U sousedů to funguje, tam značení podle statistik dokázalo snížit počet těžkých nehod o několik desítek procent. Princip je jednoduchý.
Cokoli, co může zachránit lidský život na silnici, obzvlášť pokud to stojí jen pár korun, stojí za to. Nové značky se na našich silnicích objevují jen výjimečně. Právě proto stojí za pozornost, když se něco změní. Zejména pokud to skutečně dává smysl, a tady za redakci AutoŽivě souhlasíme. Nejde totiž jen o to, že dostaneme do vizuálního slovníku další obrázek. Každá nová značka vzniká z důvodu, který má přímý dopad na bezpečnost, čitelnost provozu a prevenci kolizí. Tentokrát Ministerstvo dopravy spolu s Policií ČR zavedlo zcela nový symbol.
U nás je to novinka, v zahraničí to ale už slušně funguje
Ten má lidem pomoci lépe rozpoznat místa, kde se často stávají vážné nehody. Na první pohled vypadá nenápadně, jenže právě v tom tkví jeho síla. Nemá být jen dalším barevným kusem plechu na krajnici, ale varováním, které působí na instinkt. Navíc ani nejde o plechovou značku, ale čáry na silnici. Mluvím o vodorovném značení. Červenohorské sedlo je speciální místo. Pokud ho znáte, víte, o čem mluvím. Kaskáda zatáček, kam jezdí motorkáři užívat volnosti a radosti života v jedné stopě.
Policie tam pak číhá za bukem, se „svým“ Ferrari tam policisté zastavují motorkáře a pokutují je. Když jsem tam byl naposledy, bylo to mimo sezonu a byl jsem tam autem. Policii jsem neviděl a jízdu jsem si užil. Chápu ale, že když je tam motorkářů hodně, ne každý je zkušený, ne každý jede dost daleko od středové čáry. A proto tady máme nové značení. Testovací značení má přispět k tomu, aby se motorkář nedostal do protisměru, aby nepřejel plnou čáru. Jinak řečeno, aby nedošlo ke střetu s protijedoucím vozidlem.
Je to hodně psychologická hra, přejet přes symbol je možné
Zejména pokud by mělo jít třeba o autobus, který si najíždí do zatáčky. V místech, kde hrozí střet s protijedoucími vozidly, se tedy objevilo nové značení. O co se tedy jedná? Jde o myšlenku na nové dopravní značení ve stylu symbolů na vozovce. Tady pracovalo oddělení BESIP Ministerstva dopravy se zkušenostmi z Lucemburska, Rakouska, Slovinska a Skotska. Jedná se o bílé elipsy umístěné podél středové čáry. Ty mají pomáhat zejména motorkářům zůstat ve svém jízdním pruhu. Je to hodně o psychologii. Na elipsu nikdo nechce najíždět, podvědomě se drží za ní, tedy blíže ke krajnici, blíže ke svodidlům.
Princip je podle Ministerstva dopravy jednoduchý. Motocyklisté inklinují k tomu, že jezdí v zatáčkách u středu vozovky. A toto je má od takového stylu jízdy odradit. Co si o tom myslíte vy? Pokud tady je někdo, kdo takové značení viděl v zahraničí, budu moc rád za komentáře, kde to bylo. A jestli tam motorkáři skutečně reagovali tak, že se drželi ve větší vzdálenosti od středu vozovky.
V neposlední řadě ocením i zkušenosti z naší tuzemské aplikace těchto bezpečnostních elips. Pokud se koncept osvědčí, je možné, že se začne objevovat častěji. Teď by to mělo být v testovacím režimu. Ale míst, kde by se bezpečnostní značení hodilo, je u nás rozhodně víc. Šumava, Krkonoše, prostě všude tam, kde se zatáčky skládají do kaskád ostrých serpentin. Klidně sem hoďte nějaké návrhy, kde by se takové značení hned teď hodilo.
