Vyloženě levné ojeté auto v bazaru neexistuje. Pokud je něco výrazně levnější, levnější než průměr, je to jistě podvod.
Důvěřuj, ale prověřuj. Tak zní jedno otřepané přísloví. V případě nákupu ojetého auta ale platí něco jiného. Nedůvěřuj a prověřuj, jak můžeš, klidně dvakrát. A přesto se stále dokola a dokola odehrávají podobné příběhy. Bazarová dramata s trpkou zápletkou a hořkým koncem. I tady to mohlo být stejné. Stejně to začalo, lákavou nabídkou. Ta vypadala až příliš dobře na to, aby v ní nebyla skrytá past. Byla. Možná jste to zahlédli v televizi, a jak často píšeme v redakci AutoŽivě o polských podvodnících, tady jsme v české kotlině. Doma.
Cena pár desítek tisíc za dodávku, to nemohlo skončit dobře
Jestli si to pamatuji správně, tak mladý pár z Plzně si pořídil ojetý Ford Transit. Cena? Ta byla nízká, 70 000 Kč. Za to se nedal čekat zázrak, ale auto vypadlo parádně. Papíry působily uklidňujícím dojmem, čerstvá technická kontrola. Transit absolvoval STK před 2 měsíci, a když se člověk podíval pod auto, podvozek se leskl novým nástřikem. Žádné zjevné varovné signály, které by volaly po úprku od bazárníka. Jenže realita se ukázala být mnohem drsnější. Při banální opravě vykouklo něco, co v normálním světě nemá co dělat ani v kůlně.
Natož v motorovém prostoru auta určeného k provozu na silnici. Úchyt motoru realizovaný dřevem a zamaskovaný černým tmelem. Najednou se rozpadla celá iluze o „slabším kuse, ale za dobré peníze“. To už nebylo jen o mizerné opravě, ale o doslova časované bombě. Vozidlo se mohlo kdykoli převrátit a způsobit vážnou nehodu. Představit si to není složité. Nosný prvek, který má udržet klíčové agregáty na místě, je ve skutečnosti totálně sežraný korozí. Jeho zbytky přeleštěné čerstvým podvozkovým nástřikem, pod kterým jsou narvané dřevěné hranoly. Dřevo sotva použitelné do krbu, a vše přetažené tmelem a barvou.
Razítko s STK není zárukou, že je auto technicky v pořádku
Tak, aby to na první pohled vyhladilo kontury a mohlo se hrát divadlo „nic nevidím, nic neslyším“. Stačilo do toho jemně ťuknout prstem a místo pevného kovu se začal sypat „skořicový“ prášek. Jak je možné, že taková dodávka prošla přes STK? Na obhajobu technika stanice technické kontroly je fér říct jednu nepříjemnou, ale zásadní věc. Podle českých zákonů nemohl do ochranného nástřiku podvozku invazivně zasahovat. Tedy neměl oprávnění do něj klepat, bouchat, rýpat, píchat šroubovákem ani jinak mechanicky narušovat povrch, který je deklarovaný jako antikorozní ochrana. A teď si přidejme slepou chuť podvodníka zakrýt problém.
Teď odbočím. Jestli se nepletu, tak se do věci vložila televize. Očekával bych, že byla natočena reportáž. Do hry vstoupil „televizní“ právník. A bazárník nakonec cuknul. Nevím, věc jsem do samého konce nesledoval. Příběh mi totiž slouží jako odrazový můstek k jinému zamyšlení. Jak je možné, že auto prošlo STK? Už jsem to naznačil. Vidím to tak, že pokud auto projde ve smyslu vydrží, tak technik nemá šanci podvod objevit. Dřevo by pravděpodobně degradovalo a velmi rychle prasklo. Ale ne na STK. Tak se jevilo vše jako v pořádku.
Ojetinu je nutné před nákupem prověřit online i technikem
Technik na STK je povinen k vizuální zkoušce, ne destruktivní analýze. Teoreticky by se dalo věřit tomu, že dva měsíce zpět nosník ještě jakž takž kopíroval původní tvar a nový nástřik vizuálně zamaskoval havarijní stav. Že zvenku to mohlo projít bez zjevných indicií, které by daly záminku auto zastavit. V tom je zrádnost dnešních podvodníků. Když někdo ví, jak obelstít pohledovou kontrolu, a udělá to s bezohledností sobě vlastní, zůstane technik často bez možnosti legálně jít hlouběji.
To celé ale neznamená, že se máme vzdát otázky odpovědnosti. Kdo má největší podíl viny? Tady bych apeloval na zájemce, zákazníky. Levné auto neexistuje. Pokud je něco výrazně levné, levnější než průměr, je to podvod. Je třeba auta prověřovat. Online, historii, udělat testovací jízdu, nechat auto prověřit mechanikem. Chápu, že u auta za dva miliony se náklady na takovou prověrku snadněji rozpustí v ceně než u auta za 70 000 Kč. Ale to není omluva. Co vy, jak prověřujete ojeté auto před nákupem? Budu rád za vaše komentáře dole pod článkem. Prověrka je prostě podle mě základ, a když něco nesedí, tak rychle ruce pryč.