Cena jak za malou motorku, přitom tady máme docela velké SUV. Zavedená značka, slušná výbava, přesto mají lidi v ČR smůlu.
Jsou věci, které mě mrzí. Vnímám globalizaci jako pozitivní věc v tom ohledu, že lze cestovat po celém světe, sdílet informace, pracovat na dálku, kupovat zboží z druhého konce světa. A pak jsou tady modely aut, které stojí někde pár korun, ale u nás si je koupit nesmíte. Jen vzpomenu třeba na Škodu a její model Slavia. Sedan, který by se u nás prodával jako housky na krámě, ale namísto českého trhu se raduje Indie. A nejde jen o značku Škoda.
Škoda v Indii prodává super auto za pár korun, a není sama
Čtyřmetrové SUV, na první pohled seriózní Renault. Zároveň stojí částku, za kterou se v Evropě pořídí sotva skútr. Přitom není žádná fotomontáž ani render. Model se jmenuje Kiger a v Indii skutečně prodává od 180 000 Kč v přepočtu z rupií. To číslo samo o sobě vyvolává nechtěné porovnávání. Nevyhnutelně otevírá otázku, proč něco takového v evropských showroomech chybí. Když jde o normálně fungující produkt v reálném světě, nikoli o marketingovou zkratku. Odpověď přichází spolu s kontextem trhu, na který je Kiger zacílen.
Mimo Evropu, konkrétně v Indii, kde nejen objem prodejů v segmentu dostupných crossoverů, ale i daňová a homologační pravidla umožňují nabídnout malé auto za částku, jež z evropského pohledu působí neuvěřitelně. Kiger se rozměrově trefuje do ryze pragmatického rámce. Šikovně ohraničené čtyři metry na délku, rozvor 2 500 milimetrů a koncepce, která se řadí mezi další lokální modely, konkrétně mezi drobný městský Kwid a větší Duster. Technicky stojí na modulární alianční platformě Renault-Nissan CMF-A+. To není žádná hračka pro rozvojové trhy.
Dospělé auto, které by v Evropě hravě obstálo, za pár korun
Ale normální platforma. Z níž lze poskládat rozumně dimenzovaný vůz s ohledem na cenu a jednoduchý, snadno udržovatelný provoz. Základ stojí a padá na skromné, zato překvapivě vyzrálé mechanice. Pod kapotou pracuje benzinový litrový tříválec, který se při atmosférickém provedení drží při zemi papírovými hodnotami 72 koní a 96 Nm. Agregát je spárovaný výhradně s pětistupňovou manuální převodovkou. Pro ty, kdo hledají větší dynamiku, existuje druhá možnost. Přeplňovaná verze téhož tříválce, která nabízí 101 koní a 160 Nm.
Pokud zůstaneme u manuálu. S bezestupňovou převodovkou CVT kvůli ochraně ústrojí a teplotám klesá maximální točivý moment na 152 Nm. V praxi to znamená, že vůz umí oslovit uživatele, kteří počítají každou kapku paliva a ocení jednoduchost. Tak ty, kteří chtějí v rámci možností svižnější reakce bez dramatických nároků na peněženku. Palivová flexibilita je kapitola sama pro sebe. Motory jsou z výroby nachystané na benzín s až 20% podílem alkoholu, tedy na směs typu E20.
Jezdit může na benzín s notnou dávkou alkoholu, i na CNG
To přesně odpovídá realitě mnoha asijských trhů a přímo od Renaultu lze doobjednat konverzní paket na CNG. Takže jeden a tentýž základ zvládne dlouhodobě levný kilometr prostřednictvím zemního plynu. Jako by to samo o sobě bylo málo, Kiger se po modernizaci neomezuje na výbavový minimalismus. Předsudek, že extrémně nízká pořizovací cena musí být vykoupena holým interiérem, tady neplatí. V nabídce příplatků najde své místo i dnes ještě relativně vzácný komfortní prvek. Ventilovaná přední sedadla.
Nechybí ani komplexní kamerový systém, jehož přínos v hustém indickém městském provozu nelze zpochybňovat. V infotainmentu nepůsobí Kiger méněcenně. Nasazuje 8palcový dotykový displej s bezdrátovým připojením Android Auto a Apple CarPlay. To v součtu přináší přesně ten typ propojení, který se stal standardem v pevnině, na níž se tento model oficiálně neprodává. Praktické prvky doplňuje chlazená odkládací schránka. Řada USB konektorů a audiosystém Arkamys se šesti reproduktory. Celkový obraz malého crossoveru pro velké město tím získává překvapivou plnost, kterou by u podobně levného vozu leckdo nečekal.