Google Maps, Waze anebo Apple Mapy? Otestoval jsem, která navigace je nejlepší na českých silnicích

Existuje nejlepší navigace pro všechny uživatele? Pro někoho to bude jedna kvůli hláškám o radarech a objíždění kolon, jiný preferuje klid.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Neřeším jiné aplikace, jsou v rámci českého prostředí podružné. Tak tedy, tři jména, tři přístupy k navigaci. Google Maps jako univerzální encyklopedie světa. Waze jako hlučný parťák, který ví o každém radaru. Apple Maps jako tichý minimalista, který neřeší reklamu, ale soukromí. V praxi se ale rozdíly projeví až v běžných situacích.

V páteční špičce, na dálnici před nehodou, ve městě po uzavírkách. Právě tam se láme otázka, co je vlastně nejlepší navigace. A odpověď není jedna. Začít můžu u Google Maps, protože s nimi má zkušenost skoro každý. Tahle aplikace totiž není jen navigace. Je to databáze světa v kapse.

Která navigační aplikace je nejlepší, jsou tady tři možnosti

Z mapy se během pár vteřin stane jízdní řád, katalog restaurací nebo průvodce pro cyklisty. Google umí najít tramvaj, bus, pěší cestu i nejrychlejší trasu autem. A umí k tomu přidat i realistický čas příjezdu. Když naplánujete cestu přes město v pátek v 17 hodin, aplikace ví, že to nebude dvacet minut. Využívá data z provozu, historii zátěže silnic a přidává rezervu. Pro hodně řidičů je tohle hlavní důvod, proč na Google nedají dopustit. Silnou stránkou Google Maps jsou mapová data. Pokrytí je velmi široké, a to nejen ve městech. Funkce pro vyhledání obchodu, bankomatu nebo čerpací stanice funguje spolehlivě i v cizích zemích.

Ne náhodou se říká, že Google má nejlepší mapová data vůbec. Pro běžné používání to platí docela dobře. Člověk se na tu aplikaci prostě může spolehnout. Slabší stránka se objevuje ve chvíli, kdy začnete přemýšlet nad tím, jak se k téhle přesnosti Google vlastně dostane. Firma je známá tím, že sbírá detailní data o pohybu uživatelů. Sleduje, kde se zastaví, kde je práce, kde je domov. Používá to k predikci času, personalizaci výsledků i cílení reklamy.

Pokud vám nevadí, že systém sleduje každý krok, možná to neřešíte. Jakmile jste ale citlivější na otázku soukromí, Google Maps budou mít těžší pozici. Ano, dají se vypnout některé funkce. Dá se používat anonymní režim. Ale princip zůstává stejný. Čím víc toho o vás aplikace ví, tím přesněji funguje. Mě osobně ale přijde tahle aplikace tak nějak sterilní. Zcela jinou filozofii má Waze.

Jeden majitel, ovšem dva zcela rozdílné přístupy k navigaci

Waze sice patří Googlu také, ale charakter aplikace je diametrálně odlišný. Waze nevystupuje jako seriózní atlas světa. Působí jako ukecaný kamarád, který ví, kde stojí hlídka. Celý princip stojí na komunitě. Aplikace neustále vybízí k interakci. Na displeji se objevují hlášení o nehodách, překážkách, odstavených vozech. Upozornění na policejní hlídky, radary, zúžení. Každý uživatel se může jedním klepnutím stát zdrojem informace pro ostatní. A to je přesně oblast, kde Waze září. Pokud se na dálnici stane nehoda, obvykle se nejdřív objeví ve Waze.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Stejně tak mobilní radar na okresce nebo hlídka s dalekohledem na nadjezdu. Aplikace sbírá hlášení od tisíců řidičů a skládá z nich obraz situace v reálném čase. Díky tomu umí velmi agresivně přepočítávat trasy. Jakmile se na hlavním tahu vytvoří kolona, Waze vás klidně pošle úzkou objížďkou. Někomu to vyhovuje. Bere to jako chytrý útěk před zácpou. Jinému vadí, že navigace žene tranzitní provoz mezi rodinné domy.

Faktem ale zůstává, že co se týče reakce na změny provozu, Waze patří na špičku. Je to přesně ten typ aplikace, která se hodí pro každodenní dojíždění v hustém provozu. Slabší je ve chvíli, kdy se snažíte chodit pěšky, jezdit na kole nebo plánovat výlet využívající veřejnou dopravu. Waze je vyloženě nástroj pro řidiče. Nic víc.

Každá navigační aplikace občas zmatkuje a vede jinam, než má

Když ji pustíte někde na venkově, kde moc lidí aplikaci nevyužívá, ztrácí velkou část kouzla. Bez čerstvých hlášení je to najednou docela obyčejná navigace, která čte jen data z map. Apple Maps stojí trochu bokem. Tahle aplikace cílí hlavně na lidi, kteří jsou uzavření v ekosystému Apple. Mají iPhone, používají CarPlay, možná Apple Watch. V takové sestavě začnou Apple Maps dávat smysl. Rozhraní je jednoduché, grafika čistá, ovládání přímočaré. Siri dovede spustit navigaci hlasem, CarPlay zobrazí přehlednou mapu na displeji auta. Největší důraz dává Apple na soukromí. Firma opakovaně zdůrazňuje, že nepracuje se sběrem dat stejným způsobem jako Google.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Mnoho informací se zpracovává přímo v zařízení. Používají se náhodné identifikátory. Vyhledávání se nespojuje trvale s konkrétním účtem. Uživatel tak má pocit, že je méně sledovaný. Samozřejmě, žádný systém není stoprocentně anonymní. Ale Apple staví image právě na tom, že se snaží sbírat méně dat, ne víc. To z Apple Maps dělá logickou volbu pro ty, kteří soukromí řeší víc než cokoli jiného.

V posledních letech navíc Apple masivně zlepšoval samotná mapová data. V řadě měst přibyly detailnější pohledy, lepší vykreslení křižovatek, funkce podobné známé službě Street View. Navigace funguje spolehlivě ve velkých aglomeracích a v zemích, kde Apple věnuje obnově dat největší péči. Slabší místa se objevují v odlehlejších regionech nebo v exotických destinacích. Tam má Google stále náskok. Rozsah dat je jednoduše větší.

Apple má své vlastní mapy, Waze je komunita, Google jede

V každodenní evropské realitě se ale rozdíl už tolik neprojevuje. Při běžném cestování po městech a po hlavních tazích už Apple Maps většinou stačí. Otázka, která aplikace je nejlepší navigace, tak nemá jednu správnou odpověď. Záleží na tom, co od ní člověk čeká. Někdo potřebuje univerzální nástroj, který ho provede i pěšky přes neznámé město. Tam vede Google Maps. Jiný tráví hodiny v zácpách a chce co nejrychleji domů. Tam má velkou výhodu Waze. Někdo další používá výhradně iPhone, kouká na CarPlay a nechce, aby se jeho data válela po serverech na druhém konci světa. Pro něj budou Apple Maps logickou volbou.

Praktické rozdíly se dají shrnout poměrně jasně. Google Maps má nejsilnější databázi míst. Restaurace, obchody, recenze, fotky, jízdní řády. Aplikace je vhodná pro cestovatele, turisty, cyklisty i pěší. Heslem je univerzálnost. Google nasbíral obrovské množství dat a umí je využít. Waze staví na komunitě.

Mluví nahlas, varuje před problémy a nebojí se poslat řidiče zkratkou, která obyčejné navigace nenapadne. Cílem je ušetřit čas a možná i nějakou tu pokutu. Vše ostatní jde stranou. Apple Maps se soustředí na uživatelský komfort a ochranu soukromí. Nabízí čisté rozhraní, těsnou integraci se systémem iOS a snahu zpracovávat data místně. Pro někoho to může být rozhodující argument. Přidat se dají i další detaily, třeba způsob práce s dopravou.

Řidiči už dávno nemají ve schránce spolujezdce mapu

Google Maps umí provoz zobrazovat barevně přímo na mapě a mají funkci sledování trasy v reálném čase. Waze jde ještě dál a staví na hlášeních uživatelů. Apple Maps pracuje spíš konzervativněji, ale také využívá informace o zátěži. Rozdíl je spíš v agresivitě přepočtu trasy. Waze přepočítává téměř bez váhání, Google bývá opatrnější. Apple se snaží nechat auto v klidu, pokud nejde o zásadní komplikaci. Mám zkušenost se všemi třemi. Všechny tři někdy zmatkují. Zejména Waze i Apple mne mnohokrát vedly úplně jinou cestou, než bylo třeba. Waze se ztrácí v tunelech, myslí si, že jsme nad nimi.

Apple do poslední chvíle trvá na původním výpočtu, i když se začne tvořit dopravní špička. Jak to tedy řeším, měním mezi aplikacemi? Ne, já osobně používám Waze, ale zejména selský rozum. Po Praze mám puštěný Waze, ale jen kvůli tomu, abych sledoval dopravní situaci. Jezdím ale po paměti. Když mám cestu někam, kde to neznám, zejména dál mimo Prahu, podívám se nejprve do mapy. Na Street View si omrknu, jak to na místě reálně vypadá. Jak to děláte vy? Budu rád i za hodnocení jednotlivých aplikací.

Jakou aplikaci používáte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články