Dnes má chytrý mobilní telefon asi každý, ne každý ale může využívat jen tak všechny aplikace, které by chtěl.
V poslední době se v Polsku rozvířila debata. Mohla by na první pohled působit jako další z řady drobných úprav dopravních předpisů, ale ve skutečnosti má potenciál zásadně ovlivnit každodenní život všech řidičů. Řeč je o připravované změně zákona, která zavádí pokutu v přepočtu 2 500 Kč za používání navigace. V redakci AutoŽivě téma řešíme a řešili jsme. Tady bych si vzal polskou situaci za inspiraci k vlastnímu náhledu na problematiku. Jedna věc je zákaz používat navigací, které upozorňují na policejní kontroly, radary nebo silniční hlídky.
Navigace v mobilu může být vnímána jako antiradar
Tohle je věc, která je v některých sousedních zemí už zakázaná. Třeba v Německu není možné používat tyto navigace. Třeba Waze. Nejde o navigaci jako takovou. Ta je samozřejmě v pořádku. Ale některé státy nejsou zajedno s řidiči v tom, že by měli mít možnost vědět, kde jsou radary, kde měří hlídky. U nás je to zatím v pořádku. Podle českého zákona řidič nesmí používat zařízení, které aktivně ruší měření. Takzvané rušičky. Ale takzvané antiradary, které o měření jenom informují, ale nebrání mu, jsou legální.
Jinde to tak ale není. Nesmíte mít tuto navigaci. Když vás policie chytí, máte problém, a to bez ohledu na to, jestli jste ji zrovna používali, nebo ne. Zákon je leckde v tomto ohledu nekompromisní a žádné výjimky neexistují. Pokud byste se pokusili argumentovat tím, že aplikaci používáte jen k navigaci, a nikoliv k upozorňování na kontroly, policie má právo vám pokutu udělit. A to je situace, do které se rozhodně nikdo nechce dostat. Z vlastní zkušenosti vím, že řada řidičů si podobné věci vůbec neuvědomuje.
Řidič nesmí držet v ruce mobil za jízdy, i když netelefonuje
Navigace v telefonu je dnes naprostou samozřejmostí a málokdo řeší, jaké funkce vlastně nabízí. Většina lidí prostě stáhne aplikaci, která je zdarma nebo má dobré hodnocení, a dál už se o nic nestará. Jenže právě to se teď může stát osudným. Pokud totiž aplikace umožňuje sdílení informací o policejních kontrolách, je v očích zahraničního zákona považována za „antiradar“ a její používání je přestupkem. A to i v případě, že tuto funkci nikdy nevyužijete. Zajímavé je, že zákon nerozlišuje mezi různými typy aplikací nebo zařízení.
Pokuta hrozí jak za používání specializovaných „antiradarů“, tak za běžné navigace v telefonu, pokud mají příslušnou funkci. To znamená, že v ohrožení jsou nejen řidiči luxusních vozů s integrovanou navigací, ale i ti, kteří jezdí ve starších autech a používají telefon jako navigaci. V praxi to může znamenat, že policie při silniční kontrole požádá o předložení telefonu a zkontroluje, jaké aplikace máte nainstalované. Pokud zjistí, že používáte například Waze, Google Maps nebo jinou aplikaci s funkcí upozorňování na policejní kontroly, může vám udělit pokutu.
V zahraničí jsou aplikace typu Waze zakázané a pokutované
To je tedy první věc. A druhá věc? A tady už to platí i u nás. Zákaz telefonování za jízdy není jen o zákazu telefonování. Zákon v České republice říká, že řidič nesmí držet v ruce telefonní přístroj ani jiné hovorové či záznamové zařízení během řízení vozidla. Použití telefonu je povolené pouze za použití hands-free sady nebo jiného zařízení, které umožňuje telefonování bez držení v ruce. Porušení tohoto zákazu může vést k pokutě a trestným bodům.
Podle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, § 7, odst. 1, písm. c), řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení. Za nedodržení tohoto ustanovení hrozí pokuta a 2 trestné body do registru řidičů. Pokuta může být udělena v blokovém řízení (do 1 000 Kč) nebo ve správním řízení (1 500 – 2 500 Kč). Důležité je ono „nesmí držet… za jízdy“. Nemusíte telefonovat. Stačí jet, mít v ruce telefon a snažit si v něm nastavit navigaci. Pozor na to.