Čínská auta už nejsou jen laciné kopie. Nové modely překvapují designem i bezpečností – a Evropě začíná vážně docházet dech. Existuje cesta, jak z toho ven?
Jestli mne něco za posledních 10–15 let v autoprůmyslu opravdu fascinovalo, pak je to rychlost, s jakou se čínským firmám povedlo dostat se z období „špatných a ještě horších kopií“ evropských a amerických značek do pozice lídrů oboru, na jejichž produkci se na veletrzích chodí dívat zástupy manažerů (včetně těch nejvyšších) evropských značek. A většinou je přitom zastihnete v zadumaném pohledu, ve kterém se zračí směsice obdivu a obav současně. Jak se to vlastně mohlo stát? A co Evropě hrozí? Pojďme se na to každopádně podívat společně.
Velká čínská automobilová revoluce právě probíhá
Pamatuji si ještě velmi dobře, jak jedním z nejčastějších popisů u interiérů čínských aut před 15 lety bylo „špatné slícování v podstatě všech panelů“, případně „zápach lepidla v kabině“. Stejně jako to, že dívat se na crash testy kopií evropských značek (dodnes vidím kopii první generace BMW X5, už ani nevím, kdo byl oním duplikátorem) bylo cosi mezi zážitkem z hororu a lekcí z totálního technického selhání, neumětelství a nebetyčné ignorance základních pevnostních pouček. Výborně to mj. ukazuje toto video:
Dnes? Podívejte se na interiéry posledních modelů Omody, BYD, Dongfengu nebo Geely, podívejte se na Cyberster od MG a na crashtesty všech uvedených značek. A desítek dalších. Dojde vám, že tady právě proběhla „Velká čínská automobilová revoluce“, a kdo si pořád zakrývá oči a tvrdí, že „ti Číňané“ se auta nikdy stavět nenaučí, tak jen kopíruje onoho pštrosa s hlavou v písku. Ten toho taky moc nevidí, to ale neznamená, že to „nahoře nad pískem“ zmizelo. Vůbec ne, ba právě naopak.
Čína boduje i v „evropské klasice“: ve spalovacích motorech a hybridech
Dnes už navíc nejde pouze o elektromobily, kde má Čína náskok díky silné domácí poptávce a levnější výrobě baterií. Čínské značky teď začínají bodovat i v segmentech, kde evropští výrobci dlouho dominovali: u vozů se spalovacími motory. A když porovnám aktuální nabídku nových modelů čínských značek na evropském trhu, rychle si všimnu několika věcí:
- Design už dávno není zastaralý; naopak – často se podílejí světové návrhářské týmy nebo prvotřídní (původně evropští) designéři.
- Technologická výbava čínských vozů bývá často opravdu velkolepá, a to nejen v oblasti asistenčních systémů nebo multimédií.
- Podle aktuálních údajů Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) byly v roce 2024 některé čínské vozy v náročných crashtestech Euro NCAP hodnoceny stejně dobře, někdy i lépe než tradiční evropská konkurence. Viz toto video:
Není to ale jen otázka technologie nebo bezpečnosti. To, co mě skutečně zaujalo, je cenová dostupnost a rychlost inovací. Evropské značky se často perou s náklady na přechod k elektrifikaci, ovšem jejich čínští soupeři zvládají vyrábět spalovací i hybridní motory, které plní přísné evropské emisní normy, za konkurenceschopnou cenu. Někdy mám pocit, že právě v tomhle bodě začínají Evropané zaostávat. Podle poslední zprávy společnosti JATO Dynamics výrazně stoupl podíl čínských vozů v prodejích nových aut v Evropě – a to právě i mimo oblast BEV.
Můžeme obstát v nové soutěži? Šéf Stellantisu to nevidí růžově
Nabízí se otázka: jak na tuto změnu zareaguje evropský automobilový průmysl? Maxim Picat, šéf asijského oddělení automobilového giganta Stellantis, je šokován rychlostí, s jakou si čínští výrobci získali podíl na trhu, řekl na konferenci Financial Times o budoucnosti autoprůmyslu. „Pokud se podíváte na to, co se stalo v posledních letech, trend je silný. A pro západní automobilky bude velmi obtížné udržet si své pozice v Číně. Jsem docela optimistický člověk, ale ne v tomto případě,“ dodal Picat.
Budoucnost trhu je nejistá – proč už není Evropa v bezpečí?
Jako člověka, který sleduje automobilové dění už od mládí, mě tato proměna trhu nepřestává fascinovat. S příchodem inovativních čínských hráčů se mění nejen přístup zákazníků ke značkám, ale i samotný rytmus automobilového vývoje. Až donedávna jsem si neuměl představit, že bych někdy srovnával čínský sedan se zavedeným německým modelem. Přitom dnes už to není nic neobvyklého. Jak se zdá, budoucnost evropského automobilového trhu už dávno není pevně v evropských rukou. A to, co nás čeká příště, může být ještě překvapivější. Souhlasíte se mnou?