Dopravní kontrola má jasné hranice a pravidla: Tohle policie nesmí, pokud vás zastaví – a co naopak může

Policejní kontrola není nic příjemného a v řadě lidí už předem vyvolává pocit viny. Je třeba se obrnit, a vědět, že policie není všemocná.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Kdo tráví čas v běžném provozu, zná to na vlastní kůži. Klidná jízda, pak za horizontem nebo za mírnou zatáčkou najednou hlídka. Světelný terčík, pokyn k odbočení, stahování okénka a krátké stručné pokyny. Nebo podobný princip, ale z jedoucího policejního auta. Rutina, která ale v lidech často vyvolává otázku, kde přesně končí oprávnění policisty. A kde začínají hranice, za něž už se bez splnění zákonných podmínek nesmí. Jinak řečeno, co všechno policista může a co naopak nesmí. Je třeba říct, že policie rozhodně není všemocná.

Nežijeme v policejním státě, už ne, i když to tak někdy vypadá

Realita je prostá a nijak překvapivá. Policie skutečně není všemocná a opravdu nemůže všechno, zejména pokud jde o legitimaci či prohledávání osob a věcí. Tam zákon mluví jasně a poměrně přísně. Často se traduje, že u silnice „musí“ padnout občanka, řidičák, techničák a zelená karta. Stojí za to si připomenout, co přesně znamená prokázání totožnosti a kdy to policie smí vyžadovat. Oprávnění požadovat prokázání totožnosti plyne z § 63 zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky. Není to bianco šek na sběr údajů všeho druhu.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Naopak i zákon zdůrazňuje, že rozsah a způsob zjišťování osobních údajů musí být přiměřené účelu zjišťování totožnosti. Co si pod „prokázáním totožnosti“ představit doslova? Jde o prokázání jména, popřípadě jmen, příjmení a data narození a podle potřeby také adresy místa trvalého pobytu, adresy místa pobytu nebo adresy bydliště v zahraničí, rodného čísla a státní příslušnosti. To je rámec, nikoliv pozvánka k tomu, aby se někdo probíral soukromými záležitostmi víc, než je nezbytné.

Doklady už sebou řidič vozit nemusí, nepotřebuje řidičák

Navíc povinnost mít u sebe občanský průkaz už roky neplatí. Ani řidičák. Ani techničák. Ani zelenou kartu. V běžné praxi postačí sdělit identifikační údaje, typicky jméno a rodné číslo, a příslušník si totožnost ověří online. Neznamená to, že se lze kontrole vyhýbat, spíš že forma splnění povinnosti může být flexibilnější, než se traduje. Otázka, kdy policista může vyzvat k prokázání totožnosti, je ale klíčová. Nepatří sem libovolná svévole. Zákon mluví o situacích, jako je podezření ze spáchání trestného činu nebo správního deliktu.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Zdržování se v prostoru, o kterém lze důvodně předpokládat přítomnost cizinců bez povolení opravňujícího k pobytu na území České republiky, nebo situace, kdy je od osoby požadováno vysvětlení. Patří sem i odpovídání popisu hledané či pohřešované osoby, držení zbraně na veřejně přístupném místě s důvodným podezřením, že může být použita k násilí nebo pohrůžce násilím, a také přítomnost v blízkosti místa, kde právě došlo ke spáchání trestného činu nebo správního deliktu, k požáru anebo jiné mimořádné události.

Mezi kontrolou dopravní policie a jinými útvary je rozdíl

Navrch je tu obecná klauzule, že policie může totožnost vyžadovat při plnění jiného úkolu, je-li to nezbytné k ochraně bezpečnosti osob a majetku, veřejného pořádku nebo pro předcházení trestné činnosti. Jinými slovy, legitimace má mít věcný důvod a souvislost s konkrétní situací, nikoliv být samoúčelná. Laicky řečeno, mimo dopravní kontrolu vás nemůže legitimovat, respektive ztotožnit, policista kdy se mu zachce. Ano, s plnovousem, turbanem a podezřelým pouzdrem kalašnikovitého tvaru vás asi kontrola na ulici nemine. A i to je na hraně.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Ale jinak ne. Ne bezdůvodně. V dopravě je to jinak. Dopravní policie v rámci namátkových silničních kontrol k ověření totožnosti a dokladů přistupuje. A je to v pořádku. To však neznamená, že automaticky vzniká právo rozepínat kapsy bundy, otevírat schránku před spolujezdcem nebo odklápět víko kufru. Tady se dostáváme k pojmu, který se motorizované veřejnosti plete nejvíc. Totiž k osobní prohlídce a prohlídce věcí, a obecně k zásahu do soukromí. Osobní prohlídka je úkon, jehož smyslem je ověřit, zda má člověk u sebe určitý předmět.

Zákon mluví jasně a není nijak benevolentní, policie nesmí vše

V oděvu, na těle, skrytě, někdy i tak, že by mohl ohrozit bezpečnost, typicky jde o zbraň nebo věc, jejíž držení či vnášení do vymezených prostor je nezákonné nebo nežádoucí. V reálném světě to mohou být i omamné či psychotropní látky, ale účel je vždy stejný. Nalézt či vyloučit přítomnost konkrétní věci. Není to ale prohledávání auta, jen tak. Je zde oprávnění policisty ve stejnokroji dle § 79 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích zastavovat vozidla za účelem dopravní kontroly. To ano.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Policie tak činí jako součást dohledu nad bezpečností a plynulostí provozu na pozemních komunikacích vykonávaného na základě § 124 odst. 9 písm. a) zákona o silničním provozu. Toto oprávnění je podle zákona svou povahou správním dozorem. Policie zde vystupuje jako správní orgán, nikoliv jako bezpečnostní sbor, a není proto podmíněno důvodným podezřením jako oprávnění dle § 42 zákona o policii.

Proto může policie auta zastavovat i namátkově a následně kontrolovat dodržování povinností. Doklady řidičů, provádět orientační vyšetření na alkohol a návykové látky či kontrolovat, zda má vozidlo povinnou výbavu (dle § 75 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Pokud vás ale policie zastaví za překročení rychlosti, rozhodně se to nemůže zvrtnout v to, že vás nechá „vysypat“ všechny věci z auta jen proto, aby vás potrápila. 

Kdy vás naposledy kontrolovali?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články