Nová daň pro majitele aut: Zběsile kontrolují rok výroby a zjišťují, kolik zaplatí

Platit bude každý a platit bude víc, rozhodně víc, než platil v loni. Kdo má auto, je snadným terčem států pro výběr poplatků.

i Zdroj fotografie: Giełda klasyków / AutoŽivě
                   

Kdo má starší klasické auto, má dost peněz. A tak bude platit vyšší daně. To je zřejmě logika, se níž britští zákonodárci začali své uvažování o legislativní novele, která začala platit letos v dubnu. Jeden by si mohl myslet, že když je něco oznámeno na 1. dubna, je to automaticky apríl. Ne, není, tohle je, jak to v redakci AutoŽivě vidíme, spíše trpká realita, ne šťavnatý vtip. Ve Spojeném království vstoupily v platnost nové úpravy Vehicle Excise Duty (VED).

Kdo má staré auto, ale ne dost staré, zaplatí vysoké daně

Tedy daně z aut. Pod pojmem úprav rozhodně nelze hledat snížení. Nejcitelnější to je právě pro majitele starších aut, která však ještě nedosáhla hranice historické výjimky. Právě tady naráží realita na oblíbený mýtus, že klasické vozy jsou od daně vždy osvobozeny. V Británii nejsou. Pravidla pro tzv. „historic tax exemption“ se otevírají až ve chvíli, kdy má konkrétní automobil odježděno víc jako 40 let. To znamená, že auta těsně pod touto hranicí se do žádného polštáře neschovají a majitelé platí. Byť by v jejich očích šlo o sběratelský klenot.

iZdroj fotografie: Pixabay

V praxi se navíc přidává ještě jedno ohraničení: od 1. dubna 2025 na historickou výjimku dosáhnou pouze vozidla, která byla vyrobena před 1. 1. 1985. Jakýkoli vůz vyrobený jen pár dní po tomto datu musí odvádět daně ještě dalších 12 měsíců. Zkrátka, hranice je vymezená jasně a drobný rozdíl v kalendáři se mění v rok placení navíc. To je realita, ne pocit. Druhá velká linie změn míří na auta registrovaná před 1. 3. 2001. Právě pro ně platí už delší roky systém PLG (Private/Light Goods). Tedy kategorie soukromých osobních nebo lehkých užitkových vozidel.

Platí se i za emise, ale podle objemu motoru, víc než vloni

Do 3 500 kg „revenue weight“, kde se nehraje na emise CO₂, ale na objem motoru. Co to pro Brity znamená? To, že nově zaplatí za automobily registrované před 1. březnem 2001 víc než dosud. To je suchá věta, ale v číslech zapůsobí. Pokud má vůz motor do 1 549 cm³ včetně, vyjde roční sazba VED od 1. 4. 2025 na 220 liber namísto dřívějších 210 liber. To je pro představu rozdíl asi 300 Kč. Tedy ne 6 300 Kč, ale nově 6 600 Kč. Auta nad 1 549 cm³ se posouvají na 360 liber ročně, tedy si 10 800 Kč.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Zatímco doposud si řidiči připravovali 345 liber, tedy 10 350 Kč. Jasně, na papíře to nejsou astronomické skoky, ale rozdíl 10 liber v první a 15 liber ve druhé skupině není zanedbatelný A v součtu flotil nebo více aut v rodině se to v rozpočtu projeví. Vedle toho máme i historické srovnání. Právě navýšení o 15 liber je menší, než s jakým se motoristé smířili loni. To účty vyskočily z 325 na 345 liber. Tedy asi o 600 Kč.

Snaha omezit veřejnosti jízdu autem je zřejmá, bije do očí

Zkrátka, tempo zdražování se letos u silnější kategorie zvolnilo, ale směr zůstává. Jde to nahoru. Spojené království už není součástí Evropské unie, ale jako kdyby bylo. Ta nenávist vůči autům je zřejmá. A to se bavíme o zemi, kde je automobilismus součástí kultury, tak jako u nás. Jen bez narušení komunisty. Tohle je přímý útok na podstatu svobodné dopravy. K tomu přidejte taxy a zákazy při vjezdu do města, zákazy na tamních dálnicích.

iZdroj fotografie: Top Gear

Jeden by se mohl začít divit, že země, která dala světu Top Gear a kde královna uměla spravit vlastníma rukama auto, se k autům chová takhle macešsky. Co si o tom myslíte vy? Budu rád za vaše komentáře dole pod článkem, dejte vědět, jak tlak na auta v Evropě vnímáte. Abych dokončil zajímavost, tak řeknu, že samozřejmě Britové, kteří ignorují legislativu, zaplatí nemalou pokutu.

Je to spravedlivé?

Zdroj: Wikipedia
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články