Český trh s ojetými automobily se změnil a měnit se bude i nadále. Víc a víc se budou prosazovat čínská auta a elektromobily.
Jistě, takhle to vypadá jako další rutinní zpráva o trhu. Ale když si čísla dáte vedle sebe, vykreslí to docela jednoznačný obrázek. Září 2025 bylo na českém sekundárním trhu nejsilnější v historii, a přitom se zastavil cenový sprint, který řidičům letos od jara nekompromisně tlačil laťku nahoru. V reálu to znamená jediné, poptávka po ojetinách zůstává silná, jen se tempo posunulo o pár týdnů dopředu a teď se nadechuje. Největší český prodejce s ojetými vozy dává dohromady přesná data a tento barometr říká, že meziročně se v září prodalo o 1,5 % víc aut.
Kolik aut se prodá ročně, je zřejmé a trh s ojetinami se mění
V absolutních číslech o 1 047 kusů navíc. Celkem si našlo nového majitele 71 016 vozů, zatímco loni to bylo 69 969, předloni 69 239 a v roce 2022 ještě o 6,5 tisíce méně. To jsou konkrétní milníky, ne dojmy. Ano, proti letošnímu rekordnímu srpnu to bylo slabší, meziměsíčně pokles o 2,3 %, tedy 1 643 aut. Podle zdroje sezona letos odstartovala dřív a boom ze srpna teď přirozeně vyprchal. Co je pro kupující zásadnější, je zpráva o cenách. Po měsících, kdy průměr vyskakoval nad 300 tisíc Kč, došlo k obratu.
Meziměsíčně pokles o 2,5 % a průměr těsně pod 299 tisíc korun, poprvé od dubna 2025 zpátky. Cesty podrobněji. Co víme podle aktuálních dat? V červenci 2025 průměrná cena ojetých aut v ČR byla 304 230 Kč. V červnu byla tato průměrná cena ještě výš, asi 311 000 Kč, ale v červenci poklesla. Průměrná cena ojetin v prvním pololetí roku 2025 byla okolo 298 000 Kč, meziročně vyšší o cca 11 000 Kč. Tak ještě jednou a zcela konktrétně, máme tady vyjádření zasvěceného, na téma sezona a její průběh.
Kolik stojí jedna ojetina v ČR průměrně? I zde je jasný vývoj
„Důvod je jednoduchý, rekordní srpnové prodeje naznačily, že každoročně nejsilnější prodejní sezona začala letos dřív, protože lidé prostě auta obměňovat potřebují. Je pak logické, že po počátečním boomu se prodeje stabilizují,“ řekl generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček. „Prozákaznickou výhodou je pozastavení růstu cen, ty meziměsíčně poklesly o 2,5 procenta na průměrných necelých 299 tisíc korun. Čímž poprvé od dubna 2025 spadly pod třísettisícovou hranici,“ dodal generální ředitel. Primární trh zdražuje.
Končí se s levnějšími spalovacími modely, nastupují dražší hybridy a elektromobily. A sekundární trh je tím podmíněn. S odstupem, ale neúprosně. Kdo čeká, že ojetiny spadnou o desítky procent, ten nejspíš bude čekat dlouho. Podle generálního ředitele jsou auta stále dražší než loni. „Oproti loňskému září je letos cena průměrného ojetého vozu vyšší o bezmála osm procent. Nevidíme přitom žádný signál, že by ceny měly dlouhodobě klesat.“
Do prodejů ojetin zasahují nově elektromobily, víc a víc
„Zejména kvůli zdražování na primárním trhu, jehož příčinou je zejména ukončení výroby levnějších spalovacích modelů a jejich nahrazování dražšími hybridy či rovnou elektromobily, což následně ovlivňuje i sekundární trh,“ dodal Petr Vaněček. Jak se mění pohonné jednotky? Ano, je zajímavé, co se děje pod kapotami. Nafta si stále drží prvenství, ale její dominance klesá. V září zaujala 50,4 % prodaných ojetin, loni to bylo ještě téměř 53 %. Benzín si tak ukrajuje kus po kuse svého návratu a elektřina se mezitím přestává tvářit jako exotický doplněk.
Elektromobily s 1 264 prodanými kusy míří na podíl 1,8 %. Zatímco loni to bylo 1,1 %. A podobně hybridy, těch se prodalo 1 391, tedy přesně 2 % trhu. Rok zpět to bylo 1,6 %. Tady se obraz mění tiše, ale setrvale. Když jsem se dostal přes elektrická auta, zbývá mi ještě jedna kategorie, definovaná původem. Čínské automobily. Ty posilují a prodávat je začíná i AURES Holdings, tedy hoding „nad“ AAA Auto. Čínské značky jsou v Evropě zjevně už několik let na vzestupu. A ano, tento trend dorazil i do Česka.
Podíl na trhu s ojetinami získávají čínské značky a EV vozy
„Loni bylo na českém primárním trhu registrováno 4 416 vozů 12 čínských značek, což stačilo na 1,9procentní podíl na trhu. Za letošních osm měsíců do srpna 2025 už byl tento počet překonán 4 513 kusy, podíl na trhu vzrostl téměř o polovinu na 2,8 %. Značek už je u nás přes 20 a stále jich přibývá – nyní se přidávají čtyři další, exkluzivně nabízené v síti AURES Holdings: Geely, Bestune, Jetta a Rising,“ říká ředitel pro inovace AURES Holdings Eldar Vagabov. Kromě toho už delší dobu nabízí stroje značek Dongfeng a Forthing, SWM, Omoda a Jaecco.
„Začínáme prodávat značky, které v České republice dosud nepůsobily. Zájemci se tak mohou dostat k netradičním, zajímavým a jinak nedostupným vozům,“ říká Vagabov a přidává několik čísel: „Za tři čtvrtletí letošního roku jsme prodali 451 vozů čínských značek, více než dvojnásobek toho, co loni za celý rok. Za čínské přitom považujeme vozy od čínských značek, tedy nikoliv například Teslu Model 3, BMW iX3, Volvo S90 nebo Hondu CR-V, které se v Číně pro evropský trh vyrábějí. Hlavním tahounem prodejů jsou zatím vozy MG, ale další značky rychle přibývají,“ shrnuje. Co říkáte vy na to, jak se trh s ojetinami mění? Budu moc rád za vaše komentáře dole pod článkem.
Pokud vás ta čísla zaujala, doporučuji si pro zajímavost udělat malý vlastní test. Stačí otevřít některý z tuzemských inzertních serverů – Sauto.cz, TipCars.cz nebo třeba Bazos.cz – a během pár minut si srovnat, za kolik se aktuálně nabízí vaše auto. Možná budete překvapeni, kam se ceny během posledních měsíců posunuly. Tohle jednoduché porovnání často ukáže víc než dlouhé statistiky a grafy.
Naše redakční analýza potvrdila rozdíly i v Evropě
My v redakci AutoŽivě jsme šli ještě dál. Udělali jsme vlastní analýzu nejen českých, ale i zahraničních inzertních serverů – od Německa přes Polsko až po Rakousko. Zaměřili jsme se na nejpopulárnější modely našeho trhu ojetin: Škodu Octavii, Superb, Hyundai i30, Volkswagen Golf a Kiu Ceed. Cílem bylo zjistit, jak se liší průměrné ceny, stáří vozidel a kilometrové nájezdy napříč zeměmi. Výsledek? Český trh se drží ve zlatém středu – ojetiny jsou sice dražší než dřív, ale stále levnější než u západních sousedů. Pokud tedy zvažujete prodej nebo výměnu auta, právě teď je ideální doba zjistit jeho reálnou hodnotu a mít jasno, kolik dnes vaše auto skutečně stojí.
