Je airbag opravdu nezbytným komponentem pro bezpečnost?

Výrobci automobilů neustále hledají nové nebo vytváření vlastní zařízení, která zajistí, že řidiči a cestující budou při dopravní nehodě chráněni a v bezpečí.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Pro tento účel je vytvořen airbag, která už zachránil spoustu životů a je nejlepším přítele majitele vozu. Pro mnoho lidí je to ale neznámá definice a netuší, jak moc je v autě důležitý. Airbag byl vytvořen v roce 1941, ale připsán byl až v roce 1953 americkému muži Hetrickovi. Je bezpečnostním zařízením vozidla, a v dnešní době už ho najdete snad v každém modelu.

Rychle se nafoukne a jako měkká zábrana ochrání řidiče i spolucestující

Airbagy se mohou uvolnit pružinou, náhlým nárazem, samotným řidičem nebo kontaktem nárazníku. Jejich systém obsahuje tři hlavní části. První z nich je samotný airbag. Je to měkký velký polštář, který chrání řidiče pře nárazem. Může být vyrobený z nylonové tkaniny a potažený kukuřičným škrobem. U novějších modelů automobilů najdete airbag vyrobený ze silikonu a uretanu. Materiály jsou pevnější, a nevyžadují tepelný štít.

iZdroj fotografie: Pixabay

Hustilka není jen kousek kovu, ale je to důležitá součást systému airbagů, která zabraňuje kontaminaci hnacího plynu. Je vyrobena z hliníku nebo lisované nerezové oceli. Uvnitř je filtrační sestava vyrobená z ocelového drátu a keramiky. Aby se mohla spojit nerezová ocel a podsestava nafukovacích ventilů z hliníku, používá se laserové a třecí inerciální svařování. Díky tomu je sestava silnější a odolnější. Poté se musí otestovat, aby se zjistila její kvalita a následně je připravena k použití.

Jak se z airbagu stane velký polštář, který ochrání řidiče?

Je to hlavně díky hnací látce, která se nachází mezi iniciátorem a sestavou filtru. Její součástí je směs oxidačního činidla a azidu sodného. V případě nehody se airbag nafoukne, protože jsou látky smíchány. Pokud k nárazu dojde, snímače ho okamžitě poznají. Pokud je rychlost nárazu vyšší než přijatelná úroveň, spustí se rozbuška. Jiskra ze senzoru se přenese do hustilky, která spustí směs hnacího plynu.

iZdroj fotografie: Pixabay

Velké množství tohoto plynu nafoukne airbag rychlostí 300 km/h, což je čas, který zachrání řidiče při nárazu na jakýkoli tvrdý předmět, který má před sebou. Na povrchu airbagu jsou malé otvory, který uvolňují plyn uvnitř tak, aby mohl řidič vystoupit z auta. Podle Národní správy bezpečnosti silničního provozu jen v Americe ušetřily airbagy v letech 1987 až 2008 25 000 lidských životů. Jsou tak nezbytnou součástí automobilů, díky kterým se řidič může chránit před úrazy na hlavě, krku nebo obličeji.

Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články