Od roku 2030 čeká firmy i autopůjčovny zásadní změna. Evropská unie plánuje úplný zákaz spalovacích motorů a povinný přechod na elektromobily.
Víte, co je to salámová metoda? Určitě ano. Teď tady máme další kolečko, které nám EU ukrojila z pomyslného salámu svobody. Téma je jednoduché, EU podle dostupných zdrojů prý zvažuje zákaz spalovacích motorů pro firemní flotily a autopůjčovny. Řeknu to ještě jednou, aby každý pochopil. Evropská unie chystá pro firmy a autopůjčovny zákaz spalovacích motorů. A to už od roku 2030. Jinak řečeno, jde o opatření, které může změnit trh už za pět let. Tohle opravdu nikdo nečekal.
Podnikáte? Pak vám EU nařídí do firmy elektrická auta
Tedy čekat se to dalo, ale ne tak brzy. Velké flotily firemních aut a vozů z půjčoven mají přejít na čistě elektrický pohon. Už od roku 2030. Revoluce? Jistě. A jak to u revolucí bývá, tak může být a bude velmi bolestivá. Překotný přechod firem na elektromobily by znamenal nejen obří poptávku po nových autech, ale také tlak na změny ve výrobě, servisu či zajištění dostatečné nabídky. Evropská komise sice potvrdila práce na legislativě, potvrdila však také, že zatím jde o průmyslový návrh.
Evropská komise přiznává, že probíhá analýza dopadů a že politické rozhodnutí je ještě vzdálené. Hranice mezi ekologickým snem a reálnou možností je velmi tenká. Příznivci opatření upozorňují, že právě rychlé obměny vozidel ve firemních flotilách mohou mít na uhlíkovou stopu zásadní vliv. Auta rotují rychleji než v privátním segmentu. Kritici, například Evropská lidová strana, však trvají na otevřenosti technologickým řešením a podporují například CO₂ neutrální paliva nebo hybridní pohony. Ostrý nesouhlas se šíří napříč Evropou.
Chybí nabíječky, auta jsou drahá a nikdo je nechce, no a co?
Ozývají se hlasy jak z politických řad, tak i od samotných provozovatelů služeb. Zástupce velké půjčovny mluví o odtržení od reality a připomíná, že v řadě regionů stále není potenciální zákazník, kde by mohl elektromobil bez problémů použít. Bez dostatečné infrastruktury by firmy pořizovaly elektroauta jen z povinnosti, ne proto, že chtějí. EU zjevně zcela ignoruje také to, že ne každá flotila se hodí k přechodu na elektrifikaci. Rozvoz jídla po městě? Asi v pořádku. Ale dálkové cesty, s nákladem? Tam s elektromobilem firma pohoří. A stejně tak půjčovna.
Byznys plán postavený na elektrických autech může být nereálný. Realita není růžová. Praktická použitelnost elektrických flotil zásadně naráží na problém sítě nabíječek. ADAC uvádí, že zatímco v Dánsku připadá téměř 96 veřejných nabíjecích bodů na 100 km, v Chorvatsku je to pět a ve Španělsku dokonce pouhé čtyři. Veřejná infrastruktura je dramaticky nerovnoměrná. Velká města jsou na tom lépe, venkov a menší státy výrazně zaostávají.
Na dovolené si půjčíte jenom elektrické auto, žádné kabrio
Pro neinformovaného uživatele či zahraničního turistu pak může být půjčení elektroauta v cizině pořádná loterie. Je to nesmysl, je to nesmysl, je to nesmysl. Stejně jako celá EU a to, kam nás posílá. Ano, mám na mysli ono temné místo na konci tunelu. Evropa stojí před rozhodnutím, které má potenciál zásadně změnit podobu mobility i podnikání. Možná také stojí na prahu krize. Katastrofy, kterou vyvolal sama EU svými pofiderními návrhy a nařízeními. Milionovými platy přeplácení europoslanci cíleně a systematicky likvidují naše životy.
A lidem je to absolutně jedno. Pokud nebude probíhat masivní investice do nabíječek a skutečná podpora dostupnosti elektroaut, nedopadne to. EU riskuje, že ambiciózní plán narazí na tvrdou realitu. Politická i ekonomická vyjednávání tak budou mít v nejbližších měsících zásadní význam nejen pro podniky, ale i miliony běžných řidičů. Bruselským fanatikům ale na člověku skutečně nezáleží.