Nejnovější TÜV Report poprvé proklepl auta stará 12 až 13 let. Tři modely z něj vyšly jako téměř „nesmrtelné“. V čem jsou jiné a co to říká o vašem autě?
Za roky praxe v autobranži se přikláním k názoru (a nejsem zdaleka sám), že německý trh s automobily se dá považovat v mnoha směrech za referenční. Velká a bohatá země (jakkoli to druhé v poslední době tak zcela neplatí) s více než 80 miliony obyvatel nabízí v ojetinách zdánlivě nekonečnou zásobu modelů různého stáří. A pochopitelně i statistiky z kontrol těchto ojetin.
Tři premianti z německých STK: Audi TT, Golf Plus a Toyota RAV4
Nyní se v německém TÜV Reportu 2024 poprvé samostatně hodnotila auta stará 12 až 13 let. A hned z toho vyšlo jasné trio aut, která stárnou nečekaně dobře. Jak to celé dopadlo?
Nejodolnějším vozem v této věkové třídě je kupé Audi TT s podílem vážných závad 15,0 %. Druhé místo bere kompaktní van Volkswagen Golf Plus s hodnotou 20,7 %. A mezi SUV kraluje třetí generace Toyoty RAV4, která vykazuje 21,3 % vážných závad.
Všechna tři auta spojuje jedno: po dvanácti letech provozu se kazí podstatně méně než většina konkurentů ve stejné třídě. Právě tady se rodí pověst „nesmrtelných“ aut.
Žebříček přitom není výsledkem ankety nebo pocitů majitelů. Vychází z obří databáze německých stanic technické kontroly. TÜV Report 2024 stojí na zhruba 10,2 milionu hlavních prohlídek u 221 modelových řad, provedených mezi polovinou roku 2022 a 2023.
Systém STK je v Německu podobný jako u nás. Poprvé již po třech letech
U osobních aut do 3,5 tuny se v Německu chodí na technickou poprvé po třech letech, pak každé dva roky. Každý vůz dostane verdikt na škále od „bez závad“ přes drobné až po vážné, nebezpečné nebo technicky nezpůsobilé závady. Právě podíl vážných závad je klíčový pro hodnocení „odolnosti“ po letech provozu.
TÜV u Audi TT a Golfu Plus zdůrazňuje nejen jejich nízký podíl vážných závad, ale i fakt, že je často vlastní starší a pečlivější řidiči, kteří na údržbě nešetří. U Toyoty RAV4 zase přidává poznámku, že se jako starší SUV potýká jen s omezeným počtem typických problémů, zejména v oblasti řízení a brzd. A ještě musím dodat: Majitelé Audi TT většinou nenajezdí v reálu tolik, kolik například najezdí druhý Golf Plus. Tím spíš ale zaslouží bestseller z Wolfsburgu poklonu.
Konstrukce, pravidelný servis a styl používání se u těchto modelů potkaly v kombinaci, která jim po dvanácti letech zajišťuje pověst téměř „nesmrtelných“ strojů, ale skutečný obraz jejich výjimečnosti ukážou až tvrdá čísla v kontextu celého žebříčku.
Jak TÜV měří odolnost a jak moc trio utíká průměru
Co přesně znamená, že je auto po 12 letech „odolné“? Při hlavní prohlídce technici TÜV procházejí desítky komponent a systémů, takže se nehraje na dojmy, ale na konkrétní nálezy. Kontroluje se například (viz infobox):
Základní prvky kontroly v německých stanicích TÜV
- Osvětlení a funkce všech světel,
- účinnost a rovnoměrnost brzd,
- stav náprav a zavěšení kol,
- řízení a jeho vůle,
- koroze karoserie a rámu,
- úniky provozních kapalin a další bezpečnostní prvky.
Každá nalezená závada spadne do jedné z kategorií. Drobné závady ještě umožní projít, ale musí se rychle odstranit. U vážných nebo nebezpečných závad vůz známku nedostane, musí na opravu a do měsíce na opakovanou kontrolu. V krajním případě může být úplně vyřazen z provozu. A jak jsem měl možnost mluvit s několika mými kamarády v Německu, někdy stačí opravdu zdánlivá drobnost a „jdete za měsíc znovu“.
V nově zařazené třídě 12 až 13 let starých aut vychází průměrný vůz s podílem vážných závad 28,9 %. Audi TT se svými 15,0 % se tedy pohybuje zhruba na polovině průměru. Golf Plus s 20,7 % a Toyota RAV4 s 21,3 % mají pořád výraznou rezervu.
Na opačném konci žebříčku stojí modely jako Dacia Logan nebo Renault Twingo, kde se podíl vážných závad u dvanáctiletých kusů pohybuje kolem 40 %. Jiné statistiky nad daty TÜV zase ukazují, že například Porsche 911 Carrera se ve stejné věkové skupině dostává k hodnotě 7,9 %. Což se dá ale samozřejmě zdůvodnit metodou statistik: Porsche 911 mívá zcela jiné nájezdy než Dacia Logan. A v drtivé většině také zcela jinou péči. V tomto případě se srovnává nesrovnatelné.
Když realita nákupů naráží na statistiky z TÜV
Při nákupu auta většina řidičů nicméně nezačíná u tabulek TÜV, ale u vlastní peněženky a pocitu z auta. Průzkumy mezi českými motoristy opakovaně ukazují, že klíčovou roli hraje hlavně:
- pořizovací cena,
- provozní náklady,
- vnímání kvality a značky,
- design a emoce z vozu.
Naopak „co nejmenší poruchovost“ často figuruje jen jako jeden z mnoha dílčích argumentů.
V praxi se pak profilují dva tábory majitelů. Jedni se svým vozem jezdí, „dokud jede“, a smíří se s rizikem větších oprav ve stáří. Druzí raději prodají dřív a připlatí si za novější kus.
S ohledem na to, že průměrné stáří vozového parku je v Čechách více než 16 let, je vcelku nabíledni, jaký přístup preferují právě čeští řidiči. Odborné analýzy přitom upozorňují, že s rostoucím počtem velmi starých aut na silnicích se zvyšuje i množství technicky rizikových vozů. Na evropské úrovni se proto mluví o zpřísnění periodicity technických kontrol u aut starších 10 let, kdy by se nově chodilo na prohlídky již po roce.
V takové debatě mají tvrdá data o spolehlivosti, jaká nabízí TÜV, stále větší váhu, což ještě víc zvýrazňuje trend, který se naplno ukazuje na stárnoucích vozových parcích v Německu i v Česku.
Starší auta jako nový normál v Německu a v Česku
Výsledky TÜV Reportu nezůstávají ve vzduchoprázdnu. Zapadají do širšího trendu stárnutí vozových parků.
V Německu se průměrné stáří osobních aut v posledních letech postupně zvedlo na zhruba 10 až 10,6 roku. Podíl vozidel starších 10 let vzrostl zhruba ze dvou pětin na téměř polovinu. Ano, německá ekonomika na tom již byla lépe, a projevuje se to i na úsporných nákupech německých rodin. Nový Golf? Stačí nám ojetý.
Jedním z hlavních důvodů jsou rychle rostoucí ceny nových vozů. Lidé si svá auta nechávají déle a mnohem víc řeší dlouhodobé náklady na provoz i opravy. Přidává se také nejistota na trhu a obavy, jak se v praxi projeví nové, drahé technologie a emisní regulace.
V Česku je tento trend ještě výraznější. Průměrné stáří osobních aut se v posledních letech pohybuje kolem 16 let. Svaz dovozců automobilů to vysvětluje jednak masivním dovozem velmi starých ojetin, jednak slabým trhem nových vozů a nízkým počtem vyřazovaných aut.
Výsledkem je, že čím dál víc řidičů musí počítat s tím, že jedno auto bude vlastnit výrazně déle než dříve. V takové situaci přestává být otázka „kolik stojí“ jediná podstatná a na významu získává i to, jak se konkrétní model chová ve dvanácti nebo třinácti letech.
Právě tady přestávají být žebříčky z německých STK jen zajímavou statistikou a začínají fungovat jako praktický kompas pro každého, kdo řeší, co se svým autem dál.
Závěr: Jak s daty TÜV naložit jako majitel ojetiny
Žebříčky spolehlivosti z německých STK neříkají, že bez Audi TT, Golfu Plus nebo Toyoty RAV4 nemá smysl jezdit. Ukazují ale, jaké reálné rozdíly mezi jednotlivými typy existují, když auta zestárnou.
Pokud dnes řešíte, jestli si své starší auto nechat, nebo při výběru další ojetiny hledáte „nesmrtelnější“ kus, stojí za to si výsledky TÜV alespoň orientačně projít. Tvrdá data vám pomůžou lépe odhadnout, co od auta čekat kolem jeho dvanáctých narozenin.
A pokud zrovna patříte mezi majitele jednoho z premiantů, můžete se při příští technické kontrole na verdikt podívat s o něco větším klidem, i když právě další roky ukážou, jestli si vaše auto svou pověst „nesmrtelného“ stroje opravdu udrží.

