Zajímavý patent může být převratnou novinkou, nebo také velký průšvih. Mazda ale do svého vynálezu vkládá velké naděje.
Ani Mazda se spalovacími motory skončit nehodlá, a dokonce přichází s patentem, který by mohl zcela změnit dějiny automobilů. Tato japonská automobilka totiž oznámila, že bude vyrábět šestitaktní motory, které si dokáží samy vyrábět vlastní palivo z běžného benzínu.
Zní to jako sci-fi, ale ve skutečnosti jde o důmyslnou technologii, která by mohla ukončení výroby spalovacích motorů docela zvrátit. A to je téma, které redakci AutoŽivě opravdu zaujalo. Proto si ten technologický zázrak také hned blíže osvětlíme.
Dva takty navíc dokáží zázraky
Jak napovídá název, tak klasické čtyřtaktní motory pracují v podobě čtyř fází – sání, komprese, výbuch a výfuk. Mazda k nim ale přidala další dva nové funkční cykly, které využívají zbytkové spaliny a teplotu motoru k rozkladu paliva. Během tzv. reformovací fáze dojde k separaci uhlíku a vodíku, kdy se uhlík ukládá do speciální nádržky a vodík se znovu využije jako palivo pro další spalování. Takto upravený proces produkuje takřka nulové emise navzdory tomu, že motor stále primárně využívá běžný benzín.
Technologie, kterou si Mazda nechala patentovat pod názvem Fuel Reforming System, je založená na tzv. dekompozéru. Jedná se o typ katalytického reaktoru, který tepelně rozkládá uhlovodíky. Výsledkem je, že motor skutečně vyrábí vodíkové palivo z původního benzínu, a tím se stává částečně soběstačným. Patenty zveřejněné úřadem USPTO (United States Patent and Trademark Office) přitom dokladují, že Mazda už testovala opravdu funkční prototyp. Nejedná se tedy o nějakou marketingovou fikci.
Cílem není konec benzínu
Mazda se dlouhodobě netají tím, že na úplný zákaz spalovacích motorů nevěří. V posledních letech uvedla na trh například revoluční motor Skyactiv‑X, rotační agregát Wankel pro hybridní systém a nový šestiválec Skyactiv‑D, který splňuje euro normy bez potřeby složitých systémů filtrů. Její šestitaktní motor představuje další evoluci v rámci vývoje spalovacích agregátů, kterým Mazda bojuje proti nařízení EU.
Podle expertů z japonské automobilky je motor stále ve fázi laboratorního ladění, ale už nyní prý vykazuje o 35 % nižší produkci oxidu uhličitého a až o 25 % vyšší účinnost spalování než moderní čtyřtaktní jednotky.
Složitá konstrukce, vysoká váha i cena
Z technického hlediska je šestitaktní motor až neuvěřitelně složitý. Kromě klasické palivové soustavy potřebuje i uhlíkovou nádrž, reformér a hydrogenový zásobník. To vše dohromady zvyšuje hmotnost celé soustavy, a navíc rostou i jeho nároky na prostor ve voze. Dá se proto předpokládat, že nejprve se inovativní motor předvede spíše v malosériových nebo sportovních vozech, kde Mazda důkladně otestuje jeho spolehlivost.
Ale i tak zůstává zásadní otázkou, co se bude nakonec dít s uloženým uhlíkem. Mazda v tomto ohledu uvádí, že uložený uhlík by mohl být čištěn v rámci tak běžné procedury, jako je výměna motorového oleje. Uhlíkový prach by se čistil v rámci výměnného modulu, jehož servisní interval má být přibližně 15 000 km.
Ovšem v rámci nového šestitaktu nesmíme zapomenout ještě na jeden faktor. A to je jeho výrobní cena. Každému musí být jasné, že takto technologicky složitý agregát nebude levný, a podle slov představitelů automobilky by měl být dokonce o 80 000 korun dražší než běžný motor Skyactiv. A to tedy není málo.
Mazda si zaslouží velký respekt
Nicméně i tak se mi nový počin Mazdy směrem k záchraně spalovacích motorů hodně zamlouvá. Zatímco některé automobilky nad spalovacími motory zlomily hůl a postupně se vrhají na cestu k čistě elektrickému pohonu, Mazda stále hledá cesty, jak spalováky i do dalších desetiletí zachovat.
A i když to vypadá, že šestitakty mají řadu nedostatků, pořád je to inovace, která dává smysl a může se postupem času posouvat k dokonalosti. Každopádně bych si právě jejich šestitakt rád jednou projel v reálném modelu a budu Mazdě držet palce, ať se jim realizace motoru podaří co nejdříve a s co nejméně technickými mouchami.
