Škoda ukázala novou generaci kupé. Vypadá moderněji než Porsche 911, „nový národní klenot“, jásají Češi

Žádné agresivní spoilery, které by se musely kroutit a zpovídat před regulemi EU, navíc pohon, který je poplatný době.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Kdyby nic jiného, tak to chce cit, „historickou paměť“ a trpělivost. Zvlášť když jde o vůz, který v našich končinách nosí punc nostalgie i ztělesněné sportovnosti. Má za sebou závodní kapitolu, kterou mu západní konkurence tehdy opravdu záviděla. Škoda 110 R, éra Těchonína a Kvasin, éra, kdy se v Evropě čára ironicky dělila napříč mapou i v hlavách. A přesto se z „východního“ kupé stala legenda, která si vysloužila vlastní pódium díky ryzí jednoduchosti techniky a odvaze lidí, co z ní udělali 130 RS.

Výkon originálu nebyl nic moc, a to ani v závodní verzi

Není náhoda, že právě dvaadvacetiletá sláva Monte Carla v roce 1977, první a druhé místo ve třídě do 1,3 litru, vryla Škodě přezdívku „Porsche Východu“. S předpisy, jaké tehdy panovaly, to nebyla jenom efektní zpráva do Rudého práva. Šlo o souhrn faktů o lehkém, zadokolkovém, a především obratném autě, které umělo využít každého koně pod kapotou. Dnes tu stojíme v jiné realitě. Styl Modern Solid, který Škoda veřejnosti představila jako nový designový jazyk, se vtiskl do tváří a proporcí současných modelů.

iZdroj fotografie: Škoda

Designér Richard Švec se rozhodl, že do téhle moderní řeči opatrně promluví motivy, které máme spojené s 110 R a s 130 RS. Nejde o retro ve smyslu „kopie s LEDkami“. Jak sám autor říká, cílem nebylo opakovat minulost, ale „vytvořit něco nového s diskrétními odkazy na originál“. Když to čtete, možná se pousmějete. Co je a není retro, je věčné téma. Ale v tomhle případě ten přístup dává smysl. Základem je čistá elektrika s jasnou potřebou chlazení. Právě proto vidíte ve tváři 110 R Concept vertikální nasávací otvory, které evokují RS z éry homologací a lejster psaných na stroji. Proto ty nafouklé blatníky, které nejsou samoúčelnou stylizací, ale odkazem.

Auto bylo v původní verzi nádherné, dnes takové Škoda nemá

Proto centrální matice kol, jedna, ne víc, tak jak to známe z okruhových aut. A proto výztuha v kabině. Ta má evokovat pevnost a závodní naladění bez toho, aby se z konceptu stalo cvičení. A když se zadíváte na zadní boční okno, všimnete si nasávacího otvoru pod ním. Přesně ten detail, kterým původní kupé dýchalo sportem, i když mělo motor vzadu a převodovku jen se čtyřmi stupni. Tenhle detail se neprosí o pozornost, ale kdo ví, ten ví. Modern Solid k tomu přidává svůj podpis. Proporce, které nepůsobí nafouknutě, ale sebejistě.

iZdroj fotografie: Škoda

Ostré linie, které se nerozpadají v přehnané komplikovanosti. A technickou hru světla zvanou Tech Loop. V praxi to znamená vnitřně prosvětlené logo Škoda a tvar nových LED světlometů, které dělají z čela konceptu charakter. Světla, která nejen svítí, ale i vyprávějí příběh. Tady je dobré se na okamžik vrátit k originálu, abychom si nepřikrášlovali. Rok 1970, nástup 110 R Coupé na lince v Kvasinách, technický základ čtyřdveřové 110, motor vzadu a pohon zadních kol. Ano, to přirovnání k Porsche 911 tehdy dávalo smysl nejen kvůli rozvržení.

Originál měl s Porsche 911 skutečně docela dost společného

Převodovka měla čtyři stupně, motor 1,1 litru dával 60 koní a auto se dostalo pod devět set kilogramů. Tím pádem umělo jet 145 km/h, což samo o sobě nebyl žádný rekord, ale v kombinaci s lehkou stavbou, jednoduchou mechanikou a rozložením hmotnosti to byla kombinace, která bavila. Právě z toho těžil závodní derivát 130 RS. Odbočím. Jsem tak starý, že jsem vyrůstal v době, kdy byla původní auta součástí silnic.

iZdroj fotografie: Škoda

Jsem tak starý, že dnešní retro je pro mne realita dětství. Nebo spíše vzpomínka. Umím tedy porovnat současný koncept i původní auto. První bylo prostě auto. To druhé už se staví do pozice rarity. Tedy podle mého. A to není dobře. Co by bylo správně? Prostě novou verzi 11O R začít vyrábět a sériově prodávat. Asi tak, jako se před pár lety vrátil do výroby VW Scirocco. Teď to vidím tak, že pokus o oživení se zastavil. Nápad dobrý, ale realizace se od návrhu do výroby neposune. Škoda. Doslova.

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií

Měla by se vyrábět?

Zdroj: Škoda
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články