Když je vůz extrémně levný, najde si okruh svých zákazníků obvykle za všech okolností. Jeho nízká cenovka ovšem není jediný jeho benefit. Víme, co na něm řidiče baví nejvíce.
Velmi mě zaujala informace, že malý hatchback v podobě Mitsubishi Space Star i nadále bojuje o přízeň zákazníků. A to navzdory nedávné šuškandě mezi odborníky, že má být jeho výroba ukončena. Proto se také redakce AutoŽivě zaměřila na to, co vlastně dokáže tenhle celkem pohledný prcek nabídnout a čím dokáže své zákazníky přimět k jeho koupi.
Žádný velký krasavec? Nevadí
První a naprosto zásadní pozitivum Mitsubishi Space Star samozřejmě tkví v jeho nízké pořizovací ceně. Ta totiž startuje na cenovce 332 000 korun, kterou aktuálně žádná jiná automobilka v Evropě nedokáže porazit. Názory na vizualitu Space Staru se samozřejmě různí, ovšem nejčastěji se hovoří o tom, že působí poněkud zastarale, a tak nemůže mít tento model ve srovnání s konkurencí mnoho šancí.
Ale co když je to jen velký omyl? Když jsem se na tento vůz zaměřil více v detailu, zjistil jsem, že i přes svou řekněme výbavovou skromnost má tenhle roztomilý hatchback stále co nabídnout. A proto sám věřím, že nebude mít problém si získávat stále více nových zákazníků podobně jako třeba nové nejlevnější modely Dacie.
V ceně prostě nemá konkurenta
A víte co? Pojďme ještě na chvíli u pojmu „nejlevnější vůz“ zůstat. Faktem je, že podobně jako u většiny nových aut, také v případě Space Staru za poslední roky cena poněkud vzrostla. Když budeme konkrétní, tak za poslední čtyři roky o celých 34 %, kdy cena, jak už jsem zmínil, zakotvila na 332 tisících korunách v úplném základu. Ale i přesto si stále drží před svými nejbližšími konkurenty poměrně výrazný náskok.
Dacia Sandero dnes začíná na ceně 385 000 korun a Hyundai Picanto spolu s Hyundai i10 jsou ještě o pár desítek tisíc dražší, tedy již nad hranicí 400 000 Kč. Je tedy evidentní, že z pohledu pořizovací ceny aktuálně žádný jiný, byť malý vůz (stále se bavíme o klasickém automobilu) na Mitsubishi Space Star prostě nemá.
Extra levný provoz
Nicméně i když tenhle hatchback ve srovnání s minulými roky zdražil, stále má kromě nízké cenovky i další zajímavé aspekty, které dokáží českého zákazníka oslovit. V prvé řadě je to spotřeba, která se v případě benzínového tříválce pohybuje těsně nad 5 litry na 100 kilometrů. A když k tomu připočteme levné náhradní díly, můžeme jedině konstatovat, že Space Star má v souhrnu vysloveně nízké provozní náklady. Tím pádem patří v souhrnu k nejdostupnějším vozům na trhu a už z tohoto titulu o něj prostě zájem být musí.
Žádný sportovec ani objemový šampion to není
Pod kapotou tohoto Mitsubishi se skrývá atmosférický tříválec s objemem 1,2 litru, který vozu uděluje výkon 59 kW, respektive 80 koní. Zdá se vám to málo? Žádný strach, běžný provoz zvládá hravě, jen na dálnici to není žádný sprinter, což bych od něj v zásadě ani neočekával. Space Star dostal od výrobce do vínku být prostě dostupným dopravním prostředkem pro každodenní dojíždění. Není to vůz určený pro extra dlouhé trasy.
Celá konstrukce vozu je dimenzovaná jako jednoduchá, tím pádem eliminuje riziko častých poruch. Žádné turbo ani složité moderní systémy zde nečekejte, ale zase se lze radovat z budoucích nízkých servisních nákladů. Když se zaměříme na objem zavazadelníku, pak tu máme k dispozici 235 litrů, což je celkem malá hodnota, ale menší nákup nebo třeba pár zavazadel na víkend na chalupě auto pojme, to zase ano.
Co na to sami motoristé? Z ankety, kterou oslovila redakce AutoŽivě své příznivce, vyšly například následující reakce:
Paní Hrušková, aktivní seniorka z Liberce, nám sdělila: „Mitsubishi Space Star vlastním již několik let a perfektně mi vyhovuje. Auto jsem kupovala jako nové, takže od začátku pěkně se zárukou. Nezlobí mě žádnými kosmickými vymoženostmi, které bych se musela učit, a přitom mi slouží bez nákladných poruch. Na autě si ale nejvíc pochvaluji jeho malou spotřebu, která mě nezruinuje.“
Pan Karel Hájek z Prahy neopak kontruje: „Nemám nic proti Mitsubishi, sám jsem před lety vlastnil model ASX, ale Space Star je na mě moc malý. Potřebuji vůz, který komfortně pojme obě moje děti s manželkou i větší počet zavazadel, když jedeme do Chorvatska, na hory nebo třeba jen na chatu v Jizerkách. Ale jeho cena je super. Škoda, že za tak malé peníze nejsou k dispozici i větší nová auta.”
Jednoduchost jako jasná přednost
Ono skutečnost, že je tenhle hatchback tak moc jednoduchý v podobě absence elektronických asistentů či složitých dotykových systémů, je nakonec u Space Staru velké plus. Jednoduchost a přehlednost totiž na velkou skupinu zákazníků může působit takovým osvěžujícím návratem k původním autům. A je jasné, že právě proto bude Mitsubishi pro řadu lidí atraktivní.
Kupříkladu u našich sousedů v Německu je zájem o Space Star rok od roku větší. Jak se podařilo redakci AutoŽivě zjistit, tak registrace tohoto modelu se zde v posledních letech zvýšily z 12 600 na 14 000 vozů ročně. Samozřejmě, že je zatím jak nízká cena, tak provozní náklady, ale také fakt, že podobně dostupné nové modely vozů prostě z trhu mizí. A to přináší Space Staru poměrně unikátní pozici.
Za danou cenu bych si klidně tenhle malý hatchback do rodiny jako druhé auto pořídil. Na pendlování z práce do práce, malé nákupy nebo i odvoz synka do školy. Ale jinak odhaduji, že Mitsubishi Space Star bude především v hledáčku nízkopříjmových rodin, důchodců, maminek samoživitelek a začínajících řidičů toužících po novém voze za více než přijatelnou cenu.
Facelift na obzoru
Podle dostupných informací z asijských trhů byl na Filipínách nedávno homologován modernizovaný model Space Star, který by měl být oficiálně představen v roce 2026. Jeho fotografie zatím k vidění nejsou, ale osobně očekávám, že dojde jako obvykle k vizuální úpravě masky, světlometů a také interiér dozná modernějšího vzhledu.
S kolegy v naší redakci jsme se shodli i na tom, že lze nekompromisně očekávat i rozšíření bezpečnostních prvků tak, aby odpovídaly evropským standardům. Jediné, co si zatím netroufneme tipovat, je, jestli se v příštím roce faceliftovaný Space Star skutečně objeví na evropském trhu, nebo jestli se náhodou nebude jednat jen o úpravy v rámci trhu asijského. To ukáže čas a nezbývá než si počkat, jak to dopadne.
Ústup od nejlevnějších aut
Evropský automobilový trh se rychle mění. Segment nejmenších a nejlevnější vozů pomalu mizí a výrobci se stále vice zaměřují především na SUVéčka, která jsou stále více v kurzu, a také elektromobily. Jejich ceny začínají mnohem výše, což je pro automobilky z ekonomického pohledu pochopitelně klíčové.
Ceny malých vozů postupně rostou a podle analýz se v dnešní době pohybují v mezích 380 000 až 500 000 korun. V rámci tohoto segment je ale Mitsubishi Space Star absolutní výjimkou a troufám si tvrdit, že je to poslední mohykán v rámci maximální dostupnosti, který jde ruku v ruce s jednoduchostí a minimálními provozními náklady. A to dělá z tohoto vozu zajímavý unikát, který stojí za pozornost.
Ale až následující facelift nám ukáže, jestli má Mitsubishi stále ještě recept na nejlevnější vůz i pro nadcházející roky. Ale jedna věc je jistá už teď – Space Star stále předvádí, že jednoduchá auta mají na trhu svoje místo.