Fiat oživuje zapomenutou značku. Uvádí na trh „Maserati pro chudé“, neotřelý design SUV za super cenu

Fiat je další v řadě automobilek, kde si management sundal růžové, elektrické brýle a začal rychle napravovat škody, než bude pozdě. Nejnovější model Pulse je toho jasným důkazem.

i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Nejsem příznivcem přehnaných a zbytečně expresivních vyjádření, ale když napíšu, že italský Fiat prochází v posledních letech bouřlivým obdobím, nebudu myslím daleko od pravdy. Po letech, kdy byla elektrifikace považována za takřka svatý grál, došlo k tvrdému přistání na zem s následnou otočkou o 180 stupňů. Pamatuji si jako teď, jak nový elektrický 500e byl považován za takřka ideální městské auto. Dnes? Všechno je jinak. A to nejen u malých aut. Pojďme se na jeden zajímavý model podívat společně.

Abarth jako symbol znovuzrození Fiatu? Možná to tak bude

Ještě ale na skok k zmíněné „pětistovce“. Nová 500e totiž vznikla i proto, že původní model již nebylo možno homologovat, z mnoha technických i bezpečnostních důvodů. Fiat jej tedy nejprve uvedl výhradně jako elektromobil, ale kvůli mizivému zájmu to nakonec vzdal. A příznivci skvělého designu mohou jásat: původní 500e bude jezdit i na benzín. Či spíše jako hybrid. Podobné kroky přitom postupně zvažují i další výrobci v Evropě, kde je tlak na elektromobilitu zřejmý, ale reálný zájem kupujících stále zaostává. Popravdě o dost, musím dodat.

iZdroj fotografie: Fiat

Jako řešení se na scéně znovu objevuje sportovní divize Abarth. Kultovní značka se škorpionem ve znaku, dnes nejen jako „malé splašené Fiátky“, nýbrž coby jádro nové firemní strategie. Fiat totiž pochopil, že lidé stále touží po dostupných, zábavných a charakterních vozech se spalovacím motorem. Podle oficiálních informací z automobilky byl zásadní impuls právě návrat ke spalovacím pohonům, a to i u modelů, které měly být původně pouze elektrické. Hurá. Kdy tohle pochopí u VW, smím se zeptat?

Abarth má opravdu na čem stavět, historii má bohatou

Nejčerstvější přírůstek do tohoto „návratu ke spalovacímu procesu“ se jmenuje Abarth Pulse. Vůz, původně vyvinutý pro jihoamerický trh, je nyní oficiálně představen jako nový globální tahoun značky. Už na první pohled je zřejmé, že Fiat sází na to, co jej kdysi proslavilo: slabost pro malé, hravé hatchbacky se sportovním charakterem. Pamatujete Uno Turbo 75 i.e.? Nebo Punto HGT? Případně Coupé 20V Turbo? Pulse nabízí od každého něco, a za velmi přijatelnou cenu.

iZdroj fotografie: Fiat

Přitom je postavený na osvědčeném principu Dacie „co je nutné, je na palubě, zbytek letí přes palubu“. 7″ přístrojovka a 10,1″ multimediální displej (plus efektní prošívání rudou nití) neurazí, podobně jako zajímavých 185 koní. Maximálka 215 km/h a z 0–100 km/h za 7,9 sekundy. Potřebujete něco víc? Za cenu v přepočtu pod 600 tisíc korun? Vážně o tom pochybuji. A celkem si myslím, že loga Abarthu jsou na tomto „mini SUV“ oprávněně. Malé, rychlé, hbité. Přesně podle původní receptury.

iZdroj fotografie: Fiat

Jsou klasické automobily šancí na záchranu Evropy?

Je tedy Abarth Pulse symbolem možného řešení současné krize evropského autoprůmyslu? Myslím, že ano. Cenově dostupný, technicky nenáročný a přitom charakterní model, jako je Pulse, dokáže oslovit zákazníky, pro které jsou dnešní elektromobily stále příliš drahé nebo prostě „málo zábavné“. Co říkáte? Co kdyby Fiat nabídnul Abarth Pulse, řekněme za 599 900 korun, i u nás? Nechali byste se zlákat? Napište nám do diskuse, váš názor nás zajímá, děkujeme!

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články