Kolik vás skutečně stojí kilometr v elektromobilu? V redakci AutoŽivě jsme porovnali domácí nabíjení, veřejné stanice i tankování a výsledky vás možná překvapí.
Kolik opravdu stojí nabíjení elektromobilu? Výsledek vás možná překvapí, v některých případech může být levnější než tankování. Jindy naopak. Závisí na místě, způsobu a čase nabíjení. V redakci AutoŽivě neodmítáme elektromobily jen tak, jen z osobního plezíru. Problémem je špatná infrastruktura nabíječek. Omezený dojezd elektrických aut. Vysoké ceny elektrických aut. Rychlé opotřebení a padající cena ojetin. Neekologická výroba a nešetrná a nákladná ekologická likvidace. Ne ale náklady na nabíjení.
Kilometr na elektřinu je, či není dražší než kilometr na naftu?
Pokud v přepočtu na ujetý kilometr jsou srovnatelné s náklady na cestování autem se spalovacím motorem. Náklady na elektromobil mohou překonat očekávání. Rozdíl mezi nabíjením doma a na veřejných stanicích je propastný. Mění zásadně cenu provozu. Pokusím se v článku srovnat, kolik zaplatíte za nabíjení i tankování a kde se opravdu vyplatí jezdit na elektřinu. Doma, nebo na cestách, právě zde leží hlavní klíč k rozdílu v nákladech. Podle údajů ČEZ a PRE z prvního kvartálu roku 2025 platí za elektřinu domácnosti obvykle 5 až 8 Kč za kWh.
U veřejných nabíječek ale ceny rostou. Na stanicích zaplatíte tedy kolem 8 Kč/kWh, u rychlodobíjení do 50 kW už 13 Kč/kWh. Na ultrarychlých stanicích do 300 kW dokonce 18 Kč/kWh. U některých tarifů ještě přistupuje měsíční poplatek v řádech stokorun. Hlavně při méně častém nabíjení může celkovou cenu navýšit. Pokud se pletu, budu moc rád za vaše komentáře a názory. Pohonné hmoty v ČR stojí cca 35 Kč za litr benzínu a o pár haléřů méně za litr nafty. Tyto ceny se sice mění, ale rozdíly proti nabíjení zůstávají zásadní.
V zimě jezdit s elektromobilem je skutečně nesmysl a risk
Stále stejné výdaje nejsou samozřejmost. Elektřina i benzín podléhají výkyvům cen, jsou ovlivněné geopolitikou i sezónou. Právě proto je důležité porovnávat aktuální a konkrétní čísla, nikoli jen průměrné tabulky. Auto ve městě má jiné nároky než na dálnici a nemalou roli hraje i počasí. Elektromobily ve městě v létě obvykle spotřebují 12 až 15 kWh na 100 km. V zimě to může být 15 až 20 kWh. Na dálnici stoupá spotřeba běžně na 20 až 25 kWh na 100 km v závislosti na modelu a rychlosti. S rostoucím počtem zimních a dálničních kilometrů se náklady na provoz navýší více, než by mnozí čekali.
Jak já říkám, elektrická auta podle mě nejsou do zimy a nejsou na dálnici. Je to ideální doprava do města. Ale elektromobilem na hory bych nikdy nevyjel. Co vy? Moderní hybridy zvládnou projet město se spotřebou pod 5 litrů na 100 km. Běžná benzinová či naftová auta se pohybují mezi 6 a 9 litry. Na dálnici je spotřeba u těchto aut obvykle 6 až 8 litrů na 100 km. V reálném provozu se navíc často ukáže, že úspora u elektromobilu není samozřejmostí za všech okolností. Říkám to pořád dokola.
Někdy se vyplatí elektřina, jindy je lepší natankovat naftu
Překvapivé srovnání může končit tím, že nabíjení doma za 6 Kč/kWh a spotřeba 14 kWh/100 km znamená 84 Kč za 100 km. Spalovací motor se spotřebou 7 litrů a benzínem za necelých 35 Kč vyjde na 244 Kč za 100 km. Zrychlené dobíjení na dálnici může změnit vše ve prospěch klasického pohonu. Při sazbě 18 Kč/kWh a spotřebě 25 kWh/100 km stojí stejná trasa 450 Kč. To je podstatně víc než tankování.
Právě tento rozdíl ukazuje, jak zásadní je volba místa a modelu nabíjení. Každý má jiné možnosti i podmínky pro nabíjení. Finální rozhodnutí je proto vždy osobní. Nejlepší odpověď získáte, když si náklady spočítáte sami. Kolik ujedete, kde a jak nabíjíte či tankujete. Je třeba zvážit, kam s autem jezdíte. A tak pořád dokola. Elektromobil není pro každého. Stejně jako auto se spalovacím motorem může dávat menší smysl do města než velký diesel.