Audi pochopila, co Češi chtějí. Nejočekávanější SUV se vrací ke kořenům – takhle má vypadat normální auto dneška

Novinka Audi pro rok 2025 se nečekaně vrací k základnímu spalovacímu motoru, bez jakýchkoli elektrických pomocníků. Po „elektrošoku“ koncernu VW jde o zajímavé osvěžení.

i Zdroj fotografie: Audi / AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Audi / AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Audi / AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Audi / AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Audi / AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Audi / AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Audi / AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Audi / AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Audi / AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Audi / AutoŽivě.cz
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Kdybych měl vyjmenovat jeden jediný model od Audi, který považuji za klíčový (a pozor, tady se to celkem rozchází s tím, který pro mně osobně je nejdůležitější), byla by to obě kompaktní „Q-čka”. Tedy Audi Q3 a Q5. Ano, Audi A4 Avant je též zásadním modelem, stejně jako menší Audi A3. Ale právě Q3 i Q5 dokázaly firmu z Ingolstadtu dostat na zcela stejnou úroveň, jakou drží úhlavní konkurence. Proč si to myslím? Vysvětlím za okamžik. A přidám něco postřehů k novému modelu. Nenechte se prosit, tohle vás tuším zaujme.

U SUV se rozdíly v pohonu ztrácí: všichni mají 4×4

Nejprve slíbené vysvětlení: Audi je sice nositelem pokrokových technologií, a zejména osvědčeného a milionkrát vyzkoušeného pohonu všech kol Quattro, jenže. Jenže jeho základní modely mají po vzoru koncernových předloh přední pohon, čímž v očích mnoha tak trochu zaostávají před úhlavní konkurencí z Mnichova i ze Stuttgartu. A mnozí to Audi nemohou odpustit. Jak trojkové/pětkové BMW, tak C-Klasse/E-Klasse od Mercedesu jsou v tomto zkrátka jinde.

iZdroj fotografie: Audi / AutoŽivě.cz

Tato výhoda se ale u SUV ztrácí, neb tam mají pohon všech kol (nebo aspoň volitelný pohon všech kol) všichni. A náhle je to paradoxně Audi, které boduje. Možná to je tím, jak v Ingolstadtu chápou svoje zákazníky – typicky jde o pragmaticky orientované řidiče, kteří hledají prémiový vůz s rozumným provozním rozpočtem, vysokou zůstatkovou hodnotou a kultivovaným chováním. A docela nenápadný. Tak trochu skrytou eleganci, kde jen logo na masce prozradí vytříbený vkus (a patřičně plnou peněženku) majitele.

Stačí se projet ve starší Q5, a člověk ocení i „navoněný koncern“

Je to asi rok, co jsem byl tak trochu donucen jet na jednu schůzku s kolegou jeho (postarší) Q5, svoje auto jsem měl v servisu, a jak se to někdy stává, čas, nikým nehlídán, zběsile uháněl. Zkrátka jsme to nestíhali. A popravdě jsem nečekal, jak moc mne to auto nadchne. Kolega jej miluje a nedá na něj dopustit. Nazývá jej „ideální kombinací všeho dohromady za rozumné peníze” a v lecčems mu musím dát za pravdu. Tichá, pohodlná, prostorná a uvnitř perfektně zpracovaná – a v bazarech za stále zajímavější peníze.

iZdroj fotografie: Audi
ParametrHodnota
MotorŘadový čtyřválec
Maximální výkon110 kW (150 k) při 5 000 – 6 000 ot./min
Maximální točivý moment250 Nm při 1 500 – 3 500 ot./min
Poháněná nápravaPřední
Převodovka7stupňová S tronic
Objem zavazadlového prostoru488 / 1 386 l
Maximální rychlost209 km/h
Zrychlení 0–100 km/h9,1 s
Typ palivaNatural 95
Zdroj: Audi / AutoŽivě.cz

Nová Q3 pak samozřejmě to, co umí Audi, umí možná nejlépe z německé prémiové trojky – tedy v dokonalých interiérech nezůstává pozadu. Nová digitální architektura z nové generace A5 a A4, kde dominuje zakřivený dotykový displej s novou verzí systému MMI, prvky virtuální reality, hlasové ovládání s umělou inteligencí i kvalitní materiály recyklovaného původu. Z pohledu praktičnosti v interiéru zůstal zachován posuvný zadní sedák (bravo!) a variabilní zavazadlový prostor kolem takřka 500 litrů. Na kompaktní SUV? Skvělá hodnota.

Pokud nové auto v roce 2025, pak i s naftou a benzínem. Zajímavé

A především: V Německu pochopili, že nová Audi Q3 musí přijet především se spalovacími motory, jinak je jakýkoli úspěch dopředu pohřben. Propadák e-tronu GT, stejně jako elektrické RS je zřejmě dostatečnou výstrahou. A hleďme, ono to jde! Základní Q3, jejíž technické parametry přinášíme v tabulce, sice svými parametry vypadá, jako kdyby se jednalo o základní verzi z roku 2015, ne 2025 (těch 110 kW se mi zdá opravdu limitních), nicméně není to nakonec dobře?

iZdroj fotografie: Audi / AutoŽivě.cz

Jednoduchý spalovací motor, milionkrát prověřený, k němu spárovaná stejně tak prověřená dvojspojka, spotřeba kolem 8 litrů na 100 kilometrů – dalo by se říci „zcela normální auto“. Ano, pod opravdu elegantně střiženou karosérií (tohle Audi umělo vždycky) a s moderním interiérem, neomylně sahajícím do 21. století. Není tohle nakonec recept na úspěch? Popravdě, kdybych měl volit novou Q3, bude nakonec tato základní verze možná tou pravou. Dle ceníku Audi od 1 448 000 korun. Ne, není to málo, uznávám.

Nicméně kvalita a prestiž zkrátka něco stojí. Ostatně, jak to vidíte vy? Je dobře, že se Audi vrací k „základnímu pohonu“ s jednoduchým benzínovým čtyřválcem?

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií

Líbí se vám?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články