S tímhle Mercedesem jsme zjistili, že i nakupování v Penny může mít styl – ale jak reagovali ostatní řidiči, to nás dostalo

Mercedes-Benz E 220 d 4Matic je sedan, který spojuje tradiční luxus a moderní klid. Facelift z roku 2021 mu dodal noblesu i techniku, díky nimž zvládá české silnice s elegancí, jakou byste od „Éčka“ čekali.

i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
Dalších 31 fotografií
Dalších 31 fotografií
                   

Když se řekne Mercedes třídy E, většina lidí si vybaví auto, které zvládá všechno – od rychlých dálnic přes klidné okresky až po každodenní provoz. A právě verze E 220 d 4Matic po modernizaci z roku 2021 tuhle definici potvrzuje. Naše redakce zjišťovala, proč je tohle auto pro české řidiče stále tak těžko nahraditelné.

Na první pohled se změnilo málo, ve skutečnosti téměř všechno. E-Class dostala novou tvář s ostřejšími světlomety, širší masku a přepracovanou záď, která rozvířila diskuze díky novým horizontálním svět­lům. Naživo ale působí elegantněji, dospěleji a hlavně sebevědoměji.

S tímhle Mercedesem jsme zjistili, že i nakupování v Penny může mít styl

Dva týdny s Éčkem bychom přáli každému. Nejen kvůli tomu, jak pohodlně se s ním jezdí, ale kvůli tomu, jak se změní celá Praha kolem vás. Mercedes třídy E má zvláštní efekt: neprovokuje, ale přitahuje pozornost. Lidé se za ním otáčejí, i když neví proč – možná kvůli té bílé barvě, která působí vznešeněji než klasická černá, možná kvůli „tichému respektu“, který z něj vyřazuje.

iZdroj fotografie: Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě

Když s ním přijedete na parkoviště Penny, na okamžik nevíte, jestli tam vlastně patříte. Ale ano, patříte – a Éčko tam působí překvapivě přirozeně. Vedle starších škodovek nepůsobí povýšeně, spíš jako někdo, kdo si přijel pro čerstvé pečivo a nikomu to necpe. A co teprve na dálnici – tam jsme zažili něco, co u nás nevídáme často. Řidiči v levém pruhu sami uhýbají. Nikdo neblokuje, ale zároveň nikdo nezávodí. Stačí pár sekund v zrcátku a ostatní vám prostě uvolní cestu.

Možná za to může logo na kapotě, možná ten tichý respekt, který z auta vyzařuje. Ale ten pocit, že vás všichni respektují, aniž byste museli cokoliv dokazovat, je k nezaplacení. A když náhodou zaparkujete trochu nevhodně, nikdo vás nemá za hulváta v BMW – prostě jste „někdo normální s Mercedesem“.

Uvnitř jiný svět: klid, technologie a styl

Uvnitř vládne úplně jiná atmosféra než dřív – kombinace digitálního přehledu MBUX, nového volantu s dotykovým ovládáním a tradičního mercedesovského klidu vytváří prostředí, které zklidní i po náročném dni. Luxus už tu není o pozlátku, ale o pocitu, že všechno funguje přesně tak, jak má. V E-Class se přistihnete, že ztlumíte rádio a jen jedete. Ticho, vůně kůže, měkký dotyk volantu – všechno dohromady vytváří atmosféru, kvůli které by člověk klidně objížděl republiku jen tak, bez cíle.

iZdroj fotografie: Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě

Čtyřválec pod kapotou je sice „jen“ dvoulitrový, ale zní i táhne tak, že by to hádal málokdo. Celé auto působí tichým, až sametovým dojmem. Zátah je plynulý, převodovka řadí bez zaváhání a v kabině je slyšet spíš tikot hodin než spalovací motor.

Ticho a síla pod kontrolou

Je to diesel, který umí být nenápadný, kultivovaný a přitom naprosto efektivní. I dlouhé cesty zvládá s lehkostí – a to v reálném světě, nejen na papíře. Na mokré okresce mezi Benešovem a Táborem jsme pochopili, co znamená 4Matic. Auto prostě jede, necukne ani jednou, a vy máte pocit, že se díváte na svět z perspektivy někoho, kdo má všechno pod kontrolou.

Pohon všech kol 4Matic je jistota, která dává klid nejen na sněhu. E-Class působí sebejistě, stabilně a dokáže z řidiče sejmout zbytečné napětí. Devítistupňový automat mezitím drží otáčky nízko, přeskakuje převody podle situace a všechno probíhá tak hladce, že o tom ani nevíte. Výsledek? Auto, které se pohybuje s grácií luxusní limuzíny, ale zároveň umí reagovat svižněji, než byste čekali.

Místo, kde zpomalí čas

Pocit uvnitř E-Class připomíná tichý hotelový salónek. Všude měkké materiály, decentní dřevo a kovové detaily, které nejsou jen pro efekt. Sedadla se nastaví sama podle výšky řidiče, dotykové plochy na volantu reagují přesně a všechno má příjemnou hmotnost a logiku.

iZdroj fotografie: Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě

MBUX systém se dá ovládat hlasem, dotykem nebo gestem a naučí se reagovat na vaše zvyky. Řeknete „Hey Mercedes“ a auto vás skutečně poslouchá – bez zmatků, bez čekání.

Luxus, který přemýšlí prakticky

E-Class nikdy nebyla přeborník v okázalosti, zato vždy excelovala v praktických detailech. Kufr má 540 litrů, sedadla se sklápějí v poměru 40:20:40 a víko se zvedá vysoko, takže se sem snadno ukládá i větší zavazadlo. V kabině je dost místa na všech pět sedadel, nechybí bezdrátové nabíjení ani řada úložných schránek. Jednoduše řečeno: pohodlí pro cestující, prostor pro věci, jistota pro hlavu.

Mercedes E 220 d dokazuje, že poctivý diesel má stále co nabídnout. Na dálnici zvládne jezdit za necelých 5 litrů, ve městě kolem šesti. Bez tankování ujede přes tisíc kilometrů, a přesto neotravuje hlukem ani vibracemi. V porovnání s BMW 5 nebo Audi A6 si drží spotřebu nižší a chování kultivovanější. Z ekonomického pohledu tak dává větší smysl než mnohé hybridy, které na papíře slibují víc, než reálně plní.

Konkurenti? Každý něco, ale žádný všechno

BMW 5 Series je přesné, ale méně klidné. Audi A6 technologicky brilantní, avšak strohá. Jaguar XF charismatický, jenže méně pohodlný. E-Class si ze všech bere to nejlepší – komfort, vyváženost a pocit důvěry, který se těžko vysvětluje, ale snadno pozná, jakmile se rozjedete.

iZdroj fotografie: Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě

Na českém trhu se E 220 d nabízí v širokém rozpětí, od čtyřiceti do pětačtyřiceti tisíc eur, a je jich dost. Servisní náklady zůstávají rozumné a motor OM654 si vysloužil pověst jednoho z nejspolehlivějších čtyřválců poslední dekády. Není to levné auto, ale na rozdíl od mnoha jiných tady víte, za co platíte – a co za to dostanete zpět.

Evoluce místo revoluce

E 220 d 4Matic není revoluce. Je to spíš důkaz, že evoluce může být lepší cestou. Zvenčí decentní, uvnitř moderní, na silnici naprosto jisté. Auto, které nepotřebuje dokazovat sílu, protože ji má pod kontrolou. Pro české řidiče, kteří chtějí kombinovat komfort, úspornost a dlouhou životnost, je to volba, kterou by měli mít na seznamu. A možná úplně nahoře.

Redakce AutoŽivě.cz děkuje společnosti AAA Auto za zapůjčení testovaného vozu. Mercedes-Benz E 220 d 4Matic v této specifikaci navíc doporučujeme i ke koupi – pokud hledáte rozumný, mimořádně pohodlný a spolehlivý sedan, právě tohle je volba, se kterou neuděláte chybu.

ParametrHodnota
Motor2,0 l OM654, 143 kW / 194 k, 400 Nm
Převodovka9G-TRONIC automat
Pohon4Matic (4×4)
Spotřeba4,5–6,6 l/100 km
Kufr540 l
Cena testovaného vozu770 000 Kč (akční cena na úvěr)
KonkurentiBMW 520d, Audi A6 2.0 TDI, Jaguar XF D200

Galerie

Dalších 31 fotografií
Dalších 31 fotografií

Líbí se vám Éčko?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články