Nové auto pod 450 tisíc, které vydrží roky: Fantastický design, spotřeba 4,4 l/100 km a poctivý japonský benzínový „držák“

Najít „normální“, spolehlivé a nenáročné malé auto za rozumnou cenu je rok od roku těžší úkol. Přesto existuje jeden model, který všechno splňuje. A dokonce přidává ještě kus navíc.

i Zdroj fotografie: Suzuki
                   

Nevím, jak to máty vy, ale já, ať už jako motoristický novinář, či jen jako nadšenec do aut, mám pocit, že těch „normálních“ modelů velmi rychle ubývá. Čímž mám na myslím klasická, lehká benzínová auta bez přehnaně komplikované techniky, turbodmychadel, 400- nebo 800voltových gigabaterií a armády displejů uvnitř.

A musím občas hodně zapátrat v nabídkách prodejců, abych nějaké podobné objevil. O jednom už ale vím delší dobu. A tuším, že by mohlo oslovit leckoho z vás. Nenechte se prosit, tady je.

Najít dnes spolehlivý, poctivý a přitom dostupný automobil není snadné

Mezi posledními zástupci onoho dnes již téměř „chráněného druhu“ totiž stále vyčnívá Suzuki Swift – malý japonský hatchback, který se v českých cenících stále vejde pod hranici 450 tisíc korun a zároveň nabízí to hlavní, co běžný řidič opravdu potřebuje: jednoduchost, úspornost a dlouhou životnost. A hravost při jízdě, musím dodat.

iZdroj fotografie: Suzuki

Swift je typickým zástupcem segmentu B, ale rozměrově je menší než třeba Škoda Fabia nebo Renault Clio. Délka okolo 3 860 mm, šířka lehce přes 1,7 metru a hmotnost kolem 950–980 kg z něj dělají jedno z posledních opravdu lehkých aut na trhu. A to je základ jeho přirozené úspornosti. A mj. krédo dvou geniálních britských konstruktérů: Colina Chapmana (Lotus) a Gordona Murraye (mj. McLaren F1). Oba vyznávali lehkou stavbu – a oběma by se myslím Swift líbil.

Spotřeba 4,4 litru v reálném provozu, ve městě ještě méně

Jakkoli pod kapotou nemá ani malou elektrárnu, ani hladový zážehový motor. Naopak. Najdeme tam atmosférický tříválec 1,2 litru s 12V mild‑hybridním systémem, čili nic, co by kohokoli poslalo do kolen. S výkonem 61 kW (83 k) a točivým momentem 113 Nm to opravdu nebude na „trhání dlažby”, ale nezapomeňte: hmotnost pořád pod jednu tunu.

iZdroj fotografie: Suzuki

A 165 km/h „maximálka“. Vážně tak málo? Ne, Swift s tímto motorem opravdu nebyl a nebude hot-hatch. Jakkoli jeho „rychlejší bráška“ Swift Sport tím hot-hatchem je. Jenže: to hlavní číslo, které dnes zákazníky zajímá, je spotřeba. U Swifta se výrobce chlubí kombinovanou hodnotou 4,4 l/100 km podle WLTP. V praxi se dá jezdit mezi 4,5 a 5 litry, aniž byste se museli přehnaně omezovat. V čistě městském provozu umí jít Swift díky častému vypínání motoru a rekuperaci až na hranici 4 l/100 km, na dálnici při 130 km/h pak počítejte s hodnotami kolem 6 litrů.

Nepřímé vstřikování paliva: výrazně menší citlivost ke studeným startům

Na malý benzín bez turba jsou to velmi slušná čísla – zvlášť v době, kdy turbo‑tříválce s podobným výkonem reálně berou o litr víc. Velkým trumfem Swifta je ale jeho mechanická odolnost. Suzuki si dlouhodobě buduje pověst značky, která si na složité výstřelky příliš nepotrpí. Motor 1.2 je atmosférický, bez turbodmychadla a bez přímého vstřikování paliva. To znamená méně potenciálních slabin, žádné usazování karbonu na sacích ventilech a levnější servis. A výrazně větší odolonost vůči studeným startům a krátkým jízdám, mimochodem.

Rozvody jsou řešeny řetězem, který při rozumné údržbě vydrží stovky tisíc kilometrů. Mild‑hybridní systém využívá pouze malý startér‑generátor a 12V baterii s vyšší kapacitou – žádný vysokonapěťový akumulátor za stovky tisíc korun. Designově nový Swift působí svěže a zároveň nepodbízivě. Krátké převisy, výrazná maska a lehce „nabručený“ výraz předních světel mu dodávají sportovní nádech. Přitom nejde o pseudo‑SUV s přifouknutými blatníky, ale o poctivý hatchback, ze kterého je i velmi dobře vidět.

Interiér jako ze staré školy. Ale to by se vám právě mohlo líbit

Posez je spíše nižší, blíž k silnici, což ocení řidiči, kteří ještě pamatují, jaké to je řídit auto a ne malý autobus. Interiér sází na funkčnost. Tvrdší plasty neohromí, ale ani neurazí, všechno je poskládané přesně a bez pazvuků. Ovládání klimatizace je přes klasické spínače a kolébkové ovladače. Jednoduché, funkční – tleskám.

Středový displej infotainmentu má kolem 7 palců a podporuje Apple CarPlay i Android Auto. Kufr s objemem něco přes 260 litrů není rekordman, ale pro městské auto a dvoučlennou domácnost je dostačující.

Poctivý japonský benzínový držák: už jich je jako šafránu

Je pravda, že Swift není nejmodernější, nejtišší ani nejrychlejší malý vůz na trhu. Ani to netvrdím. Nenabízí plug‑in hybridní režimy, obří displeje ani sofistikované jízdní asistenty desáté úrovně. Ale právě v tom vidím jeho kouzlo. Mohl by nadchnout řidiče, kteří chtějí nové auto za ještě rozumné peníze, nechtějí řešit každou aktualizaci softwaru a netouží po experimentování s komplikovanými pohony. Zkrátka poctivý japonský benzínový „držák“ s reálnou spotřebou kolem 4,4 l/100 km. V roce 2025 to už je skoro rarita. V tabulce přikládám srovnání s nejbližšími konkurenty: naší Fabií, Cliem a Toyotou Yaris.

ModelMotor / výkonPohon / převodovkaDélka (mm)Pohotovostní hmotnost (kg)Objem kufru (l)Spotřeba WLTP (komb.)Cena v ČR (od)
Suzuki Swift 1.2 Dualjet Hybrid1.2 benzin, 3 válce, 61 kWpřední kola, 5M3 860cca 9502654,4–4,7 l/100 km399 900 Kč
Toyota Yaris 1.5 Hybrid1.5 benzin + elektromotor, 85 kWpřední kola, e‑CVT3 940cca 1 1502863,8–4,2 l/100 km569 900 Kč
Škoda Fabia 1.0 TSI 70 kW1.0 benzin TSI, 3 válce, 70 kWpřední kola, 5M4 108cca 1 1303805,0–5,3 l/100 km429 900 Kč
Renault Clio 1.0 TCe 901.0 benzin TCe, 3 válce, 67 kWpřední kola, 6M4 050cca 1 1103915,0–5,5 l/100 km379 000 Kč
Zdroj: Redakce AutoŽivě.cz

Na trhu, kde se i malá auta přibližují cenám půl milionu a jejich technika začíná připomínat létající počítače, je Suzuki Swift jedním z posledních ostrůvků normálnosti. Nové auto pod 450 tisíc, které nevyžaduje speciální servis, nekomplikuje život zbytečnou elektronikou a přitom dokáže v pohodě jezdit roky – to je nabídka, která začíná být čím dál vzácnější. A právě proto stojí Swift za pozornost víc, než napovídá jeho nenápadná velikost. Souhlasíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články