Nová speciální verze Škody Fabia má vlastnosti, které byste od ní rozhodně nečekali. Motoristé z celého světa ji vnímají jako naprostý unikát.
Model, o kterém je řeč, patří v roce 2025 mezi nejúspěšnější a nejrespektovanější sportovní vozy ve své třídě. A redakce AutoŽivě se na něj prostě musela zaměřit. Vůz nese označení Škoda Fabia RS Rally2 a jde o vrcholný model motorsportu koncipovaný tak, aby vítězil v nejnáročnějších podmínkách WRC2 i evropských šampionátů. A nová generace této Fabie s označením Pecket 25 přinesl naprosto zásadní vylepšení jízdní dynamiky, které tovární, ale i soukromé sportovní týmy oceňují napříč kontinenty.
Tenhle speciál je výkonnější, odolnější i lehčí
Pod kapotou Fabie RS Rally2 se ukrývá přeplňovaný čtyřválec s objemem 1,6 litru, který generuje výkon 216 kW (294 koní) a maximální točivý moment 432 Nm. Motor je homologovaný podle nejpřísnějších předpisů FIA pro Rally2 a spolupracuje s pětistupňovou sekvenční převodovkou s extrémně rychlým řazením.
Vůz s rozvorem o délce 2 569 mm a zesíleným rámem karosérie má pohon všech čtyř kol. Najdeme na něm řadu kevlarových prvků i optimalizované zavěšení kol, které cíleně rozkládá hmotnost a zajišťuje stabilitu vozidla bez ohledu na terén. Model získal nové tlumiče s vyšší odolností i upravený přívod vzduchu do kabiny pro větší komfort a bezpečí posádky, kdy do interiéru neproniká prach ani vlhkost.
Sací a výfukové svody doznaly zásadních úprav, motor má ostřejší reakce a vůz má vynikající sportovní zvuk. Této motorsport Fabii také nechybí řada odlehčení, kdy třeba jen sedačky jsou lehčí o 2 kg. A každý kilogram dolů se tady počítá.
Přepychové zrychlení mimo asfalt
Veškeré detaily Fabie RS Rally2 jsou optimalizovaný pro vysokou, a především opakovanou zátěž. Fabie RS Rally2 tak získala například brzdové kotouče o průměru 355 mm na asfalt a 300 mm na šotolinu. Podvozek je celkově robustnější a nechybí mu ochranné prvky do náročných podmínek. Výrobce také v Packet 25 zapracoval na efektivitě chlazení v náročných podmínkách a jednotlivé díly vozu byly navíc voleny i s důrazem na jejich co nejdelší životnost.
Co ale učarovalo závodním jezdcům na této Fabii nejvíce, to je její rychlost (vůz dokáže na štěrku zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy) a vynikající stabilita. Vůz má naladěný podvozek na asfalt, štěrk i sníh a řidič si vůz adekvátně povrchu snadno přizpůsobí. Kombinace vysoké odolnosti vozu a neustálého zkvalitňování jeho jízdního charakteru činí z Fabie RS Rally2 volbu číslo jedna jak směrem k profesionálním týmům, tak pro začínající jezdce v cenově dostupnější třídě WRC2.
Jedno vítězství za druhým a chvála až do nebe
Fabia RS Rally2 má za sebou již stovky vítězství. A jen v letošním roce dosáhla prvních pozic v kategoriích WRC2 Challenger i národních šampionátech Španělska, Polska, Německa a Jižní Ameriky. V posledním roce si vůz zakoupilo více než sto zákazníků, kteří sází na její naprosto mimořádné kvality.
Tovární jezdec Robert Virves se k Fabii RS Rally2 Packet 25 vyjádřil slovy: „Nová RS je tvrdší soupeř než kdy předtím. Motor je o poznání živější a výborně dává i na vyšší převody. Stabilita a rychlost výjezdů ze zatáček tady nemají chybu.“
Také šéf klientského týmu ČR si model pochvaluje. „Byli jsme mezi vůbec prvními klienty, kteří získali Packet 25 na autě. Nový software a výfuk posunuly odezvu na plyn hodně dopředu a vozidlo zvládá i těžkou šotolinu s minimem zásahů do podvozku. Provozní náklady nám šly dolů, spolehlivost téhle výjimečné Fabie je skutečně špičková.“
V tomhle voze se musíte chtít povozit
Škoda Fabia RS Rally2 v poslední variantě je vrcholný sportovní speciál, který se předvádí na závodech v tom nejlepším světle. Facelift Packet 25 přináší vyšší výkon, spolehlivost i perfektní ovladatelnost. Úspěchy na soutěžních tratích jasně dokládají, že právě sportovní Fabia nastavuje laťku v rámci celosvětového rally ještě výš než kdykoli v minulosti. Sám doufám, že se v RS Rally2 budu mít možnost jednou svézt, klidně jen jako spolujezdec. Byl by to pro mě naprosto jedinečný zážitek.