Auto jako nejhorší investice? Kdy koupit, a kdy prodat

                   

Ať už kupujete nové nebo ojeté auto, které budete chtít později prodat, měli byste vnímat jeho tržní hodnotu v čase. Velmi snadno ji totiž sami (ač neúmyslně) v průběhu času snižujeme, takže se nakonec musíme auta zbavit pod cenou. Podívejme se, co ovlivňuje cenu auta nejvíce, a jak předcházet ztrátě hodnoty.

Může být auto dobrá investice?

V ekonomii se jako investice označuje část vlastněného důchodu, který je vložen do dlouhodobých statků, a to za účelem pozdějšího zisku. Zjednodušeně řečeno: Koupíme-li za peníze auto, které budeme v budoucnu prodávat, chceme zpátky dostat co nejvíce peněz. Ale může být nákup něčeho, co prakticky ihned po výjezdu z autosalonu ztratí až pětinu své ceny, vůbec považováno za investici? Nebo dokonce za investici, která se vyplatí?

Ke koupi auta vedou různé důvody

Abychom mohli poskytnout uspokojivou odpověď, je třeba se nejdřív zamyslet nad tím, co vlastně od nákupu auta očekáváme. Názor bude mít určitě každý jiný, ale většinu důvodů sdílíme.

Někteří lidé kupují automobil čistě z praktických důvodů. Potřebují se dostat z místa A do místa B, pohodlně odvézt domů nákup pro 9 lidí, nebo ho potřebují k výkonu svého zaměstnání. Mladí řidiči si chtějí užit pocit svobody a nezávislosti nebo udělat dojem na své vrstevníky – tedy spíše vrstevnice. Na druhou stranu existují i vozy, které nejsou praktické ani úsporné, ale zvyšují jeho majiteli sociální status. Jinou kategorií jsou potom veterány a jiné sběratelské kousky.

Každý má zkrátka své vlastní důvody, ať už je to láska k autům a věrnost určité značce, nebo prostá potřeba vozidla pro každodenní život. Existuje ale opravdu jen málo lidí, kteří by kupovali auto jako investici a plánovali na něm v budoucnu vydělat (a ně každý si může takovou investici dovolit).

Znamená koupě auta jasnou ztrátu?

Ne jednoznačně. Přestože nám prodej ojetého auta pravděpodobně nepřinese víc peněz, než jsme investovali do jeho koupě, je svým způsobem investicí. Dokáže nám ušetřit drahocenný čas, zvyšuje naši atraktivitu na trhu práce, usnadňuje nám každodenní život… A pokud auta prostě a jednoduše milujete, nákup nového modelu vám přinese pocit radosti a uspokojení. Investice do auta se vám proto vždycky nějakým způsobem vrátí, i když se nemusí jednat o peníze.

Minimalizujte ztráty koupí správného auta

Ke koupi auta je nanejvýš nutné přistupovat zodpovědně – nekupujeme hračku za pár korun, ale dost možná dopravní prostředek na dalších 20 let. Hned od začátku, kdy automobil kupujete, až do chvíle, kdy se ho budete zbavovat, byste měli mít na paměti několik faktorů.

Auto totiž neztrácí svou hodnotu pouze svým běžným používáním. Roli hrají i další aspekty jako počet předchozích majitelů, najeté kilometry, stav karoserie a interiéru, náklady na palivo, a v neposlední řadě poruchovost a s tím spojené náklady na servis. V článku si jednotlivé faktory představíme blíže a poskytneme informace, jak koupí auta „přijít“ o co nejméně peněz.

Zásadní vlivy na pokles hodnoty auta

Co že ovlivňuje cenu vozu nejvíce? Většina z těchto věcí je asi zjevná každému, přesto se zapomíná na detaily, které můžou znamenat rozdíl několika desítek tisíc.

Hodnota na tachometru

Počet najetých kilometrů je pro spoustu lidí naprosto zásadním údajem, který je obvykle zajímá mnohem více než samotný stav vozu. A právě proto je dobré mít na paměti, že čísla na tachometru vám neřeknou, jestli auto jezdilo v městském provozu, po dálnici, jestli bylo správně servisováno nebo jaké palivo spalovalo.

Jeden příklad za všechny. Auta s nižším počtem naježděných kilometrů byla obvykle využívána ve městech, třeba na dojezd do práce. Během krátkých jízd a studených startů se však motor opotřebovává nejvíce. Při častých rozjezdech a ustavičných změnách rychlosti dostává pořádně zabrat spojka, brzdy, ale i samotný motor, jak se mění výše otáček. Auto s 50 tisíci najetých kilometrů tak nemusí být nutně v lepším stavu než auto se 100 tisíci.

Stav karoserie a interiéru

Kosmetické vady na karoserii nepůsobí zrovna hezky, ačkoliv je jinak auto úplně v pořádku. Je-li lak výrazně poškozen, může to spoustu majitelů okamžitě odradit. Auto, které naopak vypadá jako nové, je umyté a nablýskané, vzbuzuje v kupujícím zvědavost. To samé platí v případě interiéru, který po několikaletém používání nestačí jenom vysát. Zejména látkové potahy sedadel je potřeba řádně vyčistit, všechno umýt a dodat vozu „nový vzhled“.

Umaštěný interiér plný drobků sníží mínění o autu aspoň o třetinu (a přitom jde jenom o pocit, jak se člověk v autě napoprvé cítí). Věnujte proto údržbě vozu pozornost, pravidelně ho vysávejte a čistěte, případně použijte potahy na sedadla.

Technická údržba a servisní historie

V dnešní době je vůz s doložitelnou servisní historií opravdovou raritou. Kompletní dokumentace budí větší důvěru a je důkazem, že se předchozí majitel o auto dobře staral, a nenechával ho ladem. Kupující už obvykle o autě něco ví, alespoň jeho nejčastější problémy. Pokud tedy auto trpělo na vstřikovací ventily, bude jejich zaznamenaná výměna velkým plusem. Pro údržbu auta ale můžete hodně udělat i vy sami, a to pravidelnou výměnou oleje, chladící kapaliny, vzduchového filtru, užíváním paliv s aditivy apod.

Internet, ach ten nekonečný zdroj informací

Díky internetu má dnes kupující obrovské množství informací od prodejců i samotných řidičů, kteří hledané auto vlastní. Zejména druhý zdroj informací je pro většinu lidí mnohem hodnotnější, protože pokud jsou s autem problémy, vyloží je jejich majitelé pěkně bez obalu. Internet je plný internetových stránek a fór, kde si lidé vyměňují informace o konkrétních vozech. K většině aut lze dohledat i seznam nejčastějších problémů, a při koupi jim věnovat speciální pozornost nebo se na ně prodejce cíleně zeptat.

Počet předchozích majitelů

Prodáváte-li auto jako první majitel, předpokládá se, že můžete jednoduše a jasně doložit celou jeho historii, a to včetně původu auta. Pokud už ale bylo auto ve vlastnictví více řidičů, moc dobrý dojem to nevzbuzuje. Samozřejmě to neznamená, že je auto bezcenné – máte-li k dispozici detailní zápisy oprav a doložitelný původ i historii auta, nemusí jít cena výrazně dolů. Nekalé autobazary vám klidně informace o autě zatají, takže si vybírejte pouze serózního prodejce.

Jak předcházet poklesu hodnoty auta?

Některé faktory můžete přímo ovlivnit, a jiné zase ne. Sepsali jsme několik tipů, které vám při jejich dodržování dokáží minimalizovat ztráty:

  • Při koupi ojetého auta nehleďte jenom na cenu. Nízká pořizovací cena se může později odrazit na opravách
  • Číslo na tachometru není všechno!, při správné údržbě vydrží auto dekády
  • Před nákupem si o daném voze zjistěte co nejvíce informací – nejlépe přímo od lidí, kteří toto auto někdy vlastnili. Pro orientaci využijte internetové srovnávače a kalkulačky spotřeby
  • Nezanedbávejte servis a veďte si o něm příslušnou dokumentaci. Technické problémy nepodceňujte a věnujte se jim zavčasu. Umožní vám auto prodat snáze a za lepší cenu
  • Chovejte se k autu „jako k vlastnímu“ …nebo raději k cizímu. Neodkazujte v něm odpadky, nezašlapávejte bláto do koberců, pečujte o něj

Nekupujte první auto, které vypadá dobře

Abyste mohli chytře nakoupit, nemusíte mít zrovna doktorát z ekonomie, ale určitě se vyplatí seznámit se s několika ekonomickými pojmy a mechanismy. Jedním z nich je tzv. Lemons Problem. Tento ekonomický jev byl pojmenován už v roce 1970 Georgem Akerlofem, profesorem ekonomie na Kalifornské univerzitě. V zásadě odpovídá na otázku, proč ceny různých automobilů neklesají stejně rychle.

Označení „Lemons“ (Citróny) v tomto případě nesou souhrnně automobily, které nejsou pro kupující příliš atraktivní, a prodejci mají problém se jich zbavit. Ať už kvůli častým závadám, nižšímu výkonu, nebo nedostačující výbavě.

Jádro problému se nachází v tom, že kupující a prodávající nemají přístup ke stejným informacím. Přesto, že si zákaznici mohou v době internetu dohledat spoustu užitečných informací o spotřebě nebo závadách konkrétního vozu, bude pravděpodobně dealer o něco informovanější – zejména v případě nových aut. Velkou výhodou jsou ale ojeté automobily, o nichž obvykle najdete více než pár hodin čtení.

Prodejce má možnost informace/nedostatky zatajit (což od něj není hezké), a tím zákazníkovi prodat něco, co vlastně nechce. Obchodník se samozřejmě vždycky snaží o zisk, a proto chce prodávat „citróny“ za nejvyšší cenu, kterou je zákazník ochoten zaplatit. Jenomže cena nastavená prodejcem často převyšuje reálnou hodnotu vozidla.

Někteří dealeři ale umí prodat i to, co není pro zákazníka skutečně dobré. Výklad prodejce nás mnohdy zmate a odvede naši pozornost od skutečně důležitých věcí. Přesně kvůli tomu (nebo nedostatkem informací) si lidé koupí auto s nedostatky – a jak jejich prodeje rostou, jsou modely následující rok zase o něco dražší. Cena stoupá do chvíle, než začnou zlevňovat prémiové vozy s bohatší výbavou i lepšími vlastnostmi. Paradox situace vzniká ve chvíli, kdy se prémiová auta začínají prodávat za cenu nižší, než je jejich skutečná hodnota.

Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články