Vyplatí se sledovat novely předpisů. Stačí jedna cesta do regionu s novým zákonem a rutinní způsob parkování se může změnit v drahou chybu.
Stačí málo a z běžného dne za volantem se stane drahá lekce z místních pravidel parkování. Nové předpisy jsou toho ukázkovým příkladem. Na první pohled jde o nenápadnou změnu. Ve skutečnosti ale může řidiče stát klidně 2 900 Kč za jediný špatně zvolený manévr při parkování. V přepočtu z liber.
A teď už je to jasné, že se nejedná o naše prostředí, jde o situaci v některých částech Velké Británie. Nicméně důvod je zřejmý, proč o tom píšeme. Co se děje jinde v Evropě, může se dít za chvíli u nás. Stačí, když „se toho někdo chytne“. Jádro celé věci je jednoduché. Nově musí řidič při parkování nechat pro chodce volný prostor o šířce nejméně 1,5 metru. Nejde o doporučení.
Jiný kraj, jiný mrav, ale parkování na chodníku je mimo všude
Jde o jasně stanovené pravidlo. Pokud auto zasáhne do chodníku tak, že tenhle prostor zúží, je problém. A to i v případě, kdy na chodník najede jen jedním kolem. Přesně to text nového parkovacího zákona zmiňuje. Kdo zaparkuje tak, že stojí byť jen jedním kolem na chodníku, riskuje pokutu v přepočtu ve výše uvedené částce. Není to symbolické plácnutí přes prsty. Je to částka, kterou už většina lidí pocítí. Systém ale zároveň motivuje k rychlé úhradě. Pokud řidič zaplatí do 14 dní, částka se sníží na méně než polovinu. Pořád to není zanedbatelné.
Ale je to přesná a pevně daná sleva za rychlou reakci. Žádné dohadování. Jen kalendář a platební lhůta. Zajímavé je i samotné odůvodnění pravidla. Místní politici zdůrazňují, že chodníky nejsou nouzové parkoviště. Chodník má sloužit lidem. Ne plechovým krabicím. Cílem zákona je zlepšit bezpečnost chodců. Zejména těch zranitelnějších.
Tedy lidí se sníženou pohyblivostí, osob se zrakovým postižením a rodičů s kočárky a malými dětmi. Pro ně není auto na chodníku jen drobné zdržení. Je to reálná překážka. Často velmi nepříjemná. Někdy dokonce nebezpečná. Pokud musí člověk s kočárkem sjet z chodníku do vozovky a obejít špatně zaparkované auto, ztrácí ochrannou zónu.
Místo musí být kolem auta jak pro chodce, tak pro jiné vozy
Ocitá se přímo v místě, kde projíždějí auta. Přesně tomu se má nová parkovací norma 1,5 metru vyhnout. Jednoduchým pravidlem. Chodník má být volný. Politici to pojmenovali velmi přímo. Chodníky jsou pro lidi, ne pro parkování. Kdo to nerespektuje, zaplatí. Vzniká tím jasný signál. Parkování na chodníku už není drobný přestupek, který všichni přejdou. Je to jednání, na které se zaměří kontroly. Jak je to u nás? Pokud vím, tak minimální prostor pro chodce není definován. V rámci parkování mám povědomí, které se týká pravidla třech metrů.
Tedy že při zastavení nebo stání na silnici musí zůstat volný jízdní pruh široký nejméně 3 metry. Pro oba směry při zastavení, pro každý směr při stání. Aby projel další automobil. Neznamená to ale, že se parkování na chodníku u nás neřeší. Za parkování na chodníku, kde to není povoleno, hrozí pokuta až 2 000 Kč v blokovém řízení a až 5 000 Kč ve správním řízení. Pokud auto brání průchodu chodcům, vozíčkářům nebo kočárkům, je to jinak.
Může se jednat o zábor veřejného prostranství. Tam hrozí pokuta až 50 000 Kč. Parkování na chodníku je zakázáno, pokud není výslovně povolené dopravní značkou. Policie to často neřeší jen domluvou, ale rovnou pokutou, nebo dokonce může nařídit odtah vozidla. Když se jedná o zábor veřejného prostranství, za který hrozí pokuta až 50 000 Kč, tak při opakování to může být až 75 000 Kč.
