Kolik stojí nabíjení elektromobilu? Srovnejte si sami, jestli se vám vyplatí. Může to být mnohem dražší než tankovat naftu

Kolik vás skutečně stojí kilometr v elektromobilu? V redakci AutoŽivě jsme porovnali domácí nabíjení, veřejné stanice i tankování a výsledky vás možná překvapí.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Kolik opravdu stojí nabíjení elektromobilu? Výsledek vás možná překvapí, v některých případech může být levnější než tankování. Jindy naopak. Závisí na místě, způsobu a čase nabíjení. V redakci AutoŽivě neodmítáme elektromobily jen tak, jen z osobního plezíru. Problémem je špatná infrastruktura nabíječek. Omezený dojezd elektrických aut. Vysoké ceny elektrických aut. Rychlé opotřebení a padající cena ojetin. Neekologická výroba a nešetrná a nákladná ekologická likvidace. Ne ale náklady na nabíjení.

Kilometr na elektřinu je, či není dražší než kilometr na naftu?

Pokud v přepočtu na ujetý kilometr jsou srovnatelné s náklady na cestování autem se spalovacím motorem. Náklady na elektromobil mohou překonat očekávání. Rozdíl mezi nabíjením doma a na veřejných stanicích je propastný. Mění zásadně cenu provozu. Pokusím se v článku srovnat, kolik zaplatíte za nabíjení i tankování a kde se opravdu vyplatí jezdit na elektřinu. Doma, nebo na cestách, právě zde leží hlavní klíč k rozdílu v nákladech. Podle údajů ČEZ a PRE z prvního kvartálu roku 2025 platí za elektřinu domácnosti obvykle 5 až 8 Kč za kWh.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: iStock

U veřejných nabíječek ale ceny rostou. Na stanicích zaplatíte tedy kolem 8 Kč/kWh, u rychlodobíjení do 50 kW už 13 Kč/kWh. Na ultrarychlých stanicích do 300 kW dokonce 18 Kč/kWh. U některých tarifů ještě přistupuje měsíční poplatek v řádech stokorun. Hlavně při méně častém nabíjení může celkovou cenu navýšit. Pokud se pletu, budu moc rád za vaše komentáře a názory. Pohonné hmoty v ČR stojí cca 35 Kč za litr benzínu a o pár haléřů méně za litr nafty. Tyto ceny se sice mění, ale rozdíly proti nabíjení zůstávají zásadní.

V zimě jezdit s elektromobilem je skutečně nesmysl a risk

Stále stejné výdaje nejsou samozřejmost. Elektřina i benzín podléhají výkyvům cen, jsou ovlivněné geopolitikou i sezónou. Právě proto je důležité porovnávat aktuální a konkrétní čísla, nikoli jen průměrné tabulky. Auto ve městě má jiné nároky než na dálnici a nemalou roli hraje i počasí. Elektromobily ve městě v létě obvykle spotřebují 12 až 15 kWh na 100 km. V zimě to může být 15 až 20 kWh. Na dálnici stoupá spotřeba běžně na 20 až 25 kWh na 100 km v závislosti na modelu a rychlosti. S rostoucím počtem zimních a dálničních kilometrů se náklady na provoz navýší více, než by mnozí čekali.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jak já říkám, elektrická auta podle mě nejsou do zimy a nejsou na dálnici. Je to ideální doprava do města. Ale elektromobilem na hory bych nikdy nevyjel. Co vy? Moderní hybridy zvládnou projet město se spotřebou pod 5 litrů na 100 km. Běžná benzinová či naftová auta se pohybují mezi 6 a 9 litry. Na dálnici je spotřeba u těchto aut obvykle 6 až 8 litrů na 100 km. V reálném provozu se navíc často ukáže, že úspora u elektromobilu není samozřejmostí za všech okolností. Říkám to pořád dokola.

Někdy se vyplatí elektřina, jindy je lepší natankovat naftu

Překvapivé srovnání může končit tím, že nabíjení doma za 6 Kč/kWh a spotřeba 14 kWh/100 km znamená 84 Kč za 100 km. Spalovací motor se spotřebou 7 litrů a benzínem za necelých 35 Kč vyjde na 244 Kč za 100 km. Zrychlené dobíjení na dálnici může změnit vše ve prospěch klasického pohonu. Při sazbě 18 Kč/kWh a spotřebě 25 kWh/100 km stojí stejná trasa 450 Kč. To je podstatně víc než tankování.

Právě tento rozdíl ukazuje, jak zásadní je volba místa a modelu nabíjení. Každý má jiné možnosti i podmínky pro nabíjení. Finální rozhodnutí je proto vždy osobní. Nejlepší odpověď získáte, když si náklady spočítáte sami. Kolik ujedete, kde a jak nabíjíte či tankujete. Je třeba zvážit, kam s autem jezdíte. A tak pořád dokola. Elektromobil není pro každého. Stejně jako auto se spalovacím motorem může dávat menší smysl do města než velký diesel. 

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články