Někdo v tom mohl vidět konec jedné éry, jednoho modelu, jiný zase možnost, jak vydělat stovky milionů Kč. A povedlo se.
Já to neumím. Neumím vymyslet nápad, který by byl možná odvážný, ale na druhou stranu jedinečný a ekonomicky úspěšný. Mluvím o podnikání. V redakci AutoŽivě možná platím za experta, ale pokud dojde na byznys, jsem spíše amatér. Tedy přesněji řečeno nejsem podnikatel. O to víc obdivuji každého, kdo (legálně) podniká a podniká úspěšně. V automobilové branži pak platí můj obdiv dvojnásob. V automobilovém světě se čas od času odehraje počin, který vypadá na papíře troufale, na bankovním účtu jako hazard a jako ukázková lekce z ekonomie vzácnosti.
Defender je mrtev, ať žije nový Defender, který už není jako dřív
Přesně tak působí příběh britského podnikatele Charlese R. Fawcetta, šéfa značky Twisted, který vsadil všechno na jedinou kartu. Pojistil si přístup k autu, jež kvůli předpisům a nákladům zmizelo z výroby. Navzdory poptávce. Včas přebral otěže toho, co po něm trh žádal, i když automobilka už řekla trhu stop. Land Rover v roce 2015 utnul produkci původního Defenderu, protože modernizovat ho podle stále přísnějších emisních, bezpečnostních a dalších norem bylo nákladově neudržitelné. Poptávka ale nezmizela, jen se přesunula jinam a začala tlačit na zbylé kusy.
V prostředí, kde nová nabídka nepřichází, cena stoupá, dokud si neřekne o novou rovnováhu je místo pro příležitost. Fawcett byl připraven. Během roku 2016 koupil a hned zaregistroval do provozu, aby zůstala zachována silniční způsobilost, 239 kusů Defenderu 110. Vyjednal si skoro množstevní slevu, díky níž vycházel průměr na 22 600 liber za vůz. To v dnešním kurzu znamená zhruba 640 tisíc Kč. Pamatuji si ten příběh. Automobilka myslím se tehdy trochu zdráhala, ale podnikatel to uhrál. V součtu šlo o ohromnou investici 150 milionů korun.
Miliony Kč v nákladech, po letech je to miliardový byznys
Přestože šlo o „dobové drobné“ ve srovnání s tím, co o pár let později začaly žádat aukční síně. Rozhodnutí nebylo jen o koupi a čekání. Projekt Twisted využil čas k tomu, aby z původních aut udělal zboží, za které se platí hned, hodně a bez debat. Ne proto, že není dostupná jiná možnost, ale protože právě takto upravený kus nabízí podstatně víc než originál. Nešlo o projekt typu „trochu vyleštit a poslat dál“. Vozy prošly vylepšením interiéru, úpravami podvozku, dostaly hezčí kola a pod kapotou dvě jasné volby. Benzínový přeplňovaný čtyřválec 2,3 turbo naladěný na 312 koní a naftový turbodiesel 2,2 se 176 koňmi.
Zvolený směr ukazuje, že nejde o přestrojené veterány, ale o stroje do každodenního života. Automobily, které respektují charakter původního záměru, a přesto z něj umí vymáčknout víc komfortu i výkonu. Přidaná hodnota tedy neleží jen v archivu velkého skladu, ale i v práci navíc, která si jistě vyžádala další čas a peníze. Ekonomický výsledek se dostavil ve chvíli, kdy se zásoba začala nabízet na trhu. Zpočátku se jednotlivé kusy prodávaly okolo 80 tisíc liber, tedy zhruba 2,3 milionu Kč. To by samo o sobě – bez jediné úpravy – stačilo na solidní marži.
Stačilo pár let a kolekce je téměř vyprodaná, víc jich nebude
Jenže jak roky přibývaly a vzácnost aut rostla. Posouvala se ochota zaplatit. Dnes zůstává u Twisted na skladě posledních dvacet aut a suma za jeden vůz šplhá v případech špičkově vybavených exemplářů až k 320 000 liber. Tedy k částce kolem 9 milionů Kč. Zisk, který tím vzniká, mluví řečí, již nelze přeslechnout. Vůči průměrné pořizovací ceně 22 600 liber se prodejní hladina dostává i na víc než desetinásobek a v relativním vyjádření až někam k patnáctinásobku původní částky. Odvážná sázka se proměnila v podnikání, jež v čase jen sílilo.
Opravdovou pointou je fakt, že ani přiznané náklady na úpravy by na tomto výsledku nic nezměnily. I kdyby se do každého auta „nacpal“ další milion korun, účet zůstává v plusu výrazně. A to tak, že nejde o náhodný zásah, ale o příklad, jak funguje ověřený model „skončila výroba, touha zůstala“. Ukazuje se zároveň, že původní drsňák prostě neztratil kredit. Je to ryzí off-road, postavený pro náročné zacházení, s utilitárním šarmem.
Posledních dvacet aut je na prodej a pak bude už konec
A průmyslovou estetikou, která v éře unifikovaných SUV nepůsobí jako nostalgie. Ale jako autentická nabídka něčeho, co masová produkce vyplavila na okraj. V tom se hlásí o slovo další zákon. Když regulace a nákladovost vytlačí konkrétní výrobek, poptávka, je-li skutečná, si najde cestu jinam. Případ, v němž je nabídka limitovaná fixním číslem, nárokuje přirážku nejen za unikát, ale i za jistotu „už jich víc nebude“.
Devět let „sušení“ od nákupu k dnešním ceníkům zvedlo laťku natolik, že se původně „stotisícové“ vozy v korunách posunuly nejméně na milionové ceny. Napadá mne otázka, co bude dál. Až se prodá posledních dvacet aut. Twisted skončí? Už nebude co prodávat, zůstane jen servis. Anebo majitel firmy, vyzbrojen nový mi nápady a naditými účty, přijde na nový podnikatelský záměr.