rok 2024 jsou pouze za první pololetí

Ostatně ani nárůst nehod elektrokol ze statistik Policie České republiky nevypadá příliš optimisticky. Možná si říkáte: Je rychlejší e-bike opravdu tak nebezpečný? Moje odpověď zní jednoznačně: v rukách zkušeného cyklisty, znalého svých limitů, nikoli. O to víc je ale nebezpečný v rukou necyklisty, co chce jenom ujet všem na cyklostezce. Z takových lidí mám popravdě strach. A pád z kola ve skoro čtyřicítce? Bude to bolet, o tom není diskuse. Ostatně, jak to vidíte vy? Zkusili byste na svém kole něco podobného?

A možná tahle úprava potěší i řidiče aut. Pokud totiž cyklista na elektrokole zvládne jet svižněji – třeba 35 km/h místo ufuněných 22 – nebude na silnici tolik brzdit provoz, provokovat, zdržovat kolony ani vyvolávat nutkání k nebezpečnému předjíždění. Jinými slovy: čím víc e-bikerů, co zvládnou držet tempo s auty ve městě nebo mimo obec, tím klidnější budou i cesty autem. A to je přínos, který ocení i ti, kteří na kolo neusednou, ani kdyby bylo ze zlata.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články