Škodovka jde do bitvy proti dotykovým displejům. Kolečka s tlačítky jsou opět ve hře, ale v nové podobě

Trend dalších a dalších dotykových displejů na přístrojové desce, které mají zvládat veškeré ovládání funkcí, je patrně u konce. Škodovka přinesla velmi zajímavé řešení.

i Zdroj fotografie: Škoda Auto
                   

Automobilka Škoda Auto vyslyšela přání evropských motoristů, kteří masově kritizují centralizaci ovládacích prvků do složitých dotykových systémů. A rozhodla se posílit své postavení mezi automobily, které jsou uživatelsky co nejvíce přívětivé. Sází na radikální návrat k manuálním ovladačům a současně takovému displejovému rozhraní, které bude pro řidiče co nejjednodušším i nejrychlejším řešením na obsluhu.

Musím říct, že tento krok automobilky osobně vnímám jako velmi rozumný. Sám jsem se při testování celé řady nových vozů rozčiloval, když jsem musel třeba jen obyčejné úpravy v rámci klimatizace řešit přes velké dotykové displeje a ztrácel jsem tak pozornost směrem na vozovku.

Praktický fenomén jménem Smart Dials

Nejnovější modely Superba a Kodiaqa nabízejí řidičům multifunkční otočné ovladače s tlačítky – tzv. Smart Dials. Tyto ovladače umožňují úpravu nejčastěji užívaných funkcí, přičemž navíc zobrazují relevantní nastavené hodnoty na maličkém displeji, který je součástí těchto ovladačů. Ovladače jsou k dispozici hned tři, přičemž ten prostřední si může řidič sám naprogramovat na funkci, kterou si sám zvolí. Smart Dials slouží k úpravě teploty ve voze, směru proudění vzduchu, nastavení vyhřívání či ventilace sedadel i hlasitosti sound systému.     

i

V interiéru také nadále zůstávají tlačítkové ovladače pro klíčové bezpečnostní a řekněme komfortní funkce, jako jsou výstražná světla, vyhřívání předního okna, parkovací brzda nebo jízdní režimy. Z celkového pohledu se jedná ze strany Škodovky o dobře promyšlený systém, který má řidičům zjednodušeně řečeno ulehčit ovládání, a přitom je stále nechat se plně soustředit na jízdu.

Důraz na ohlasy, rychlost a bezpečnost

Automobilka nechala celý ovládací koncept testovat mezi stovkami řidičů a podle slov produktových manažerů Škodovky nakonec vznikl velice komfortní systém od volantu až ke klimatizaci s důrazem na okamžitou ovladatelnost bez nutnosti složitého procházení menu.

iZdroj fotografie: Škoda Auto

„V našich vozech jsme cítili potřebu nabídnout tlačítkové přepínače a otočné ovladače. Něco, co řidiči cítí v ruce a co je nerozptyluje,“ říká šéf Škoda Auto Klaus Zellmer. Pavel Tůma, vedoucí vývoje, navíc dodal, že jeho tým stavěl na výsledcích uživatelských průzkumů i testů v praxi. Veškeré zásadní funkce musí být dostupné pomocí tlačítka či kolečka, nebo maximálně na dvě kliknutí v rámci dotykových ovladačů.

Nejen ve spalovacích modelech, ale i v elektrikách

Tradiční ovládací sytém je aktuálně trend napříč celou Evropskou unií a je vynikající, že právě Škodovka omezila zbytečné nadužívání klasických dotykových platforem mezi prvními. Fyzická tlačítka navíc zůstanou i v elektrických modelech automobilky.

Například Škoda Epiq využije ve svém kokpitu kombinaci miniaturní řadicí páky pod volantem, tlačítek pro hlavní funkce a haptických ovladačů pro audio, světla či režim pohonu. Vedlejší technologie budou ve voze volitelné a složitější asistenční systémy bude možné snadno deaktivovat bez nutnosti dlouhého čtení manuálu.

Manuální ovladače budou díky EU i u konkurence

Škodovka není jediná, kdo krok zpět k jednoduchosti realizuje. K manuálním ovladačům se chystají i další koncernové značky. Například Volkswagen už aktuálně manuální řešení připravuje pro faceliftovanou verzi modelu ID.3. A i v případě nových Passatů už mají být ovládací tlačítka opět standardem.

iZdroj fotografie: Škoda Auto

V roce 2026 bude fyzické ovládání v nových vozech dokonce nutné pro maximální hodnocení Euro NCAP. Škoda ovšem již nyní exceluje v testech uživatelů díky vyváženosti ovladačů, tedy v kombinaci intuitivního dotykového rozhraní s tradičními ovladači, což evidentně vyhovuje širokému spektru jejích zákazníků, a to včetně mladých začínajících řidičů a seniorů.

Staronové řešení, které chce skoro každý

Redakci AutoŽivě samozřejmě zajímá názor našich čtenářů na velký comeback tlačítkových ovládacích prvků a podařilo se nám získat řadu zajímavých názorů. Dva z nich vám nyní přinášíme.

Například Lukáš Dvořák z Prahy, majitel čtyřkové Octavie nám řekl: „Jezdil jsem Audinou s čistě dotykovou klimou a to byl pro mě doslova očistec. Zlaté mačkací knoflíky. V Oktávce, se kterou jezdím teď, naštěstí jsou, a to včetně ovládacích koleček.“

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Pan Petr z Jablonce se nám také svěřil: „Manuální ovladače pro elementární funkce jsou ve voze vždycky lepší. Nemusím být nějaký testovací jezdec, abych si to uvědomoval. Nejčastěji řeším za jízdy úpravy hlasitosti rádia, změny na klimatizaci a občas hrábnu po výstražných světlech. A důležitá je pro mě v tomto ohledu intuitivnost a rychlost požadovaných změn.“

Rozumný ústup od velkých displejů

Musím konstatovat, že se mi líbí, že Škodovka dává v rámci nových modelů jasně najevo, že naslouchá svým zákazníkům. A že za každou cenu nelpí na nějakých hypermoderních posunech směrem k velkým platformám displejů. Ovladače Smart Dials jsou výborný nápad, který funguje skvěle. A možnost si jeden z ovladačů sám nadimenzovat podle potřeby určitě vítám.  

Jaké funkce by se vám nejvíce líbily na nových otočných ovladačích?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články