Jak zabránit lidem, aby jezdili tam, kam nemají? Zakáže se vjezd, zruší parkovací zóny nebo se dramaticky zdraží parkování.
V redakci AutoŽivě píšeme mimochodem o motoristických novinkách z celé Evropy. Jak ve zmíněném Polsku, tak i Dánsku. Evropa je Evropa. A tak je tady jako novinka změna, která vstoupila v platnost v Kodani. Přepisuje navyklou logiku městského parkování o víkendech a míří na zvyklosti, které se v hlavním městě Dánska držely překvapivě dlouho. My si ale podrobně srovnáme tyto trendy i s naším Českem, veškeré novinky jsem v uplynulých týdnech osobně vyzkoušel.
Města chtějí dostat auta ven z center, zdražují parkování
Od letoška je nutné platit za stání i v neděli, a to na všech veřejných parkovacích místech uvnitř placené zóny. Přičemž běžné používání parkovacího kotouče pro vyznačení začátku stání přestává dávat smysl. Proč? Protože jej nový režim vůbec nepřipouští. Místo kotouče se vyžaduje registrace a úhrada parkování v digitální aplikaci nebo prostřednictvím parkovacího automatu. Rozhodnutí je rámované politickým konsensem na radnici a opírá se o data o zatížení uliční sítě. Vedení města připomíná, že nedělní provoz v metropoli dosahuje až 80 % běžné denní úrovně.
To z pohledu dopadu na vzduch, hluk a obsazenost uličního prostoru nepůsobí jako „odpočinkový“ den. Navíc projekce do roku 2035 počítá s nárůstem počtu denních jízd v regionu zhruba o 7 %. Tedy tempem, které by bez úpravy pravidel dále přitlačilo na kapacitní hrdla v okolí center, parků a kulturních uzlů. Dánové navíc moc auta nemilují, takže je nasnadě, že řez do tradičního systému musel nastat. Město sice nenasazuje plošné „tvrdé mantinely“ od první minuty. Ale tvrdší to bude. První hodina je zdarma, má to ovšem podmínku, která je pro čitelnost pravidel zásadní. Bez ohledu na den a zrušení papírových prostředků typu kotouče je nutné parkování aktivně zaregistrovat.
Obchodní centra omezila parkování zdarma na krátký úsek
Ať už v mobilní aplikaci, nebo přímo u automatu, tedy s jednoznačným časovým i místním záznamem. Aby kontrola mohla vyhodnotit, zda řidič splnil pravidla. Právě tato povinnost dělá z parkovacího kotouče minulost. Papírové vyznačení času za čelním sklem neplní požadovanou funkci v systému, který stojí na registraci a následném zpoplatnění po vyčerpání volného času. Jde o konec mechanické pomůcky, na kterou byli motoristé (v řadě dalších evropských měst) zvyklí. Zejména v centru a širším centru se tím jistě mění způsob víkendových návštěv. Návštěvníci se mají spíše „přehodit“ na veřejnou dopravu či kolo.
Zatímco ulici má primárně využívat ten, kdo v dané čtvrti bydlí a má platnou rezidentskou licenci. Bez rezidentské licence se platí, s rezidentskou licencí se u vlastní domovské zóny neplatí. Možná je to pro čtenáře spíše zajímavost. Nevím, jak kdo do Dánska jezdí či nejezdí. Budu moc rád za vaše komentáře pod článkem. Nicméně mě to poslouží jako pomyslný oslí můstek k Česku. Zaujalo mě, jak se změnila doba parkování zdarma v obchodních centrech. Za posledních deset let se bezplatné parkování v českých obchodních centrech citelně zkrátilo.
Řidiči dříve využívali parkoviště obchoďáků jako P+R
Zároveň zpřesnilo pravidla. Z volnějšího režimu s častými výjimkami a dlouhými intervaly zdarma (běžně 3–5 hodin, na periferiích někde i déle či bez omezení) se většina center přesunula k standardizovaným časům 1 až 3 hodiny zdarma. S jasně danou hodinovou sazbou po vyčerpání limitu. Tedy spíše 1 až 2 hodiny, když jsem objížděl a analyzoval situaci v Praze. Vše funguje s registračními systémy SPZ, validacemi účtenkami a přísnějšími sankcemi za překročení, a to zejména v lokalitách u stanic metra.
Tam, kde se parkoviště zneužívala jako náhrada P+R. V Praze je trend nejlépe vidět u velkých uzlů. OC Letňany, které bylo před deseti lety synonymem „zaparkuj a jdi na metro“, přešlo z volnějšího režimu na časově omezený model. Metropole Zličín jistě řešila podobný problém u konečné linky B a má tři hodiny zdarma s následným zpoplatněním. Přičemž dohled běží přes kamerové rozpoznání registračních značek. Westfield Chodov má dvě hodiny zdarma a každá další je za 60 Kč. Nicméně tady funguje i parkoviště P+R, to je fajn.
U některých obchodních center je dlouhodobé parkování
Otevírací doba je nonstop a cena parkovného? Paušální platba je 50 Kč za parkování do 24 hodin za jeden nepřetržitý pobyt vozidla. Hodinová sazba po překročení limitu je 10 Kč za každou započatou hodinu. Víkendy, svátky, vánoční se nezapočítávají. Jak jsou na tom ostatní města? Budu moc rád za vyjádření v komentářích pod článkem od čtenářů z Brna, Ostravy a dalších velkých měst. Tam osobní zkušenost nemám, a rozhodně ne historicky. Tak jako tak je zřejmý trend. Města a radnice omezují možnost parkování v centrech měst. A obchodní centra zase omezují parkování zdarma a zvyšují ceny parkovného.