Agresivní řidič BMW přejel drahého psa, páníček požadoval náhradu. Nakonec to bude ale silniční pirát, kdo si namastí kapsu

Střet se zvířetem je vždy nepříjemný, v případě domácího mazlíčka horší než s divokým zvířetem. Citová ztráta je značná, kdo zaplatí škodu?

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Přeprava zvířat v autě není jednoduchou záležitostí, zákon ji nedefinuje nijak přesně, ale pokud dojde k nehodě, hrozí pokuty. Navíc zvíře už není pár let vnímáno podle zákona tak, jako dřív. Jsou zde aspekty ochrany zvířat, týrání. Do reakce se nám ozval čtenář, pan Komárek, s dotazem ohledně případu, kterého se stal svědkem. Řidič osobního automobilu přejel psa, usmrtil ho. A jeho majitel se dožadoval kompenzace. Marně.

Pirát silnic neexistuje, dokud jej nezastaví policie

Pan Komárek je se svým autem po dvouproudé silnici, předním jela dvě auta. „Jel jsem po silnici, přede mnou starší BMW řady 3,“ vypověděl pan Komárek, „řidič si chvílemi jízdu docela užíval, chvíli jel ale brzda-plyn. Od semaforu k semaforu sprintoval. V zatáčkách bych řekl, že se pokoušel o smyky.“ Situace pokračovala tím, že v levém pruhu se dostalo na úroveň bavoráku jiné auto. 

iZdroj fotografie: Policie ČR

„Kombi, které jelo souběžně s BMW, mělo otevřené zadní okno, na sedačkách seděl pes, byla vidět z okna jeho hlava,“ pokračuje pan Komárek. „Na semaforech oba auta zastavila vedle sebe přede mnou. Zapnul jsem kameru, kdyby řidič BMW chtěl opět driftovat. Stalo se ale něco jiného, přesně když padla zelená, a řidič BMW odstartoval k dalšímu sprintu, pes z auta nečekaně vyskočil. Neviděl jsem to přesně, ale zdálo se, jako kdyby reagoval na něco, co bylo vpravo od silnice, na chodníku.“ 

Usmrcení psa automobilem není ničím ojedinělým

Co se dělo dále, už bylo otázkou okamžiku. „Pes vyskočil přesně ve chvíli, kdy se řidič BMW rozjel a vběhl mu přímo pod kola,“ pokračoval pan Komárek. „Nehodu pes nepřežil, auto ho pěkně potrhalo, na BMW byly vidět zbytky tkáně, ale také škrábce, rozbité světlo.“  Podle vyprávění svědka, pana Komárka, pak vše eskalovalo do vzájemného osočování obou řidičů. Majitel psa tvrdil, že ho řidič v BMW přejel schválně, že celou dobu jel, pokud budeme citovat, jako „prase.“

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Naopak řidič bavoráku tvrdil, že mu pes poškodil automobil a že bude požadovat náhradu škody na automobilu. Pan Komárek předal oběma svůj kontakt, pokud by bylo třeba jeho svědectví. A teď čeká, zda bude vyzván k účasti na nějakém jednání, Zajímá ho, kdo vlastně udělala chybu a kdo je v právu. Situace je smutná, je třeba postupovat postupně a rozebírat jednotlivé fáze celého případu. Smutný majitel sice přišel o svého psa, ale je jeho chyba, že neměl psa správně v autě zajištěného.

Jak zajistit zvíře v autě zákon neříká. Ale důsledky trestá

Zákony mluví poměrně nejasně a neurčitě. Sama policie na svém webu říká, že „i když zákon v České republice přímo nenařizuje použití speciálního zádržného systému pro přepravu domácích zvířat, je nutné znát některé údaje a doporučení. Vozidlo může být pro zvíře netypické prostředí, a zvíře pak může rozptylovat řidiče a vážně ho ohrožovat. V případě dopravní nehody může napadnout nejen samotného pána, ale také další osoby, jako jsou spolucestující, svědci nehody nebo další poškození. Vystresované zvíře může být také uniknout z vozidla nebo přijít samo k úrazu.“

Což je mimochodem přesně to, co se před panem Komárkem stalo. Co hrozí řidiči, pokud dojde k incidentu s nezajištěným zvířetem? Zákon o provozu na pozemních komunikacích neříká, jak zvíře zajistit. Je definovaná pokuta v případě porušení nařízení a to 2 000 Kč na místě a až 2 500 Kč ve správním řízení. Zákon dává řidiči povinnost „zajistit bezpečnost přepravované osoby nebo zvířete“ a „zabezpečit přepravované zvíře tak, aby neohrozilo řidiče a přepravované osoby“.

Náhrada škody je na místě. Kdo je ale viníkem a má platit?

Majitel psa zjevně toto porušil, neměl psa správně zajištěného a ten vyskočil z auta. Řidič BMW se asi provinil proti nejrůznějším pravidlům silničního provozu. Jel třeba rychleji, než byla povolená rychlost. Jel nebezpečně a agresivně. Možná se v zatáčkách pokoušet driftovat, ale to nijak nesouvisí s tím, že při rozjedu na semaforech přejel psa.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Jakkoli by se dal řidič bavoráku označit za nebezpečného, neexistuje na to žádný záznam. Žádný zaznamenaný přestupek z jeho jízdy, nic, co by usvědčovalo řidiče BMW z porušení zákona. Naopak je částečně podle pana Komárka vidět na videu pes skákající před trojkové BWM. Podle toho, jak situace na místě pokračovala, než pan Komárek z místa odjel, řidič BMW požadoval po majiteli psa vyrovnání. Ukazoval na šrámy na karoserie, rozbité světlo. 

Co způsobil pes a co už na autě bylo, těžko dokazovat

„Nejsem odborník, ale neřekl bych, že to světlo bylo rozbité od toho psa,“ říká pan Komárek, „ale musím připustit, že stopy po nárazu psa s autem tam byly, včetně zbytků toho chudáka zvířete.“ Po konzultaci s naším právním poradcem musíme připustit, že řidič BMW má velkou šanci dostat od majitele psa náhradu škody. Bude záležet na pojistce a pojišťovně majitele psa. Je ale pravděpodobné, že dojde ke krácení plnění, protože pes nebyl majitelem správně zajištěn.

Škoda na BMW je evidentní. Záznam ze skoku psa pod auto existuje. Pan Komárek neví, zda na místo dojela policie, ale předpokládá, že ano. Pak lze očekávat také předvolání pana Komárka k podání svědectví. Pokud se stalo, že se oba účastníci nehody nakonec na místě dohodli a policii nevolali, ptá se pan Komárek, jestli má situaci někam hlásit. I na toto se dá nahlížet z různých úhlů a opět může být tím, kdo bude popotahován, majitel psa.

Pes, resp. zvíře není podle zákona věc, pozor na týrání!

Od roku 2013 už není zvíře chápáno podle českého zákona jako věc, ale jako smysly nadaný živý tvor. S tím souvisí i problematika týrání zvířete, jeho usmrcení. Pokud by tedy pan Komárek nahlásil celou věc, tak by patrně muselo jít o „udání“ majitele psa a ne řidiče, který zvíře autem usmrtil. Z naší strany jde asi panu Komárkovi dát jednoduché doporučení.

iZdroj fotografie: Ministerstvo spravedlnosti ČR

Pokud předal své kontaktní údaje oběma stranám sporu, měl by počkat, až bude vyzván k nějaké akci. Nebude-li se nic dít, je na něm, jestli bude chtít sám ze své iniciativy něco řešit a hlásit. Pak ale musí mít v ruce víc než jen pár vteřin záznamu. Musí počítat také s tím, že obě strany nehody, pokud už se mezi sebou nějak dohodly, a třeba se i mimosoudně vyrovnaly, celou věc budou hrát do ztracena, bez zájmu cokoli řešit před úřady.

Vozíte v autě nějaké zvíře?

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články