Nová pravidla EU obrací řidičské průkazy vzhůru nohama. Co řidiče v ČR čeká? Podle nás nedávají smysl

Nová vlna pravidel od EU chystá pořádnou přeměnu toho, jak vypadá a funguje řidičský průkaz — a ne, „přeměna“ není přehnané slovo.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Evropa po téměř dvaceti letech obrací pomyslné a ve věci s řidičskými oprávněními mění obsah prakticky ve všem důležitém. Od toho, jak průkaz vypadá a kde ho nosíme, přes to, jak těžké auto smíte s béčkem řídit. Až po to, kdy si poprvé sedne za volant dnešní junior. Když se na tu změnu podíváte, dává v mnohém smysl. Digitalizace konečně přestane být jen marketingové heslo. Těžší elektromobily a obytné vozy se přestanou marně protahovat kličkou 3,5 tuny. A mladí řidiči dostanou systém, který je podrží v kritických prvních dvou letech.

Nová pravidla zasáhnou celou Evropu, nás se to ale netýká

Plus usednou za volant o rok dřív, ne v osmnácti, ale v sedmnácti letech. EU má velké plány. Byť některé body vyvolají odpor. Hlavně tam, kde se potká statistika tragických nehod mladých s debatou o tom, jestli „dospělost za volantem“ nezačíná příliš brzy. V jádru změn stojí čtvrtá evropská směrnice o řidičských průkazech. V řeči běžného motoristy? Celounijní modernizace, která má zjednodušit, sjednotit a zpřísnit to, na co jsme si za roky různých národních výjimek a kompromisů zvykli. Jedna z nejčitelnějších novinek je přitom i ta nejprozaičtější.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Digitální řidičák v mobilu. Plnohodnotný doklad platný napříč EU přesně tak, jak dnes platí plastová karta v peněžence. Praktická rovina je zřejmá. Žádné hledání peněženky při silniční kontrole. Menší riziko, že přijdete o doklady, a jednodušší správa při výměně, ztrátě nebo změně údajů. Ale to není všechno. K digitalizaci se váže další pevný šroub. Společný evropský registr, který propojí informace o zákazu řízení a pokutách napříč hranicemi. Kdo přijde o řidičák ve Španělsku, nebude si už v Dánsku nebo třeba u nás dál jezdit „na čisté konto“.

Řídit od sedmnácti let, to pro české prostředí není novinka

Harmonizace má zabránit tomu, aby se Evropa rozpadala na ostrovy benevolence. V době, kdy je cokoliv přeshraniční otázkou hodin, ne dní, je to logický krok. O pravidlech EU píšeme na AutoŽivě pravidelně a tady se musím zastavit. Nechci, aby o mně věděl všechno kdejaký úředník na druhém konci Evropy. Navíc tady je EU s křížkem po funuse. Chce digitální řidičák, přitom u nás nemusíte mít u sebe žádný doklad. Takže proti situaci v ČR de facto krok zpátky. Druhý velký blok je hmotnost. Kategorie B, naše známé „béčko“, se historicky držela limitu 3 500 kg. Jenže elektromobily přinesly baterie a baterie přinesly kilogramy.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz, MD ČR

Stejně tak obytné vozy, dnes často elektrifikované nebo postavené s důrazem na komfort, se v reálu ocitají těsně nad nebo rovnou přes 3,5 tuny. EU proto přidává rozumný polštář a zvedá limit pro vozidla na alternativní pohon na 4 250 kg v rámci kategorie B. Přeloženo, s běžným řidičákem B budete moct vést těžší elektromobil nebo obytný vůz bez nutnosti honit si C1. Jenže zase, týká se to pouze elektromobilů a obytných aut. Dobře.

Změna ohledně hmotnosti se týká obytňáků a EV aut

V každodenní praxi tím mizí typický šedý pás, kdy si nejste jistí, jestli vaše konfigurace soupravy nepřekročila papírový limit o pár desítek kilogramů. A jestli vás z toho někde na váze nevyvedou z míry. Třetí změna je nejcitlivější. Možnost získat řidičské oprávnění už v 17 letech. Ano, včetně jízdy v osobním autě, ale s podmínkou, že bude mladý řidič pod dohledem zkušeného doprovodu. Až po dovršení 18 let bude smět jezdit sám. Hned dvě důležité věci, za prvé, tato úprava je dobrovolná pro členské státy.

iZdroj fotografie: Vejnywood

Nikdo nikoho nenutí, aby vypouštěl sedmnáctileté na dálnice bez dozoru. Za druhé, cíl není jen „zrychlená dospělost“, ale i snaha ulevit reálnému problému, akutnímu nedostatku řidičů napříč Evropou. Skupina nejmladších tvoří přibližně 8 % všech řidičů, ale stojí za dvěma z pěti smrtelných nehod v provozu. Proto se vedle dřívějšího startu klade důraz i na ochranná opatření. Nově se zavádí dvouletá zkušební doba pro nové držitele řidičských oprávnění. V téhle periodě platí tvrdší metr.

Nulová tolerance na alkohol, přísnější postihy za rychlost a celkově větší tlak na to, aby se první kilometry neproměnily v hazard. V mnoha ohledech je to snaha, aby mladí nabírali kilometry „v bezpečí“. S dohledem, s jasně definovanými pravidly a s vědomím, že dvouleté období není hra, ale test dospělosti za volantem. Znovu řeknu, že tohle u nás už platí. K tématu seniorů za volantem už se ani snad vyjadřovat nebudu. I tady už máme jasná pravidla a EU je za námi, pozadu. Takže v klidu, nás nic dramatického s řidičáky nečeká.

Souhlasíte s tím?

Zdroj: Europa, Europa, NCC, Moving
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články