Zákaz řízení seniorů: Od tohoto věku už za volant nesmí. Překvapí vás, jak brzy to je

První stát zavedl zákaz řízení pro lidi od určitého věku. Pokud tohle začne platit i u nás, bude s tím někdo něco dělat?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Walter Röhrl je typ závodníka, u nějž se kariéra nečte jen jako seznam titulů, ale spíš jako souvislá linka přesnosti, disciplíny. A schopnosti udržet chladnou hlavu ve chvílích, kdy se vše kolem rozmazává. Narodil se 7. března 1947 v německém Řezně. Místo nás až tak nezajímá, jako datum. Ale k tomu se vrátím později. Nic nenasvědčovalo tomu, že se stane ikonou, legendárním závodníkem a testovacím jezdcem. Než přišel rok 1968 a nabídka na start v Rally Bavaria. Sériový Fiat 850 Coupé, se kterým se Walter prokousal až do první desítky.

Bude mu osmdesát, stále sedá za volant a nestačíte mu

V roce 1971 přesedl do Fordu Capri a vyhrál Rudolf Diesel rallye a Rallye Wiesbaden, v německém šampionátu celkově třetí. Následují sezony, kdy sbírá kilometry, zkušenosti i výhry v Evropě. Jestli si pamatuji dobře rok 1980, tak s Fiatem 131 Abarth získal Röhrl první titul mistra světa. Přeskočím teď téměř do současnosti. Walter Röhrl získal za život dva tituly mistra světa v rally. Etabloval se v DTM. V roce 1981 zvítězil ve své třídě ve 24 hodin Le Mans.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Porsche

Svého času vyhrál legendární závod do vrchu Pikes Peak. Teď zpátky k tomu, kdy se Walter Röhrl narodil. Letos mu je 78 let. Znamená to, že by měl za dva roky odevzdat řidičák pro stáří, pro neschopnost řídit? Co myslíte, budu moc rád za vaše vyjádření v komentářích pod článkem. A teď na co narážím. Peru provokuje svět striktním zákazem řízení pro osoby starší osmdesáti let. Jde o kontroverzní krok, který vyvolal vlnu diskusí.

Kdy je ten správný čas odejít do řidičského důchodu?

Možná předjímá budoucí trendy i jinde? Tak striktní pravidla ještě žádná země nepřijala. V mnoha státech jsou sice zavedené pravidelné lékařské prohlídky pro starší řidiče, ale absolutní věková hranice znamenající okamžitý zákaz je pořád raritou. Peru nově dává jasně najevo, že osmdesáté narozeniny znamenají definitivní konec za volantem. Bez ohledu na zdraví a individuální kondici. Překročení osmdesátin v Peru znamená automatickou ztrátu možnosti řídit auto. Žádný zdravotní posudek, žádná šance na výjimku.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Právě to odlišuje peruánský systém od naprosté většiny ostatních států, kde mají hlavní slovo individuální zdravotní prohlídky. Do 70 let mají řidiči stejná pravidla jako ostatní, pak už dochází na pravidelné lékařské kontroly. Ale od osmdesátky už nepomůže nic. Zavádění lékařských vyšetření pro starší řidiče dlouhodobě rozděluje veřejnost i odborníky. Povinné prohlídky v určitém věku jsou sice běžné například ve většině evropských zemí, způsob provedení a četnost se liší podle místní tradice a zdravotního stavu populace.

Někdo je v kondici do osmdesátky, jiný je na odpis v šedesáti

Pevné věkové limity, jako mají v Peru, ale vyvolávají kritiku kvůli možné nespravedlnosti k seniorům v dobré kondici. Někdo argumentuje, že to je v pořádku. Nesmí se řídit do určitého věku. Tak proč by se to nemohlo ohraničit i „na konci“? Tedy řídit ve stylu od – do? Pravidla pro starší řidiče se mění i v Evropě. U nás je to zatím stejné, máme pravidla nastavena dost příkře, a funguje to. V České republice mají řidiči nad 65 let povinnost podstupovat pravidelné lékařské prohlídky pro ověření zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel.

Prohlídky u lékaře u nás fungují, EU je o krok za námi

První prohlídka se koná v 65 letech, další ve 68 letech a poté každé dva roky. Řidiči z povolání a řidiči vozidel s právem přednosti v jízdě podléhají jiným pravidlům a mají povinnost podstupovat pravidelné prohlídky častěji. Jednoduché, jasné. A nikde žádná horní hranice, kdy už to nejde. Nejsme v Peru. Pevné omezení může být účinným nástrojem, nebo také zvětšovat frustraci aktivních seniorů. Někteří odborníci argumentují, že s rostoucím věkem by mělo hrát hlavní roli spíš individuální posuzování fyzického i psychického stavu, ne pouhé číslo v dokladech.

Přesto s narůstajícím podílem starších lidí přibývá také tlak na jasná, univerzální pravidla. A Peru ukazuje, že politická odvaha k takovým krokům už existuje. Znovu, my nejsme Peru. A byl bych nerad, kdyby se některý z našich politiků, nebo nedej bože někdo v Bruselu, tímto inspiroval. Na druhou stranu je ale třeba sledovat, zda řidič je či není v kondici, aby mohl sednout za volat. A to se nutně netýká jen věku.

Je tohle správná cesta?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články