Mazda našla způsob, jak zachránit spalovací motory: Jezdí na benzín, ale z výfuku mu jde jen vodní pára. Revoluce bez emisí CO2

Motor spalovací není mrtvý, je revitalizovaný. Mazda drží klíč k tomu, jak prodloužit životnost klasických motorů v době elektrického šílenství.

i Zdroj fotografie: Mazda
                   

Mám rád značku Mazda. Nikdy jsem žádné její auto nevlastnil a vlastně za to může úplný detail. Příliš tvrdá hrana středové konzole u Mazdy 6. Tlačila mě do ruky, a to tak, že nakonec v rámci rodinného přibližovadla zvítězil Volkswagen Passat. V redakci AutoŽivě upozorňujeme na revoluční novinky a tohle je jedna z nich. A ano, může za ni Mazda. Mazda přišla s patentem, který může změnit celý automobilový průmysl. Šestitaktní motor spalující benzín, ale prakticky bez emisí CO₂. Zní to jako science fiction, ale japonská automobilka tvrdí, že to funguje.

Je to vážně tak jednoduché, že na to nikdo zatím nepřišel?

Pokud to opravdu funguje, může jít o největší revoluci od vzniku spalovacího motoru. Představte si auto, které tankuje normální benzín na běžné čerpací stanici, ale z výfuku mu místo oxidu uhličitého vychází prakticky jen neškodná vodní pára. Není to sen. Je to patent, který Mazda nedávno zveřejnila a který nese název „palivový reformovací systém pro vozidlo“. A já musím říct, že když jsem ten patent poprvé zaregistroval, tak jsem tomu nemohl uvěřit. Řeknu to jinak. Zní to uvěřitelně a rád bych věřil, že jde o koncept, který má šanci se prosadit. Protože to, co Mazda popisuje, je něco, o čem automobiloví inženýři sní už desítky let.

iZdroj fotografie: Mazda

Alespoň myslím. Spalovací motor bez emisí. Motor, který by mohl zachránit klasické spalovací jednotky před zákazem, který má v Evropě nastat od roku 2035. Protože od toho roku nebudou přímo zakázané spalovací motory. Budou zakázané automobily produkující CO₂. A tady je ten zásadní rozdíl. Pokud by se Mazdě podařilo dotáhnout tuto technologii do sériové výroby, mohla by vyrábět auta se spalovacími motory i po roce 2035. Protože její šestitaktní motor žádný oxid uhličitý nevypouští. Mazda je proslulá svým neuvěřitelným nadšením pro inovace spalovacích motorů. A já sdílím nadšení. A jsem nadšený z nadšení Mazdy.

Pokrok nelze zastavit, ani kdyby se EU stavěla na zadní

Nezapomenu na jednotku Skyactiv-X přezdívanou diesel na benzín, která kombinuje výhody benzínového a dieselového motoru. Nebo na nedávno vyvinuté řadové šestiválcové diesely s netypickým spalovacím procesem. Mazda prostě nikdy nepřestala věřit ve spalovací motory. Já věřím Mazdě. A zatímco ostatní automobilky masivně investují do elektromobilů, Mazda stále hledá způsoby, jak udělat spalovací motory lepšími, čistšími, efektivnějšími. A teď ukázala něco, co překonává i ty nejodvážnější sny. Patent popisuje motor, jenž ke klasickým čtyřem pracovním taktům přidává ještě dva navíc. Díky nim dokáže rozložit uhlovodíkové palivo na vodík a pevný uhlík.

iZdroj fotografie: Mazda

Výsledkem je spalování čistého vodíku s prakticky nulovými emisemi CO₂. Jak to funguje? Vlastně docela jednoduše. První tři takty – sání, komprese, expanze – běží jako u běžného čtyřdobého agregátu. Výfukový zdvih pak nepřechází rovnou do výfuku. Píst místo toho opět stlačí výfukové plyny, které směřují speciálním procesem (rozkladačem/pyrolýzou) k oddělení uhlíku od vodíku. Uhlík se zachytí v reakčním bloku, vodík se vrací jako palivo zpět do válce. V pátém taktu exploduje směs vzduchu a vyrobeného vodíku. A až v šestém taktu odchází zbytkové plyny, ale už bez uhlíku, tvořené z převážné části vodní parou a inertními plyny.  

Šest namísto čtyř klasických spalovacích taktů a je vystaráno

Chápu, že to zní jako sci-fi, ale v praxi to znamená, že z použití jednoho litru benzínu může Mazda ­– pokud systém funguje, jak je nastíněno – výrazně snížit emise CO₂. Abych poupravil svůj výrok. Zase tak jednoduché to nebude. Konstrukce šestitaktního motoru je jistě náročná. Hlavy válců vyžadují další rozvody, ventily navíc, vedení pro recirkulaci a rozklad, elektronicky řízené aktuátory místo běžných vaček, další vstřikovače. Nádrž na vodík a složitý řídicí a distribuční systém. Plus je zde otázka na účinnost, spolehlivost, náklady, servis, hmotnost, prostor. Prostě když konstrukce naroste o další „funkce“, tak to není jen pár hodin ve vývojové dílně.

iZdroj fotografie: Mazda

Je to dlouhá cesta do sériového vozu. Ale pokud to Mazda zvládne, výsledkem může být motor, který na benzín jezdí, ale z výfuku mu místo mohutného proudu CO₂ vychází skoro jen vodní pára. Za mě to je naprosto fascinující. Z pohledu automobilového nadšence to znamená, že by byla možnost „udržet“ spalovací motor i v éře, kdy zní neustále „elektrifikace nebo nic“. Mazda sama říká, že od roku 2035 prý nebudou zakázány spalovací motory, budou zakázána auta, která produkují CO₂. A pokud má jejich šestitaktní motor opravdu nulové emise CO₂, tak by technicky měl přežít i v době, kdy „vrchnost“ tradiční paliva zakazuje.

Je to revoluce, řešení?

Zdroj: Mazda
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články