Auto jede určitou rychlostí, ale na tachometru je jiné číslo, než měří rychlostní kamera. Může to být až 151 km/h bez pokuty.
Tak schválně, koho to někdy napadlo? Jak rychle člověk musí reálně jet, aby dostal pokutu? Jak to myslím? Jednoduše. Jet 135 km/h ještě nemusí znamenat problém, a řekne-li se 150 km/h, také to není automaticky mimo zákon. Zní to paradoxně, ale právě tady se ukazuje, jak klíčová je v praxi kombinace dvou faktorů, které mnoho lidí podceňuje. Zákonná tolerance měření rychlosti a odchylka tachometru. Bez těchto dvou vrstev by svět silničního práva působil nekompromisně, jenže technologie nikdy neměří s absolutní přesností a regulace to rozumně reflektuje. Měření rychlosti u nás vychází z předpokladu, že radar či laser má své limity.
Číslo, které je v autě na tachometru, ve skutečnosti neplatí
Proto se do výsledku promítá tolerance, která funguje jako ochranné pásmo, aby drobná chyba přístroje nečinila z běžného provozu trestuhodnou situaci. Do 100 km/h platí ±3 km/h a to skutečně znamená, že v praxi je „stejná věc“ 97 i 103 km/h, protože rozdíl může jít oběma směry. Nad 100 km/h přechází tolerance do procent a činí ±3 %. Což je u dálnice zásadní, při maximálním povoleném limitu 130 km/h se tak lze pohybovat téměř na 134 km/h a zůstává to bez pokuty, protože takto nastavený práh má pokrýt výrobní i provozní nepřesnosti měřidla. A pokud se mluví o zvýšení dálničního limitu na 150 km/h, pak zase platí stejný princip.
Už jsme o tom v redakci AutoŽivě psali, tak jen připomenu. Platí tolerance 3 % a nad hranici 150 km/h by znamenala 154,5 km/h jako limitu, při níž by tolerance radaru stále pracovala ve prospěch řidiče. Ne jako vyhodnocení přestupku. Druhým klíčem je tachometr. Ten totiž nesmí nikdy ukazovat méně, než je skutečná rychlost, a to není libovůle, ale závazná regulace. Podle normy ECE-39 může tachometr naopak „přidat“ až +10 % a k tomu ještě +4 km/h. V překladu do reality? Jede-li automobil reálně 130 km/h, displej či ručička smí ukazovat až 147 km/h. Proto se běžně stává, že člověk drží „tachometrových“ 135 až 140 km/h, zatímco skutečných je méně.
Technika v autech proměřuje a odchylku mají i radarové kamery
Není to trik výrobců, ale nastavení ve prospěch bezpečnosti. Tak, aby zobrazená hodnota nikdy nevedla řidiče k nechtěnému a nevědomému překročení limitu. To ovšem vede k výpočtům, které na první pohled zní neuvěřitelně. Reálně 134 km/h je na dálnici stále ještě v pásmu 3% tolerance měření (z hlediska radaru bez pokuty), ale tachometr u části vozů přitom klidně ukáže výrazně víc. Když se skloubí oněch +10 % a +4 km/h se zmíněnou radarovou tolerancí, lze se teoreticky dostat až k situaci, kdy tachometr hlásí 151 km/h a přitom se auto vůči limitu 130 km/h chová legálně. Ano, v extrému je to možné, ovšem s důležitým dodatkem.
Každé auto „proměřuje“ jinak a tyto odchylky nelze brát jako univerzální omluvenku pro rychlejší jízdu. Natož jako návod. Jsou to hranice a principy, které vysvětlují, proč není správné vyvozovat závěry jen z toho, co ukazuje palubní přístroj. V reálném světě navíc nevzniká rychlostní „imunita“ jen proto, že se někdo pohybuje lehce nad číselným limitem. Vždy jde o to, jak vyhodnotí situaci měřicí zařízení a jak se uplatní tolerance. Příběhy z praxe někdy působí až absurdně. V obci platí, že pokud je jízda rychlejší o méně než 5 km/h nad stanovený limit, projde to bez pokuty a samozřejmě bez bodů.
Mírné překročení je bez pokuty a bez bodů, pak už to roste
To je praktické ukotvení drobné odchylky, která nemá trestat mikroskopické rozdíly, třeba při zrychlování mezi křižovatkami. Jakmile je překročení vyšší, ale stále „jen“ do 10 km/h nad limit (a to jak v obci, tak i mimo ni), hrozí pokuta do 1 500 Kč na místě a při správním řízení 2 000 až 5 000 Kč. Body se v této hladině stále ještě neudělují. Přísnější režim začíná od překročení o 10 km/h a více, kde se pokuta na místě pohybuje mezi 1 500 až 2 000 Kč, ve správním řízení opět 2 000 až 5 000 Kč a k tomu přibývají dva body.
Posun o 20 km/h v obci (o 30 km/h mimo obec) a více znamená citelný skok. Pokuta 2 500 až 3 500 Kč na místě, ve správním řízení 4 000 až 10 000 Kč a čtyři body. A kdo se pohne o 40 km/h v obci (o 50 km/h mimo obec) a více, tam už se věc na místě vůbec neřeší, následuje správní řízení a tresty odpovídají závažnosti. Je to 7 000 až 25 000 Kč, šest trestných bodů a zákaz řízení na 6 až 18 měsíců. V tuto chvíli se chci zeptat, jak rychle jste kdy jeli vy nad rámec povolené rychlosti a jaká za to byla pokuta. Budu moc rád za komentáře pod článkem. Nebudu zastírat, že i já jsem za svou kariéry řidiče pár pokut za překročení povolené rychlosti dostal.