Hyundai zahajuje prodej prvního vodíkového nákladního vozidla na světě

                   

Jihokorejská automobilka v říjnu představila vůbec první nákladní automobil na vodíkový pohon na světě. Tahač s názvem Xcient Fuel Cell by se měl na trh dostat ještě do konce letošního roku. Auto je v mnoha ohledech unikátní, Hyundai však přesto věří, že se v náročné konkurenci nákladních aut prosadí. Klienty by na něm měl lákat zejména úsporný a ekologický provoz. Cenu zatím automobilka nezveřejnila.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Hyundai novinářské podklady

Výkon 255 koní

Xcient Fuel Cell je vybavenou dvěma elektromotory o celkovém výkonu 255 koní. Ty pohání 660 voltová baterie Akasol s celkovou kapacitou 73,2 kWh, která se při brždění dobíjí. Tahač má pohon zadní nápravy a automatickou šestistupňovou převodovku. Pro napájení zařízení je k dispozici sedm kompozitních válců, kde je pod tlakem 350 atmosfér uloženo dohromady 32 kilogramů vodíku. Samotné válce jsou složeny do „věže“, která je skrytá pod kapotáží za kokpitem.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

400 kilometrů na jedno natankování

Xcient Fuel Cell váží 9,8 tuny bez nákladu a má celkovou užitnou hmotnost 19 tun. Kromě toho může auto táhnout ve vleku ještě další osmnáctitunovou nápravu. I s maximálním možným zatížením garantuje výrobce dojezd 400 kilometrů na jedno natankování. To je sice výrazně méně, než kolik ujedou modely s klasickými spalovacími motory, ale natankování vodíku je poměrně rychlé, v tomto případě zabere zhruba 10-15 minut. Maximální rychlost soupravy je pak elektronicky omezena na 85 km/h.

Na leasing i k pronájmu

Nový Xcient Fuel Cell bude zpočátku k dispozici pouze na leasing. Nákladní dopravci zároveň budou zároveň moci tato auta využívat v rámci obchodního modelu Pay-Per-Use, tedy modelu, kde platí pouze za dlouhodobý pronájem auta. Cena pak zahrnuje palivo, údržbu, záruční servis a pravidelné výměny baterie. Služba bude z počátku dostupná pouze v Jižní Koreji, následně by se měla rozšířit i do dalších států.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Hyundai novinářské podklady

Jen na vybrané trhy

Společnost Hyundai už úspěšně dodala prvních 7 vozidel do Švýcarska, kde platí daňové pobídky pro ekologickou dopravu. Ještě do konce roku dodá automobilka do alpské republiky 43 dalších vozů. A přestože nemají Korejci zatím nasmlouvané další odběratele, do konce příštího roku by rádi v Evropě prodali celkem 1 600 náklaďáků Xcient Fuel Cell. Dodávat je bude také do Číny a Spojených států amerických, na další trhy vstoupí o rok později, zatímco v Jižní Koreji mohou zájemci objednávat už nyní.

Diskuze Vstoupit do diskuze
95 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články