Byla to hvězda mezi škodovkami: Dnes stojí jako jízdní kolo, a přitom odveze i lednici. Pamatujete?

Po tomto výborném voze se stýská spoustě českých motoristů. Ještě, že je model k mání alespoň v bazarech. Pokud dobře vyberete, získáte úžasně praktický poklad.

i Foto: AAA Auto / AutoŽivě
                   

Navzdory tomu, že se již bohužel nevyrábí, je i v dnešní době Škoda Roomster velmi žádaným vozem především mezi řemeslníky, chalupáři i českými rodinami. Právě Roomster totiž nabízí motoristům nekompromisně velkorysý prostor, úsporné motory, a navíc bezkonkurenční pořizovací cenu, která začíná už na 50 000 korunách a s ohledem na stáří a nájezd obvykle nepřekračuje horní hranici 200 000 Kč.

Roomster je zjednodušeně řečeno velmi praktický sluha, který jeho uživatelé vychvalují až do nebe. Naštěstí je právě Roomsterů v našich bazarech dost, a tak je stále z čeho vybírat. Redakce AutoŽivě se proto rozhodla se na tohoto univerzálního šampiona zaměřit a představit vám jeho kvality více v detailu.

Geniální zavazadelník, který odveze i lednici

Škoda Roomster je skutečný fenomén posledních dvaceti let mezi koncernovými vozy. Jeho výroba začala již v roce 2006 a hned se také tento vůz setkal s velkým ohlasem především v rámci flotily řemeslnických firem po boku svého konkurenta v podobě Volkswagenu Caddy. Pro Roomster je typická jeho vysoká karosérie s velkými okny, která právem evokuje prostornost v celém vozidle. Navíc je z vozu vynikající výhled na vozovku, což také není v rámci bezpečné jízdy k zahození.

iZdroj fotografie: Foto: AAA Auto / AutoŽivě

Díky velkému objemu zavazadelníku (konkrétně 1 800 litrů jen po sklopení zadních sedadel) i možnosti vyjmout zadní sedadla není problém v téhle škodovce odvézt nakoupený rozložený nábytek, velkou hromadu dřeva do krbu, pračku nebo chladničku, ale třeba i dvě jízdní kola najednou.    

Nemalou předností Roomsteru je také deklarovaná bezpečnost, kdy vůz získal od Euro NCAP plný počet – tedy pět hvězdiček, a i jeho léty prověřená spolehlivost. Většina mechanických součástí auta pochází z koncernu Volkswagen, což garantuje levný servis na úrovni Fabie či Octavie, a přitom jsou náhradní díly bez problému dostupné. Není třeba asi říkat, že Roomster vám opraví prakticky každý, a to i vysloveně malý autoservis, který dnes najdete v každé menší obci.

Široká nabídka motorů i nízká spotřeba

Když se ohlédneme za motorizacemi Škody Roomster, jsou k dispozici hned tři benzínové varianty (1.2, 1.4 a 1,6) a k tomu dokonce čtyři dieselové (v podobě 1.2, 1.4, 1,6 a 1,9). Nejzdařilejší motor 1,9 TDi vám mohu z vlastní zkušenosti doporučit. Autobazary i automechanici vám potvrdí, že se jedná o neskutečný držák, který je při pravidelné údržbě prakticky nesmrtelný. S tímhle motorem není problém bez zásadních servisních zásahů najezdit 400 000 kilometrů i více.

iZdroj fotografie: Foto: AAA Auto / AutoŽivě

Oblíbené jsou ale i benzíňáky, kdy se dlouhodobě nejlépe blýskl 16 ventil 1.4. Naopak agregát, který vám určitě nikdo nedoporučí, je 1.2. Tomu se raději vyhněte, pokud nechcete utrácet za jeho četné opravy.

Velkým kladem Roomsteru je také jeho nízká spotřeba, kdy se v případě motoru 1.9 můžete spolehnout na pět litrů na 100 km i méně, pokud jste zvyklí jezdit klidně a především po okreskách. Ale i benzínové modely se drží poměrně hluboko pod sedmi litry, nicméně já bych už jen kvůli vysokým cenám paliva volil zásadně diesel.

Doporučuji hlavně mladší ročníky

Ale zaměřme se nyní na cenu Škody Roomester, ať si můžete udělat konkrétní představu, za kolik je vám který ročník k dispozici. Nejnižší ceny modelů najdete u ročníků 2007 a 2008, kdy po službě firmám cenovky začínají pod 50 000 korunami. Verze z let 2011 až 2015 najdete v bazarech s doloženou historií obvykle v cenovém rozpětí 90 000 až 180 000 korun. A právě mezi takto starými Roomster už bych vám doporučil vybírat, protože máte šanci mezi nimi najít opravdu zachovalé kusy, které vám dokáží sloužit i dlouhou dobu.

iZdroj fotografie: Foto: AAA Auto / AutoŽivě

No a pak tu máme ještě kategorii řekněme dražších Roomsterů, které se prodávají kolem 200 000 korun, kdy vám ale dokáží nabídnout malý nájezd, a k tomu dokonce i lepší výbavu včetně například automatické klimatizace.  

Až na drobné mouchy výborné zkušenosti

Velmi mě zajímaly názory a zkušenosti na Roomster z řad lidí, kteří s vozem najezdili pořádnou řádku kilometrů. Pojďme si některé z těch, které se objevili v rámci naší ankety, hned představit. Předně tu máme názor pana Němce z Pardubic: „Roomstera jsme v rodině léta používali jako našeho nástupce po Fabii v kombíku. A změna to byla obrovská. Roomster má přepychově velký kufr a děti se dozadu pohodlně vejdou na dvou dětských sedačkách. Měli jsme verzi 1.6 MPI, kde se nám dlouhodobě pohybovala spotřeba kolem 6,5 litru, a to byla úplná paráda.“

iZdroj fotografie: Foto: AAA Auto / AutoŽivě

Pan Pavel z Prahy, řemeslník, který pracuje ve stavebnictví, nám zase řekl, že: „Já jezdím s Roomsterem 1.9 TDI už opravdu hodně dlouho. Auto má najeto 320 tisíc kilometrů a pořád mi maká. Údržba je laciná, zavazadelník je suprově velký a auto zvládá i rozmlácené polňačky. Jedinou jeho slabinou je vyšší hlučnost a občas mi zlobí zamykání zadních dveří. Ale pro mě je do práce Roomster i tak ideální. Koupil jsem ho jen za 72 000 a jsem spokojený.“

Všestranný i odolný vůz s nízkými náklady

Jak je vidět, Roomster boduje především ve schopnosti sloužit jako všestranný pomocník, stěhovák na víkendy i v rámci práce a podnikání. Zvládne převážet materiál, sportovní výbavu i jakýkoli jiný náklad většího formátu. Dá se pořídit za malé peníze a při správné volbě motoru vydrží stovky tisíc kilometrů bez zaváhání. Pořizovací cena i minimální provozní náklady dělají z Roomesteru skutečný dlouhodobý šlágr.

Pokud jste někdy Roomstera vlastnili, víte přesně, o čem je řeč. Byl to vůz, který se dal využít na všechno – od víkendových výletů až po stěhování půlky bytu. Sám jsem v něm před pár lety převážel lednici a upřímně, nevešla by se tak snadno ani do kdejakého dnešního SUV. Tehdy to nebylo levné auto, ale dnes ho koupíte za cenu dražšího profesionálního jízdního kola. A když se o něm zmíním v hospodě nebo na parkovišti, většina lidí se nostalgicky pousměje.

Který z vozů od Škodovky pokládáte vy za ten nejpraktičtější vůbec?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články