Většina českých řidičů vůbec neví o skryté funkci brzdy. Přitom jim může zachránit život

Moderní auta mají řadu skrytých praktických funkcí, o kterých je škoda nevědět. Ale ta, která se týká brzdy, tu by měl znát každý řidič beze zbytku. V krizových situacích je naprosto zásadní.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Myslíte si, že znáte funkce svého auta do detailu? Víte například, jak zafunguje plné sešlápnutí brzdy vašeho vozu, jak se říká až na podlahu? O této skryté funkci ví skutečně málokdo. Schválně jsem se zeptal celé řady řidičů ve svém okolí od přátel až po členy mé rodiny, zda ji znají a v drtivé většině jen kroutili hlavami a divili se, že je vůbec nějaká taková funkce k dispozici.

O 20 % větší brzdná síla

Plné sešlápnutí brzdového pedálu až na doraz se vám může především v krizových situacích hodit. Po tomto zákroku totiž dochází k maximální možné brzdné síle vozidla a s tím se také aktivuje režim nouzového brždění, do kterého se zapojí systémy ABS (systém proti zablokování kol) a ESP (stabilizační systém). Moderní vozy poslední doby jsou koncipovány tak, aby při razantním sešlápnutí brzdového pedálu zkrátily brzdnou dráhu na minimum, ale navíc řidičům ponechávají kontrolu nad vozidlem i v rámci prudkých manévrů.     

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

V praxi to funguje tak, že při pomalém nebo částečném sešlápnutí brzdy pracuje hydraulika brzdné soustavy pomalu a tomu odpovídá i její účinek. Plné razantní sešlápnutí brzdového pedálu však dává vozidlu impulz, že se jedná o nouzovou situaci. V ten moment se zapojí brzdový asistent označovaný jako MBA, který automaticky zvýší brzdný účinek na maximum (podle odborníků až o 20 %). K tomu se aktivují výše zmíněné systémy ABS a ESP, které eliminují řidičovu ztrátu kontroly nad vozidlem.

Jak přesně funguje ABS a ESP?

ABS funguje konkrétně tak, že senzory u kol vozu sledují jejich otáčky a získané informace pak odesílají do řídicí jednotky. Pokud jednotka vyhodnotí, že hrozí zablokování kola při brždění, systém začne několikrát za vteřinu (uvádí se, že dokonce až 16krát za sekundu) uvolňovat a znovu aktivovat brzdy. Tím pádem se kola nezablokují, nedochází ke ztrátě jejich adheze a řidič může nadále reagovat na případné překážky apod.   

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

ESP je v kritických momentech rovněž skvělý pomocník a s výjimkou cílené jízdy například na sportovním okruhu rozhodně nedoporučuji ho vypínat. ESP, tedy elektronický stabilizační systém, permanentně monitoruje pohyb auta a srovnává ho s dráhou, kterou řidič ovlivňuje prostřednictvím volantu. Pokud systém zjistí, že se vozidlo hrne do smyku, přibrzdí jednotlivá kola, případně i sníží výkon motoru. Tím dokáže vůz stabilizovat a pomůže ho vrátit do bezpečné dráhy jízdy.

Některé vozy jsou vybavené také funkcí automatického brždění. Jedná se o bezpečnostního asistenta, který dokáže včas rozeznat blížící se kolizi a sám aktivuje sílu brzd tak, aby buď zabránil nehodě úplně, nebo alespoň eliminoval její dopad.

Okamžitá a plná reakce je zásadní

Jak tedy správně využít krizové brždění? Sešlápněte brzdový pedál co nejrychleji a co největší silou až na podlahu. Pokud je váš vůz vybavený systémem ABS, což lze u většiny současných novějších vozů předpokládat, není třeba, abyste pumpovali brzdou jako u škodovek ze sedmdesátých let. ABS dávkuje tlak automaticky za vás.

Odborníci ze Škody, BMW, VW a dalších potvrzují, že v krizové situaci je nejdůležitější neotálet a skutečně použít sílu. Pokud vůz vybavený ABS, ESP a Brake Assist brzdíte naplno, nestane se, že byste sklouzli či zablokovali kola. Moderní systémy navíc podle citlivosti pedálu poznají, zda řidič opravdu „panikaří“, a posílí účinek brzd.

Další možnosti brzd

Většina moderních hybridních vozů má k dispozici funkci rekuperace. To znamená, že při klasickém brždění se vám dobíjí akumulátor. Ale nejen to, v momentu rekuperace se navíc šetří brzdové destičky i kotouče, kterým se tím prodlužuje životnost.  

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Některé modely aut jsou také vybavené funkcí AUTO HOLD nebo Hill Assist, kdy má řidič možnost zabrzdit automobil i bez toho, aby musel držet brzdový pedál. Moderní auta také dokáží pomocí senzorů a následného vyhodnocení řídící jednotkou rozložit brzdnou sílu podle momentálního povrchu, po kterém se vůz pohybuje. Jednotka reflektuje například led, štěrk nebo bahno.

Znalosti jsou důležité, ale kondice brzd rovněž

Veškeré možnosti v rámci brzdové soustavy svého auta byste měli znát, abyste věděli, jak přesně reagovat v nejrůznějších dramatických situacích. Právě brzdy jsou to nejdůležitější, co vám dokáže na silnici zachránit zdraví, či dokonce život. A proto je také třeba hlídat jejich opotřebení v podobě pravidelných servisních kontrol.

Jak často necháváte zkontrolovat brzdovou soustavu vašeho auta?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články