Volkswagen se vrací ke kořenům a slibuje, co odvolal. Češi tleskají, konečně se dočkali

Lidé tohle nechtěli a automobilce trvalo roky, než je (alespoň částečně) vyslyšela. Teď se snad budou nová auta měnit.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Volkswagen v posledních letech prošel v oblasti ovládání automobilů cestou, která vyvolala mezi řidiči i odborníky pořádně rozporuplné reakce. Kdo někdy usedl do novějšího modelu této značky, nemohl si nevšimnout, jak moc se změnil přístup k ovládání základních funkcí. Dotykové plochy, posuvné lišty bez hmatové odezvy a ovládání všeho možného přes centrální displej. To všechno mělo být symbolem moderní doby, digitalizace a pokroku.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Co je nové, nemusí být nutně lepší, tohle v autobranži neplatí

Jenže realita na silnici bývá často jiná než v designérském studiu. Stačí pár kilometrů v hustém provozu, déšť, tma nebo rozbitá okreska, a člověk rychle zjistí, že hledat na lesklé ploše displeje ovládání klimatizace nebo hlasitosti je spíš zkouška trpělivosti než komfortní zážitek. Právě tahle zkušenost, kterou potvrzují tisíce řidičů napříč Evropou, nakonec přiměla Volkswagen k rozhodnutí, které se dá bez nadsázky označit za návrat ke kořenům. V redakci AutoŽivě tohle řešíme už roky.

iZdroj fotografie: Renault

Nemohu nevzpomenout na to, jak Renault začal do svých aut dávat velké displeje. Za chvíli byly omakané, ulepené, nepříjemné na dotyk i ovládání. Ladit přes dotykový panel teplotu vzduchu v kabině vozu? Nic příjemného. Naopak třeba Mazda dokázala odolat. A podržela si tlačítka a otočné analogické ovladače i v době, kdy jiné značky sahaly po digitálním řeším. Mazdo, děkujeme! Tady zdůrazním, jak bezpečné je sáhnout po paměti na tlačítko a otočit s ním. A ventilátor fouká víc nebo míň. Kolečko vedle, teplota klesá nebo roste. Podle směru otáčení.

Mobil je zakázaný, ale displej v autě ne? Přitom je to to samé

Je to totiž stejné jako s mobilním telefonem. Ten je zakázáno používat za jízdy. Ale dívat se na displej s ovládáním vozu je v pořádku? Nemyslím si. Zpět k VW. Kontroverzní éra dotykových experimentů je snad u konce a do interiérů se vrací klasická fyzická tlačítka. Je to krok, který v sobě nese víc než jen změnu designu. Je to přiznání, že ne všechno nové je automaticky lepší a že někdy je dobré naslouchat těm, kdo auta skutečně používají každý den. Zpětná vazba od zákazníků byla v posledních letech neúprosná. Kritika směřovala hlavně na ovládání klimatizace, vyhřívání sedaček nebo třeba hlasitosti rádia.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Dotykové plochy bez podsvícení, které byly v noci prakticky neviditelné, a nutnost procházet několik úrovní menu na displeji. To všechno vedlo k tomu, že řidiči museli zbytečně odvádět pozornost od řízení. A právě bezpečnost je v dnešní době téma číslo jedna. Volkswagen si tohle uvědomil a rozhodl se, že v nových modelech opět nabídne klasická tlačítka, která mají jasnou hmatovou odezvu a člověk je najde i poslepu. V roce 2010 byly interiéry vozů Volkswagen považovány za obzvláště povedené. Dnes je to sice retro, ale tehdy to byla paráda.

Analogová tlačítka a otočné ovladače nic nedokáže překonat

A vlastně je i dnes, jen je vidět ten zub času. Ale ergonomie? Patnáct let nazpět a je to lepší než u současných aut. Pak s příchodem druhé dekády nového tisíciletí začal Volkswagen sklouzávat k minimalistickému designu. Řadu funkcí přesunul na dotykové obrazovky nebo kapacitní povrchy. Chyba. Obzvláště kontroverzní byl nepodsvícený dotykový posuvník pro ovládání klimatizace. Neměl jsem ho rád. Nikdo v redakci AutoŽivě.

iZdroj fotografie: Mike Robert / Creative Commons / CC-BY-SA

Koncept vyvolal kritiku i u mnoha řidičů. A tak se snad vracejí klasická tlačítka. Očekává se, že nové modely budou disponovat klasickými tlačítky. Očekávám to třeba u modernizované verze ID.3 a ID.4. Jistě, je nepravděpodobné, že nové vozy značky Volkswagen budou mít tolik analogových ovládacích prvků jako například Golf předchozí generace. Myslím, že ale žije naděje na lepší zítřky. Facelift Golfu ukazuje, že klasické ovládání na volantu zažije znovuzrození. Budu moc rád za vaše názory v komentářích dole pod článkem. Digitální tablet, nebo klasická analogová tlačítka? Já se kloním k druhé variantě.

Digitál nebo analogová tlačítka?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články