Za upravený nebo nefunkční systém AdBlue skutečně hrozí citelné finanční postihy. Přinášíme vám rady, jak se jim bezpečně vyhnout.
V letošním roce došlo na našich silnicích k výraznému zpřísnění kontrol systémů AdBlue. Silniční kontroly nyní za obcházení nebo zjištěné poruchy tohoto systému rozdávají nemalé finanční pokuty, a dokonce může majiteli vozu, který danou poruchu vykazuje, hrozit i odstavení jeho vozidla.
Jak sytém kapaliny AdBlue vlastně funguje?
AdBlue se v souvislosti s emisní normou Euro 6 používá v nových dieslových vozech již od roku 2014. Systém SCR (selektivní katalytická redukce) jednoduše snižuje emise, a to tak, že do výfukového systému vstřikuje močovinu AdBlue, kde následně dochází k rozkladům spalin na neškodný dusík a vodní páru. Moderní dieselové vozy si dostatečný objem AdBlue samy hlídají a včas upozorňují řidiče, kdy má AdBlue dolít.
Po vyhodnocení nízké hladiny AdBlue, v případě, že nedojde k jeho dolití, jsou systémy vozu schopné zasáhnout do provozu vozidla. Zjednodušeně řečeno, pokud budete mít AdBlue pod nutným minimem, s autem se prostě nerozjedete do té doby, než mu dodáte potřebnou dávku této kapaliny. Někteří řidiči se snaží systém obcházet a hledají nejrůznější fígle, jak se dolévání AdBlue vyhnout, a to především z finančních důvodů.
Až 50 000 korun za poruchu či podvod
Systém AdBlue je ale od počátku letošního roku velice přísně sledován. Legislativa na základě zákonů č. 56/2001 Sb. a č. 201/2012 Sb. stanovuje povinnost řidičům udržovat SCR systém AdBlue v plně provozuschopném stavu. A policie, STK i mobilní kontroly aktuálně monitorují nejen množství kapaliny v nádrži, ale i případné softwarové zásahy a záměrné vypínání chybových hlášení.
Za tyto prohřešky hrozí majitelům vozů pokuta ve výši 5 000 až 50 000 korun, přičemž jim může být na místě zakázáno pokračovat v jízdě. A pozor, pokuty se týkají i zjištěných poruch v rámci systému AdBlue. Pro zajímavost jsme se zeptali odborníka z řad automechaniků, jaké poruchy jsou ve spojení s AdBlue vlastně nejčastější.
Jak zlobí AdBlue nejčastěji a kolik stojí opravy
Dozvěděli jsme se, že se většinou jedná o problémy s dávkováním kapaliny, kdy může být vstřikovač jednoduše ucpaný nebo zamrzlý. Zvlášť v zimě je rozšířená krystalizace a zamrzání systému, ovšem pravidelný servis a používání kvalitního aditiva napomáhá snížení rizika. Hrozí také problémy s těsněními a zlobit mohou i elektronické součásti celého systému.
Někteří řidiči se prý už setkali i s tím, že jim auto nechtělo nastartovat ani po dolití AdBlue a sytém pak bylo nutné v servisu resetovat. Každopádně nejeden odborník varuje před jakýmkoli neodborným zásahem do SCR systému. Následná náprava totiž může vyjít pořádně draho, například na 3 až 12 000 korun za výměnu dávkovacího vstřikovače. A náročnější opravy systému mohou dokonce stát i více než 30 000 Kč.
V kanystrech se kupovat nevyplatí
AdBlue je možné zakoupit v kanystrech, nebo lze také natankovat ze stojanů na čerpacích stanicích. Ceny jsou přitom značně rozdílné. Na benzínkách ONO se například cena AdBlue aktuálně pohybuje v rámci načerpání mezi 8,90 a 9,90 Kč za litr a na čerpacích stanicích MOL nebo Shell vyjde litr na 24,90 až 34,90 korun. Za pětilitrový kanystr s AdBlue zaplatíte 150–400 korun a za desetilitrový 260–800 korun.
Je evidentní, že i na AdBlue je možné hodně ušetřit a rozhodně se vyplatí ho čerpat než kupovat balený. Víte, že průměrný rodinný dieselový vůz zkonzumuje 1,5 a 3 litry AdBlue na 1 000 ujetých kilometrů? Při nájezdu 20 000 km ročně tak zaplatíte za AdBlue přibližně 500 až 1 500 korun podle stylu jízdy. Ve srovnání s náklady na palivo to není až tak drastická částka, ale i tak se dá na ní ušetřit.
Vědí, kde nakupovat i jak drahá je oprava
Jak jsme zjistili z ankety, kterou provedl náš web AutoŽivě, motoristé mají právě s AdBlue nejrůznější zkušenosti. Například pan Zdeněk z Lovosic už jednou na problém narazil: „Jednou jsem už musel se svým Peugeotem řešit opravu systému. Vůz mě hodil do nouzového režimu a málem mě nechal stát na silnici. V servisu mi měnili čidlo a oprava mě celkem vyšla na 7 400 korun, což mě celkem zaskočilo.“
Pan Josef z Rakovníka, majitel VW Passat TDI, zase reagoval slovy: „O pokutách za upravený nebo poškozený systém AdBlue už jsem slyšel. A určitě bych na silnici nevyjel, kdybych zaregistroval problém. AdBlue tankuju na ONO, kde je cena pod 10 korunami za litr rozumná. Každá ušetřená koruna se dnes počítá.“
Rozumný je pravidelný servis i levné čerpání
Jakkoli zasahovat do systému SRC je hloupost. Roční náklady na dolévání AdBlue nejsou až tak vysoké a dokonce lze na kapalině ušetřit jejím tankováním na správných čerpacích stanicích. Hlídat si včasný servis a reagovat na chybové hlášky vozu určitě dává smysl, a to nejen kvůli kondici vozu. Nikdo z nás určitě nechce platit zbytečné pokuty v řádu tisíců až desetitisíců korun.